2015-12-02, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3miil
Om förgasarn är slut så köp en ny? Finns mycket att välja på.. Det är inte värt att köpa en ny moped. Köp en riktig plåtmoped istället. För 20k får han en fin Puch Dakota!

Tror ändå inte riktigt att han vill rulla i en gammal veteran moppe Hans kompisar åker säkert runt i en scooter moped som du kan köra med i alla väder (förutom snö?) och inte bara på sommaren. Själv skulle jag vilja ha en veteranmoppe eller en gammal 30 moppe men har inte tid just nu med att reparera varannan månad med en.
Citera
2015-12-03, 00:10
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorSprutKant
Min son hade tänkt att köpa moppe men han vet inte vad som är mest prisvärt, helst inget som är för dyrt under 20 000. Hade inte tänkt och köpa begagnat. Vilken moppe hade ni som ni tyckte var prisvärd?
Du ska skaffa dej en plåtmoppe, fisen.
Citera
2015-12-06, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofyraK
Blir svårt att hitta nytt för under 20 tusen.

Och vill han ha "crossmoppe" eller "vespa/scooter"?

Yamaha Aerox är bra, den har funnits sen 99(?) och jag skulle nog rekomendera en!

En scooter. Tack!
Senast redigerad av FarbrorSprutKant 2015-12-06 kl. 00:10.
Citera
2015-12-06, 00:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sairez1990
Jag köpte mig en Viarelli Matador 4 takt (finns 2 takt med). En otroligt bra moped! Har den för att pendla mest men har den också för att ta mig runt i stan osv. En sjukt prisvärd moped. Extremt snygg är den också! Rekomenderar den till alla som letar moped! Ni som kommer med "kinaskit" snacket kan gå härifrån, denna moped är i min syn en riktigt hög kvalitets moped, kollat lite på peugeot och dem är också fina, i samma klass som Viarelli Matador! I alla fall denna moped kommer inte att svika din pojk! Kostar bara 13 000kr, men jag prutade och fick den för 12 000kr vilket är ett extremt bra pris!

Här har du den http://motorsweden.se/fordon/moped-scooter/moped-klass-1-45km-h/viarelli-matador-4-takt/eu-klass-1-scooter-viarelli-matador-bl-45km-h

Låter den mycket?
Senast redigerad av FarbrorSprutKant 2015-12-06 kl. 00:11.
Citera
2015-12-06, 00:53
Medlem
Citat:
Fast den motorn är i grunden en yamaha motor och peugeot's mopeder har en nästan liknande. Men den är väl inte sämre bara för den har en GY6? Det är mest folk som bara snackar om kinaskit. Visst, före ca 2011 fanns det sånt som kallades för kinaskit. Men idag har de utvcklats så pass mycket så det finns nog inget som heter kinaskit nuförtiden. Man får ju 1 års garanti på de flesta baotian mopeder. Men visst, jag säger inte att baotian har samma klass som peugeot men den ligger ändå nångonstans där... Då får man exkludera de begagnade baotian mopeder, de brukar ha haft ett hårt liv men köper du en ny så får du ju 1 års garanti med så ser inte problemet riktigt. Den kommer ju att rulla några hundra mil givetvis men kanske efter 700 eller 800 mil tröttnar den och peugeot kanske 1100 mil sen tröttnar den

Men rekomenderar ändå Viarellin, finns inget dåligt om den. Visst du kan säga att det är gy6 motor på den men det är minst lika hög kvalitet på en sådan respektive peugeot.

KINA skit är KINA SKIT! så är det bara så är det med allt. japanarna däremot dem kan dem
Citera
2015-12-06, 11:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Jag köpte mig en Viarelli Matador 4 takt (finns 2 takt med). En otroligt bra moped! Har den för att pendla mest men har den också för att ta mig runt i stan osv. En sjukt prisvärd moped. Extremt snygg är den också! Rekomenderar den till alla som letar moped! Ni som kommer med "kinaskit" snacket kan gå härifrån, denna moped är i min syn en riktigt hög kvalitets moped, kollat lite på peugeot och dem är också fina, i samma klass som Viarelli Matador! I alla fall denna moped kommer inte att svika din pojk! Kostar bara 13 000kr, men jag prutade och fick den för 12 000kr vilket är ett extremt bra pris!

Här har du den http://motorsweden.se/fordon/moped-scooter/moped-klass-1-45km-h/viarelli-matador-4-takt/eu-klass-1-scooter-viarelli-matador-bl-45km-h

Problemet med dessa är att förgasaren är av lite låg kvalitet och behöver justeringar regelbundet. Ventilerna måste justeras men det brukar räcka med ordinarie servicetillfällen. De tål inte vatten så bra så de bör inte stå utomhus utan under tak. Annars får man rost i gas och bromswirarna. Plasten tål inte låg temperatur och spricker lätt om temperaturen går ner under 5 grader. Så har mopeden stått kallt under natten så spricker plasten lätt på morgonen.
Ibland så har man haft fel motorolja vilket gör att mopeden inte går att starta med elstart om den stått i minusgrader under natten. (Man bör ha minst 10w40 men de verkar ibland vara levererade med 20w40)
Citera
2015-12-07, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteTrash1337
KINA skit är KINA SKIT! så är det bara så är det med allt. japanarna däremot dem kan dem

Fattar fortfarande inte, vad menar du med kinaskit? Denna mopeden är ju sveriges mest sålda moped 2015 och den har fått riktigt gott omdöme.... Så kan du förklara utterligare vad som problemt är?
Citera
2015-12-07, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Problemet med dessa är att förgasaren är av lite låg kvalitet och behöver justeringar regelbundet. Ventilerna måste justeras men det brukar räcka med ordinarie servicetillfällen. De tål inte vatten så bra så de bör inte stå utomhus utan under tak. Annars får man rost i gas och bromswirarna. Plasten tål inte låg temperatur och spricker lätt om temperaturen går ner under 5 grader. Så har mopeden stått kallt under natten så spricker plasten lätt på morgonen.
Ibland så har man haft fel motorolja vilket gör att mopeden inte går att starta med elstart om den stått i minusgrader under natten. (Man bör ha minst 10w40 men de verkar ibland vara levererade med 20w40)

Äger du en sån här? Måste säga att jag var extremt skeptiskt innan jag köpte denna men blev chockad av den höga kvaliten på den, för pengarna då. Tycker ärligt talat inte att det är värt att lägga ned mer än 7 tusen extra för att få en peugeot.... Dessutom så får du ju med 1 års garanti så du bara lämnar in mopeden så fixar de den åt dig. Sprickor i plasten är bullshit, själv har jag den stående nu ute på natten under ett överdrag och startar och går fint på morgonen utan problem. "Hafti fel motorolja" kan du ej byta motorolja skall du ej göra det heller. Fråga de på affären hur du gör! Tål vatten? När jag ska skölja av min moppe börjar jag med att ta vattenslang och spruta ovanpå den, som sagt så går den fin fint återigen! Kör med den varje dag nu också till mabutiken, köpcentret och mycket mer. Går alla dagar! Inte svikit mig en ända gång!
Citera
2015-12-07, 20:06
Medlem
Citat:
Låter den mycket?

Det är en fyrtakt så den är riktigt tyst! Väldigt fin ljuddämpare sitter på den och den dämpar nåt otroligt! Dessutom så låter den ju mer som en motorcykel och inte som någon jeting som 2 taktarna gör.

Värt att nämna är att denna mopeden är sveriges med sålda moped 2015 och den mest prisvärda!
Citera
2015-12-08, 19:07
Avslutad
Citat:
Det är en fyrtakt så den är riktigt tyst! Väldigt fin ljuddämpare sitter på den och den dämpar nåt otroligt! Dessutom så låter den ju mer som en motorcykel och inte som någon jeting som 2 taktarna gör.

Värt att nämna är att denna mopeden är sveriges med sålda moped 2015 och den mest prisvärda!

Låter nästan som du försöker sälja på mig den
Citera
2015-12-08, 22:49
Medlem
Citat:
Låter nästan som du försöker sälja på mig den

Det är ju nästan det jag försöker med Nej men seriöst, detta är som sagt då inget "kinaskit". Den är heltklar prisvärd och du borde verkligen prioritera denna mopeden om du är ute efter en ny moped. Jag älskar den i alla fall och var väldigt kritisk om detta verkligen var kinaskit och om jag inte skulle ge mig på en peugeot istället. Men chansade och fick en riktig kvalitetsmoped och ångrar ej en krona jag gav för den !
Citera
2015-12-09, 11:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Äger du en sån här? Måste säga att jag var extremt skeptiskt innan jag köpte denna men blev chockad av den höga kvaliten på den, för pengarna då. Tycker ärligt talat inte att det är värt att lägga ned mer än 7 tusen extra för att få en peugeot.... Dessutom så får du ju med 1 års garanti så du bara lämnar in mopeden så fixar de den åt dig. Sprickor i plasten är bullshit, själv har jag den stående nu ute på natten under ett överdrag och startar och går fint på morgonen utan problem. "Hafti fel motorolja" kan du ej byta motorolja skall du ej göra det heller. Fråga de på affären hur du gör! Tål vatten? När jag ska skölja av min moppe börjar jag med att ta vattenslang och spruta ovanpå den, som sagt så går den fin fint återigen! Kör med den varje dag nu också till mabutiken, köpcentret och mycket mer. Går alla dagar! Inte svikit mig en ända gång!

De levereras alltså från säljande företag med en motorolja som inte riktigt är för svenskt vinterbruk. Det gör att mopeden blir mer svårstartad än den borde. 20W40 är en billig mineralolja som används t.ex. varmare delar av Asien. Den är som sirap vid frostgrader. I Sverige använder man i princip aldrig sämre olja än 10W40 på sommaren och helst 0 eller 5W40 på vintern. Vid mopedservice byts oljan i regel till 10W40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in