Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-08-24, 15:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrik-wid
Ett annat bra exempel är Chen Xinyi. Hon simmade 100m fjäril på 56.6 som 16-åring för två år sedan. Då trodde man väl att hon skulle vara den som främst kunde utmana Sjöström i mästerskapen. Sedan dess har hon inte utvecklats ett dugg, utan verkar ha fastnat på tider en bit över 56.5.

Dessutom åkte hon ju fast för doping nu under OS.

Och även om man simmar på 56.5 och det ser ut som man har potential för snabbare tider så är det ett jäkla stort steg att sänka sig ytterligare en sekund ned till 55.5.
Citera
2016-08-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fmku
Av de 15-17-åringar som tog individuell medalj i London 2012 var det bara Ledecky som lyckades i Rio. Franklin: ingen final, Ye Shiwen: ingen final, Ruta Meilutyte: sjua (3 sek över pers). (Kan ha missat någon)

För Sjöström tog det fyra år innan hon tog medalj igen i ett globalt mästerskap efter hennes VM-guld 2009, så även det är ett exempel på att det inte alltid är lätt att gå vidare efter att ha slagit igenom tidigt.

För Oleksiak var det här första och sista gången hon simmade ett seniormästerskap utan press. Det är bara att vänta och se hur/om hon fortsätter att utvecklas.

Intet är ristat i sten,men Oleksiak är en talang av sådan magnitud och redan så bra att i alla fall jag förutspår världsherravälde för henne på 100 fjäril när det är dags i Tokyo 2020.
Citera
2016-08-25, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Du är alltså negativ om vad som ska hända om fyra år. Detta i sig är imponerande.

Det är inte helt ovanligt att folk inte pallar med att försvara OS Guld.Det är snarare regel än undantag så du kan nog kalla mig realist istället.
Citera
2016-08-25, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är inte helt ovanligt att folk inte pallar med att försvara OS Guld.Det är snarare regel än undantag så du kan nog kalla mig realist istället.

Okej. Jag tror att Jenny Rissveds får svårt att försvara sitt OS-guld också. Skönt att vara realist så här veckan efter.

Är din första tanke om Sverige skulle vinna EM i fotboll hur svårt det är att försvara det också?

Det finns sisådär åtta simmästerskap innan nästa OS, så tror jag avhandlar dom först. Och nej, Sarah Sjöström kommer inte överge sin bästa distans bara för att "det är svårt att försvara ett OS-guld". Om det nu var en seriös frågeställning.
Citera
2016-08-25, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Okej. Jag tror att Jenny Rissveds får svårt att försvara sitt OS-guld också. Skönt att vara realist så här veckan efter.

Är din första tanke om Sverige skulle vinna EM i fotboll hur svårt det är att försvara det också?

Det finns sisådär åtta simmästerskap innan nästa OS, så tror jag avhandlar dom först. Och nej, Sarah Sjöström kommer inte överge sin bästa distans bara för att "det är svårt att försvara ett OS-guld". Om det nu var en seriös frågeställning.

Bra..det är alltid svårt att försvara OS Guld typ fyra år innan så det är ju självklart att det inte blir en promenad i parken för Jenny Rissveds heller.
Vet du för övrigt hur många svenska idrottare som lyckats försvara sitt OS Guld de senaste 30 åren?
Vet du det så vet du också vad som är rimligt respektive orimligt att förvänta sig.
Citera
2016-08-25, 20:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Intet är ristat i sten,men Oleksiak är en talang av sådan magnitud och redan så bra att i alla fall jag förutspår världsherravälde för henne på 100 fjäril när det är dags i Tokyo 2020.

Citat:
Bra..det är alltid svårt att försvara OS Guld typ fyra år innan så det är ju självklart att det inte blir en promenad i parken för Jenny Rissveds heller.
Vet du för övrigt hur många svenska idrottare som lyckats försvara sitt OS Guld de senaste 30 åren?
Vet du det så vet du också vad som är rimligt respektive orimligt att förvänta sig.

Fast få svenskar har varit så överlägsna i sin bästa gren som Sjöström är på 100 fjäril så jag tycker inte riktigt man kan dra några sådana slutsater.

Är Oleksiak en större talang än vad Meilutyte var i London 2012? Tycker inte det och vi har sett hur det gick för henne i Rio. Jag tror faktiskt inte Oleksiak kan gå ner under 55.5 i Tokyo 2020.
Citera
2016-08-25, 20:48
Medlem
[quote=Alkibiades|58288518]Fast få svenskar har varit så överlägsna i sin bästa gren som Sjöström är på 100 fjäril så jag tycker inte riktigt man kan dra några sådana slutsater.

Är Oleksiak en större talang än vad Meilutyte var i London 2012? Tycker inte det och vi har sett hur det gick för henne i Rio. Jag tror faktiskt inte Oleksiak kan gå ner under 55.5 i Tokyo 2020.[/

Att Oleksiak är en stor talang är ställt utom allt tvivel.Lika lite tvivel är det om RMs tävlingsresultat.
Det ögonbrynshöjande i RMs fall är ju hur svagt hon nu presterat.
Jag påstår inte att det handlar om dpoing.Jag kan bara konstatera att RMs resultat över Rio 2016 är en anings förunderliga.
Vidare tror jag på inga sätt att Oleksiak skulle vara dopad.
Jag har mera respekt för Kanadas anti doping jämfört med Litauens.
Oavsett,den som lever får se.Jag kan bara i nuläget anföra min mening att det inte finns något som egentligen talar emot att den sextonåriga Oleksiak fortsatt kommer att utvecklas.
Gör hon det blir hon svårtuggad.Det tror jag nog alla är överens om.
Citera
2016-08-26, 00:20
Medlem
Stefan4s avatar
Jag tycker nog att Oleksiaks 52.7 på frisimmet är snäppet vassare än hennes 56.46 på fjärilsimmet, så där blir hon nog svår att tas med för Sarah i framtiden. Visst är Oleksiak vass även på 100m fjäril, hennes silvertid från OS är ju endast 40/100 sämre än (då 15-åriga) Sarahs guldtid från VM i Rom 2009, men ingen är ju ens i närheten av att hota Sarah på den distansen idag. Vem vet, Oleksiak kanske kan göra det en vacker dag, eller så kan hon det inte, tiden får utvisa.

---------------------------------

Swimswam har förresten rankat simmare genom historien, efter hur de presterat i OS som tonåringar. Oleksiak är strax utanför topp-10 med en 11:e plats. Räknar man bort två av dem hon har före sig, som var en del av den Östtyska dopningshärvan, tar hon sig in på en finfin 9:e plats.

Om Sjöström hade fått vara frisk inför London 2012 hade nog även hon varit med där uppe.

https://swimswam.com/penny-oleksiaks-performance-ranks-amongst-best-teens-olympic-history/
Senast redigerad av Stefan4 2016-08-26 kl. 01:13.
Citera
2016-08-26, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag tycker nog att Oleksiaks 52.7 på frisimmet är snäppet vassare än hennes 56.46 på fjärilsimmet, så där blir hon nog svår att tas med för Sarah i framtiden. Visst är Oleksiak vass även på 100m fjäril, hennes silvertid från OS är ju endast 40/100 sämre än (då 15-åriga) Sarahs guldtid från VM i Rom 2009, men ingen är ju ens i närheten av att hota Sarah på den distansen idag. Vem vet, Oleksiak kanske kan göra det en vacker dag, eller så kan hon det inte, tiden får utvisa.

---------------------------------

Swimswam har förresten rankat simmare genom historien, efter hur de presterat i OS som tonåringar. Oleksiak är strax utanför topp-10 med en 11:e plats. Räknar man bort två av dem hon har före sig, som var en del av den Östtyska dopningshärvan, tar hon sig in på en finfin 9:e plats.

Om Sjöström hade fått vara frisk inför London 2012 hade nog även hon varit med där uppe.

https://swimswam.com/penny-oleksiaks-performance-ranks-amongst-best-teens-olympic-history/

Fast det var väl superdräkter som gällde 2009?
Hur stor skillnad utgjorde en sådan?
Citera
2016-08-26, 13:21
Medlem
Citat:
Fast det var väl superdräkter som gällde 2009?
Hur stor skillnad utgjorde en sådan?
På de flesta distanser har ju den tekniska utvecklingen av själva simningen gjort att man kommit ikapp superdräktens tider. Men Sjöström anno 2009 utan superdräkt hade nog simmat långsammare än Oleksiak gjorde på OS, men vet inte hur mycket det säger.

Det är helt omöjligt att spå hur Oleksiak utvecklas eftersom det finns många exempel på simmare som tappar, med andra som Ledecky fortsätter utvecklas. Det som talar emot att Oleksiak fortsätter utvecklas är trots allt att de flesta som slår igenom tidigt inte gör det.

Melijuytyte är boende i Storbritanien så att blanda in litauisk anti-dopning är meningslöst.
Citera
2016-08-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
På de flesta distanser har ju den tekniska utvecklingen av själva simningen gjort att man kommit ikapp superdräktens tider. Men Sjöström anno 2009 utan superdräkt hade nog simmat långsammare än Oleksiak gjorde på OS, men vet inte hur mycket det säger.

Det är helt omöjligt att spå hur Oleksiak utvecklas eftersom det finns många exempel på simmare som tappar, med andra som Ledecky fortsätter utvecklas. Det som talar emot att Oleksiak fortsätter utvecklas är trots allt att de flesta som slår igenom tidigt inte gör det.

Melijuytyte är boende i Storbritanien så att blanda in litauisk anti-dopning är meningslöst.

Åh fan.
När flyttade RM i så fall till GB och sammanföll det i tid med en dipp resultatmässigt?
Något osedvanligt har ju onekligen hänt RM.

Självklart omöjligt att med säkerhet kunna förutspå hur mycket Oleksiak kommer utvecklas.
Man får gå på fakta om vad som redan har inträffat och gör man det så blir framtidsscenariot guldinfattat för kanadensiskan.
Det finns inga som helst belägg för att hon inte skall kunna utvecklas positivt från den sextonåring hon nu är.
Citera
2016-08-26, 15:03
Medlem
För övrigt går det alldeles utmärkt att bo i GB och dopa sig.
Kolla bara Mo Farah..eller gamle Linford Christie.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in