2015-12-02, 23:42
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
En upphittad bil innehöll gigantiska mängder vapen. Högerradikala brukar gilla puffror i mängder.

Du menar till skillnad från gängmedlemmar, jihadister och alla andra som brukar skjuta vilt omkring? Dessa får istället varje gång övervinna sin avsmak för puffrorna som de pangar runt med?
Citera
2015-12-02, 23:42
Medlem
Skjutningen skedde vid en bankett som hölls för anställda inom San Bernardino County Department of Public Health, så det är mycket möjligt att attacken var specifikt riktad mot hälsovårdsdepartementet i stan, att det har något att göra med missnöje av något slag mot hälsovården/sjukvården/sociala myndigheter i området. I så fall känns det mer som att det handlar om lokal terrorism snarare än att ISIS eller någon annan muslimsk organisation är inblandad. https://www.washingtonpost.com/national/the-latest-california-police-respond-to-shooter-report/2015/12/02/f1b194d4-992c-11e5-aca6-1ae3be6f06d2_story.html
Senast redigerad av Frostfjaril 2015-12-02 kl. 23:45.
Citera
2015-12-02, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakksakker
"People are not being told to stay indoors, just to be vigilant. We have suspects at large but we have absolutely no idea where they are." - Sgt. Vicki Cervantes, a San Bernardino City Police spokeswoman

Hur ska man tolka det?
Citera
2015-12-02, 23:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Och det talar ju verkligen emot IS spåret, de gör ju snarare en grej av att vara omaskerade så att alla ska förstå var de kommer från, även Allah akbhar gastandet går ju i linje med det.

I vart fall var det knappast avsett som en självmordsattack om de var maskerade. Vilket också stöds av att de flydde. Om de skrek något vid attacken vet vi inte.
Citera
2015-12-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Finns några grejer man kan ställa sig frågan till, särskilt att dom hade skottsäkra västar, brukar terrorister ha det? dom vill väl bli martyrer

Detta känns mer som om högerextrema ligger bakom. Muslimer kan man nog glömma, tillvägagångssättet stämmer inte alls. Dessa hade ett specifikt uppdrag, och målet fanns i konferensrummet, det kan man nog sluta sig till.

Det verkar väldigt professionellt utfört.
Citera
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Nice, d3. Vad är din analys om dagens händelse annars?
Ingen vidare analys själv, jag är inne på min 4e timme av live sändning, som sagt tidigare bor jag väldigt nära området och har familj som brukar vara i precis den byggnaden som skjutningen ägde rum så jag följer de väldigt noga.

Intressant att läsa kommentarerna här hur frånvarande vissa är från officiell rapportering.

Men jag tror vi ska separera att attacken var riktad mot IRC och att den var riktigt mot det som hade hyrt lokalerna, dvs San Bernardino County, vilket iof är väldigt märkligt.
Citera
Medlem
Under presskonferensen framkom alltså att man tror det är 3 st GM, men att det kan vara fler eller färre.
Citera
Medlem
No.90-Kleists avatar
Ironiskt att detta sker i den stat som har hårdast vapenlagar i USA. Vad ska vapenhatarna och förtryckarna nu skylla på?
Citera
2015-12-02, 23:47
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Vet vi något öht om vad vittnen rapporterat om GM?

Ja, hur de var klädda, vapen, bil, fokuserade på uppgiften. Tycker man var rätt öppna med info under presskonferensen. I Paris framkom det tidigt att terroristerna var verbala på Bataclan. Personligen skulle jag höfta att det kanske är 10-20% sannolikhet att detta är IS eller sympatisörer.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Fast är det verkligen fastställt att det handlade om kalashnikovs? Under presskonferensen sade talesmannen att han inte kunde ange exakt skjutvapen, endast att det handlade om ett längre skjutvapen och inte ett handeldvapen.
Tyckte jag läste det någonstans. Nu blir det "manhunt" därborta iallafall. Får se hur det hela slutar.
Citera
Medlem
dom prata om ett package i hus 1
tidigare hörde jag dom säga något liknande "we might already got them i don't know we just got the information"
Kanske inte har med skjutningen att göra
Citera
Medlem
D3ans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LjugHeffner
Hur ska man tolka det?
Att de letar efter de misstänkta men vet inte vart de är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in