2014-02-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl03
Man kanske får bo i en kranskommun eller i ytterområdena? Är ju ändå bara en kort stunds resa med pendeltåg eller tunnelbana.

Vill man bo mera centralt får man gå på kontakter, hyra i andrahand, dela boende med kompis, betala svart eller helt enkelt köpa. Mamma och pappa får betala..
Med centralt menar jag Solna t ex. Är det säkert att man kan få en lägenhet i liknande områden om man står i kö länge nog.

Hur många av stockholmarna har inte flyttat hemifrån efter 27 skulle vara roligt att veta.
Citera
2014-02-08, 18:21
Medlem
Nintendokids avatar
Skulle satsa på t.ex. Nykvarn. Tar bara drygt 30 min med tåg till Stockholm C.
Citera
2014-02-08, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo men om du tänker efter lite så inser du att det är betydligt lättare att hitta en bostad i periferin än på centralare delar av stan.
Ja, självklart är det så, har aldrig hävdat motsatsen. Men vi pratar ändå om RELATIVA MÅTT. Vad menar du med "betydligt lättare"? Jag hävdar att det är svårt, nästintill omöjligt, att få en lägenhet även utanför centralare delar av stan utan minst 10 år i bostadskön idag.
Citera
2014-02-09, 00:26
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
Ja, självklart är det så, har aldrig hävdat motsatsen. Men vi pratar ändå om RELATIVA MÅTT. Vad menar du med "betydligt lättare"? Jag hävdar att det är svårt, nästintill omöjligt, att få en lägenhet även utanför centralare delar av stan utan minst 10 år i bostadskön idag.

Kön utanför innerstaden är mycket kortare relativt sett. Runt 5-6 år borde räcka medan i innerstaden kan det vara 20-30 år i vissa fall.

Det finns ju även nyproduktionslägenheter i ex Haninge. Tror inte det är så mycket kö till dom....

Och även i Barkarby kan du få en lgh utan kö sägs det.....

http://www.wallenstam.se/boende/Lediga-bostader/Nyproduktion/Stockholm/Nyproduktion-Detalj/?ProjectId=5943&gclid=CK7bsszWvbwCFWKzcgod3QwA9g

Och orkar man inte köa får man spara ihop till en kontantinsats till en bostadsrätt, vilket inte är så svårt om man är bra på att hålla i pengar.
Citera
2014-02-09, 11:11
Medlem
Tittar man på lägenhet i Skarpnäck t ex (inte värdens bästa område men inte som Rinkeby precis) finns det 2-4or som kostar mellan 1,3-1,8 miljoner med en avgift mellan 3-6k vet inte om jag kallar det för dyrt.

Men alla bönder / skogstroll har ju krav på att bo innanför tullarna då är det klart att det kostar
Citera
2014-02-09, 11:41
Medlem
ikaros2008s avatar
Har många bekanta inom fastighetsbrasnschen i innerstaden och har blivit erbjuden flera hyresrätter med statusadresser. Både i vasastan, kungsholmen och på söder. Men eftersom jag inte vill eller kan bo där så har det fått passera. Då har det varit övertagande av lägenheter lite vid sidan av gängse rutiner. Tjänster och gentjänster. Ungarna växer väl upp snart så då kanske det är dags att kassera in...

Det finns hyresrätter i innerstan med sjukt låga hyror, men jag antar att de aldrig hamnar i Stockholm Stads bostadsförmedling.

En annan sak som förbryllar mig är hur tämligen unga och till synes utan adlig eller förmögen släkt lyckas få sig bostadsrätter som kostar som en halv afrikansk stadsbudget. Jag tänker då på unga i media som helt plötsligt dyker upp och på kort tid sitter i en lägenhet med balkong och utsikt över östermalms svarta plåttak. Riktigt så mycket pengar kan det väl knappast vara tal om för att vara mediamänniska i Stockholm?
Citera
2014-02-09, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Har många bekanta inom fastighetsbrasnschen i innerstaden och har blivit erbjuden flera hyresrätter med statusadresser. Både i vasastan, kungsholmen och på söder. Men eftersom jag inte vill eller kan bo där så har det fått passera. Då har det varit övertagande av lägenheter lite vid sidan av gängse rutiner. Tjänster och gentjänster. Ungarna växer väl upp snart så då kanske det är dags att kassera in...

Det finns hyresrätter i innerstan med sjukt låga hyror, men jag antar att de aldrig hamnar i Stockholm Stads bostadsförmedling.

En annan sak som förbryllar mig är hur tämligen unga och till synes utan adlig eller förmögen släkt lyckas få sig bostadsrätter som kostar som en halv afrikansk stadsbudget. Jag tänker då på unga i media som helt plötsligt dyker upp och på kort tid sitter i en lägenhet med balkong och utsikt över östermalms svarta plåttak. Riktigt så mycket pengar kan det väl knappast vara tal om för att vara mediamänniska i Stockholm?

Detta fenomen är vanligt, finns hyfsat många lägenheter innanför tullarna. Men den breda massan kan glömma att få flytta in, det är endast kontakter som gäller. Oftast vill man ha "bra" folk och släktingar som säkerhet mot att det inte blir livat. Flera hyreslägenheter på Östermalm har så låg hyra som 2000, säkert värda en 5miljoner om det vore bostadsrätter.
Citera
2014-02-09, 19:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008

Hört talas om lån? Det är nästan gratis att låna just nu, vilket gör att många har råd att leva flådigt trots vanlig lön.
Citera
2014-03-19, 12:45
Medlem
Ratis avatar
Funderar på hur det kan gå att hyra en lägenhet "i blindo". Jag bor alltså fruktansvärt långt från Stockholm men stått i kö ett antal år. När man då vill hyra en lägenhet så kanske man inte riktigt vill åka ner dit bara för en visning utan man slår till ändå. Finns ju nästan alltid bilder på lägenheter samt ritningar som man kan gå efter. Sen kanske det är lättare att byta till en annan lägenhet om man inte trivs i just det hyreshuset?
Citera
2014-03-19, 14:54
Medlem
Jag fick tag i min lägenhet via en facebook sida, men jag vet inte om den finns kvar idag, Om inte annat skulle det kunna vara läge att starta en sån grupp? Om det inte finns nån nu, har ej facebook kvar.... Bara ett tips
Citera
2014-03-21, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Funderar på hur det kan gå att hyra en lägenhet "i blindo". Jag bor alltså fruktansvärt långt från Stockholm men stått i kö ett antal år. När man då vill hyra en lägenhet så kanske man inte riktigt vill åka ner dit bara för en visning utan man slår till ändå. Finns ju nästan alltid bilder på lägenheter samt ritningar som man kan gå efter. Sen kanske det är lättare att byta till en annan lägenhet om man inte trivs i just det hyreshuset?

Jag har fått alla mina lägenheter blint. Det har varit fantastiskt 4 av 6 ggr, och helt ok även de andra 2.

Dock har det aldrig riktigt handlat om permanentboenden, då jag inte riktigt klarar av tanken på det. Jag flyttar ungefär vartannat år oavsett. Så det beror nog lite på vad man har för inställning till sitt "hem" också.

Men så länge du vet ungefär VAR du vill bo så kan det var viktigare än själva lägenheten. Faktiskt. Iaf. i Stockholm.
Citera
2014-05-18, 22:16
Medlem
Kayas avatar
Börjar tröttna på mitt boende men framförallt på området!

Stod i kö i åtta år via bostadsförmedlingen och fick ett förstahandskontrakt, men den är ganska dyr och ligger i ett dåligt område.

Försöker sammanställa en lista med små privata värdar (genom att kolla på lägenhetsbytetssidor, där folk anger vem som är värd).

Är medlem på lagenhetsbyte.se men leder ingen vart.

Jag har stått i kö hos Einar Mattson i sex år - ngn som vet hurdan deras kö är?

Min fråga är: finns det ngn som helst möjligt att få ngt genom att skriva brev till (jätte)små värdar? Känns lite bittert att jag la alla mina år på den här som jag bor i nu, men är man desperat så är man.

Hur fick ni andra människor era lägenheter? Bara att stå i kö i ngt decennium igen som gäller för min del?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in