2015-12-03, 21:31
Medlem
Hizirs avatar
Citat:

När Opecländernas mäktiga oljeministrar möts på fredag i Wien gör de det samtidigt som oljemarknaden är historiskt övermättad. Det kommer innebära en fortsatt alla-mot-alla-kamp på oljemarknaden. Överproduktionen är minst två miljoner fat olja per dag.

OSLO Världens oljelager är proppfulla och det amerikanska oljepriset sjönk på tisdagen till under 40 dollar per fat. Det var första gången sedan i augusti. Lägger man ihop alla lager av råolja, bensin och eldningsolja i USA är siffran nu uppe i 1,3 miljarder fat. Nytt rekord.

Först när efterfrågan eventuellt ökar eller produktion stoppas så att lagren minskar kan oljepriset påverkas uppåt. Även Nordsjöolja är rekordbillig, med 42,49 dollar som den lägsta noteringen.

Opec är en kartell som består av tolv medlemsländer. Vid sitt möte kommer de åter att hälsa Indonesien välkommen till kartellen, som den 13:e medlemmen.

Läste idag på SVD om att det är översvämmning av olja. Bara i USA uppgår oljereserv i fat till 1,3
miljarder vilket är enormt mycket. USA:s förbrukning ligger på daglig basis på 20 miljoner fat om dagen. Med den den reserven skulle USA klara sig ungefär 1.5 år utan att behöva köpa olja alls från utlandet. Kanske till och med ännu längre då USA själv producerar ca 12 miljoner fat om dagen men köper in 8 miljoner. Det är siffra jag har för mig, behöver inte vara så exakt.

Nu är inte USA en ensam konsument av olja, därtill kommer andra oljeslukare, Kina, Indien och EU som är törstiga på olja. Dock har jag inga siffror alls på hur mycket dem konsumerar dagligen.

Imorn ska OPEC har ett möte angående om pris och utvinning av olja, Iran och Venezuela ska motsätta sig att man ska begränsa utvinningen till 30 miljoner fat om dagen, Venezuela vill ytterliggare att det sänks med 5% av 30 miljoner fat. Ryssland å andra sidan vill se en höjning av oljepriset. KSA är kungen när de kommer till pris och utvinning. (Jag ogillar KSA men så länge det gynnar min ekonomi då jag är bilburen person väldigt mycket så hoppas jag KSA vinner det här)

Att Mexico hade olja hade jag ingen aning faktiskt, och det landet producerar 2.4 miljoner fat olja om dagen vilket bör anses mycket? Men nu vill även Mexico ingå i den kartellen som sysslar med laglig maffiaverksamhet, nämligen bli del av OPEC. Antar att det inte är bra för oss vanliga konsumenter?

Som jag förstått det har Gulfstaterna väldigt billig oljeutvinning och är lönsamt för dem att sälja ett fat för dagens pris som ligger på cirkus 50 Dollar? Även Irak har råd med det priset?

Hur förhåller sig Ryssland och Iran till detta pris, är det en minimalpris för dem för att kunna utvinna att det är bättre att skita i pumpa upp olja? Varför är Ryssland alltid på så mycket om att driva upp priserna när det finns redan överskott på olja?
Världen håller på att gå mer och mer mot grönt, Rysslands iver över låg pris?

Ta ett titt på den här tråden, stämmer det som sägs eller ren spekulation?

(FB) Investering i olja (open end)

http://www.svd.se/oversvamning-av-olja-pa-marknaden/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1512]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Citera
2015-12-07, 15:58
Medlem
Sqeptisks avatar
Det enda som skulle kunna få lite fart på oljepriset på kort sikt är en "svart svan" typ ett nytt krig/kris i ME-regionen. Risken/Chansen för det är upp till var och en att bedömma.

På lite längre sikt, självklart kommer råoljepriset att gå upp.......lagren är ju inte outtömliga.
Citera
2015-12-17, 20:21
Medlem
Erik Östs avatar
Kan det vara så att is(eller va fn de heter idag)dumpar oljepriset på marknaden och det är en större orsak till det låga oljpriset ?
Stöldgods är ju som känt betydligt billigare oavsett varan.
Citera
2015-12-17, 20:50
Medlem
Erik Östs avatar
Kan det vara så att is(eller va fn de heter idag)dumpar oljepriset på marknaden och det är en större orsak till det låga oljpriset ?
Stöldgods är ju som känt betydligt billigare oavsett varan.
Citera
2015-12-17, 21:14
Medlem
Menar du 65 dagar istället för 1,5 år? Hur kom du fram till de siffrorna. USA är förövrigt helt självförsörjande på energi så all eventuell import beror på marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in