Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-16, 10:00
Medlem
Redeye-analys uppe nu:

http://www.redeye.se/aktiebloggen/fastout-int/fastout-under-radarn-i-stora-varlden-redo-lyfta-stort-ultimata-utsikter-akt

Citat:
Ursprungligen postat av FinwireTV
Drönarbolaget FastOut har en affärsidé som går ut på koppla ihop lokala drönarpiloter (typ privatpersoner) världen över med företag som vill använda drönarbilder för att t.ex. lyfta fram ett geografiskt läge. Typiska kunder nämns som mäklare, fastighetsägare eller varför inte golfbanor som vill ge potentiella spelare en möjlighet att se alla hål innan rundan inleds.

Bolaget grundades 2013 som ett konsultbolag inom drönarfotografering där man fotograferade objekt med egna drönare på uppdrag av kunder, primärt mäklare. Denna process ville man sedan skala upp och automatisera, och det var då man utvecklade IT-plattformen som kopplar ihop oberoende drönarpiloter med företag som vill åt bilderna.

Ska man sammanfatta bolaget kort så är det helt enkelt en förmedlingstjänst för drönarfoto. Pengar får man in genom att kunderna betalar för att ansluta sig till tjänsten, sedan får kunderna betala en månatlig licenskostnad per användare och även en kostnad per skapad drönarbild. Dessa pengar delas sedan med drönarpiloterna som på så vis också kan tjäna pengar på detta.

Bolaget har en pågående noteringsemission nu fram till 14/12 där dom ska ta in 5,5 mkr. Värderingen pre money är 42,5 mkr. Första handelsdag beräknas till 4:e januari 2016.

Intervju med vd Håkan Lindgren:
https://www.youtube.com/watch?v=JyFRGRDa-4s

Vd Håkan Lindgren och Ordförande Thomas Edselius presenterar bolaget hos Aktietorget (igår):
https://www.youtube.com/watch?v=ZEF-SSLGgD4

Memorandum:
https://www.aktietorget.se/pressdocs/FastoutInternational/Memo%20FastOut%2020151127%20PFK%20(1).pdf

Bolagets hemsida:
www.fastout.com

Drönare är stekhett just nu. Bör man teckna eller avstå?
Citera
2016-08-16, 14:08
Medlem
Tokhaussa och sen sälja av, är det melodin LetsGoBerlin? Du vet att det blir lite väl genomskinligt när du hoppar från bolag till bolag, haussar och sen baravförsvinner? Inte så trovärdigt.

Tror nog Fastout klarar sig ganska bra utan hauss, de ser ut att få riktigt starka kvartal Q3 - Q4.

Nyemission kan komma, men gissar påmen positiv aggressiv sådan.
Citera
2016-08-17, 22:34
Medlem
Luggas78, min vän, tråkigt att du tror jag dragit. Jag är kvar i Fastout. Jag har inte tokhaussat, jag har peppat och gjort en analys på Redeye. Den står jag för till 100 % och som du säger: Självklart kommer Fastout att öka (igen). Det är ju inte mitt fel att folk säljer av för att de inte har tålamod. Sluta klaga och deppa, häng på i det positiva livet istället! Fastout är stabila och de kommer skjuta ut pressmeddelanden denna höst. Rock on!

Det här med att man inte får sälja är ju bara skitsnack. Börsen handlar om att köpa och sälja. Jag säljer när jag vill. Jag gör vilka analyser jag vill. Jag ljuger aldrig, jag har åsikter och de brukar slå in och gå rätt. Men kanske inte på 1 sekund, 1 dag eller 1 vecka. Jakten på bolag av alla de sorter som kommer att gå bra, fortsätter och du kommer få se mig berätta om alla fynd jag hittar. Älskar att skriva, är en skrivande person. Forum är kul! Aktier ännu roligare. Den som säljer på minus får skylla sig själv, tyvärr. Man är inte back förrän man sålt minus och det beslutet tar man själv. Gå inte in i aktier om du inte bildat dig en egen bild. Skyll inte på andra. Och gambla inte med pengar du inte kan förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av luggas78
Tokhaussa och sen sälja av, är det melodin LetsGoBerlin? Du vet att det blir lite väl genomskinligt när du hoppar från bolag till bolag, haussar och sen baravförsvinner? Inte så trovärdigt.

Tror nog Fastout klarar sig ganska bra utan hauss, de ser ut att få riktigt starka kvartal Q3 - Q4.

Nyemission kan komma, men gissar påmen positiv aggressiv sådan.
Senast redigerad av LetsGoBerlin 2016-08-17 kl. 22:37. Anledning: skrev fel namn på Luggas78
Citera
2016-08-18, 15:01
Medlem
Hur mycket betaler Fastout sina fotografer? Sett att de betaler 35% per uppdrag men sen då, när bilderna är fastouts hur mycket går till fotograferna och hur mycket behåller fastout då??

Det kan ju bli riktigt bra när de täckt in stora delar av tex Sverige..
Citera
2016-08-21, 14:11
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetsGoBerlin
Luggas78, min vän, tråkigt att du tror jag dragit. Jag är kvar i Fastout. Jag har inte tokhaussat, jag har peppat och gjort en analys på Redeye. Den står jag för till 100 % och som du säger: Självklart kommer Fastout att öka (igen). Det är ju inte mitt fel att folk säljer av för att de inte har tålamod. Sluta klaga och deppa, häng på i det positiva livet istället! Fastout är stabila och de kommer skjuta ut pressmeddelanden denna höst. Rock on!

Det här med att man inte får sälja är ju bara skitsnack. Börsen handlar om att köpa och sälja. Jag säljer när jag vill. Jag gör vilka analyser jag vill. Jag ljuger aldrig, jag har åsikter och de brukar slå in och gå rätt. Men kanske inte på 1 sekund, 1 dag eller 1 vecka. Jakten på bolag av alla de sorter som kommer att gå bra, fortsätter och du kommer få se mig berätta om alla fynd jag hittar. Älskar att skriva, är en skrivande person. Forum är kul! Aktier ännu roligare. Den som säljer på minus får skylla sig själv, tyvärr. Man är inte back förrän man sålt minus och det beslutet tar man själv. Gå inte in i aktier om du inte bildat dig en egen bild. Skyll inte på andra. Och gambla inte med pengar du inte kan förlora.

Åh herregud, dessa barn på FB slutar aldrig förvåna mig.

Hur kan du i samma inlägg säga att du aldrig ljuger men "självklart kommer Fastout öka igen". Visst kan de göra det? Men du kan inte garantera det och påstå att du aldrig ljuger. Eller att samtliga av dina åsikter slår in... Herregud...

Dessutom skriver du lite roliga saker i ditt redeye inlägg kring analysen du länkar till
(se här: http://alphasanalyser.blogspot.se/2016/01/fastout.html?m=1)
Att det MESTA har infriats förutom aktiekursen?
Du nämner inte där heller att personen analys påstår att man ska ha 25 miljoner i omsättning år 2016 med 50% vinstmarginal?
De får de nog sätta igång med arbetet vännen, för efter 2H2016 har de nämligen inte ens 10% av den omsättningen dvs. under 2.5 miljoner. Vinsten då? Med fantastiska marginalen på 50%? Jodå, den är -2.7 miljoner.

Missförstå inte mig. Jag tycker att bolaget är seriöst, har en trevlig produkt (om än inte unik och konkurrensutsatt) men det är lång väg för de att uppnå värden som skall motsvara 3 eller 6 eller vilken än riktkurs du försöker pumpa upp här.

Sist en reflektion för mig själv är att ingenting har ändrats under alla dessa år på detta forum, förutom en själv. Det är fortfarande fyllt med unga haussande personer som försöker göra the big buck snabbt genom att klippa, klistra och citera lite samt vara övertygande och nedlåtande mot andra.

Lycka till allihop! Trevligt bolag som så klart kan tjäna pengar om de arbetar hårt med det, men det lär ta tid innan det slår ut väl.
Citera
2016-08-21, 20:38
Medlem
Man behöver ju inte vara så kortsiktig i sitt tänk, ja tänkte 10.000 kunde vara en lagom köttbit som kan ligga o marinera, hur den smakar när den är färdigmarinerad får vi se!
Citera
2016-08-23, 20:44
Medlem
Som de flesta nynoteringar senaste åren så är fastout trevligt att swinga på diverse nyheter.
Ser dessvärre inte dagens affärsmodell som någon hållbar pengamaskin. Det är för billiga tjänster att nischa på en marknad där storspelare kan leja ett par konsulter för att ta över en lejonpart av andelarna.
Nyheter om aggressiv expansion, uppköp, eller förvärv är att önska. Kassan ser tyvärr lite dyster ut för två av nämna scenario.
Att volatiliteten sjunkit ger dock en liten trygghet till halvlångisar men omsättningen har även sviktat.

Jag hoppas dock på det här företaget. Känns ganska kreativa på en ny het marknad och beundransvärt entreprenörskap. Hoppas bara kreativiteten håller i sig och att de kan expandera affärsmodellen för just nu går det i mitt tycke lite sakta och ordrar verkar mest vara av strategis betydelse.

Men men, nya på börsen, ökande intäkter. Rätt styrt så kan det nog bli något av detta.
Citera
2016-08-29, 00:33
Medlem
Varit tyst här ett tag, nån annan som ser fram mot hösten för fastout?
Citera
2016-08-30, 10:12
Medlem
Klippt från placeras forum.

FASTOUT
Fastout tar sin första kund i Norge (Finwire)
2016-08-30 10:04
Drönarbolaget Fastout har tecknat avtal med Finn.no som är Norges största marknadsplats. Bolaget tar därmed sin första kund i Norge. Det framgår av ett pressmeddelande.

"Det är svårt att tänka sig en mer perfekt partner i Norge än Schibstedägda Finn.no. Finn Eiendom är största marknadsplatsen för bostäder i Norge och vi är såklart väldigt glada
över att de vill integrera 360 graders drönarvyer från FastOut", säger Alexander Greidinger, vd för Fastout.

Avtalet med Finn innebär att Norge blir det tredje landet som Fastout etablerar sig i efter
Sverige och Finland. I likhet med Finland är den inledande samarbetspartnern i Norge ett stort mediebolag. Inledningsvis kommer det att tas 2.500 drönarvyer över Oslo med omnejd och arbetet påbörjas under tredje kvartalet i år. Finn betalar en inledande projektavgift för nyttjanderätt till alla 360 graders drönarvyer och en löpande månadsavgift när vyerna ligger uppe live.

"Norge är ett viktigt steg för FastOut och vi ser fortsatt mycket goda möjligheter att växa vidare internationellt", säger Alexander Greidinger.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire
Citera
2016-08-30, 19:16
Medlem
Tror marknaden vaknar snart. Kan man leverera bättre än Fastout gör?????
Citera
2016-09-01, 16:40
Medlem
Då testar vi 1.7kr igen då, ska bli interssant att se var vi hamnar ifall den bryts!
Citera
2016-09-05, 09:11
Medlem
Hkarns avatar
Nyemission och över 1.8. Det går bra nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in