Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-03, 12:59
  #25
Medlem
Milizers avatar
Arbetsskyddslagstiftningen bör ses över. Nu när vi har en rutinerad fackföreningsman som statsminister borde detta kunna ske snabbt.
Citera
2015-12-03, 13:21
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Arbetsskyddslagstiftningen bör ses över. Nu när vi har en rutinerad fackföreningsman som statsminister borde detta kunna ske snabbt.
Vad är det för brister i lagstiftningen du menar borde åtgärdas i samband med det inträffade? Vet du precis hur det gått till förresten?
Citera
2015-12-03, 13:27
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för brister i lagstiftningen du menar borde åtgärdas i samband med det inträffade? Vet du precis hur det gått till förresten?

Precis som en vettig skylift, en person måste hålla in knappen nere för att framföra korgen där uppe med manöverpanelen, ifall panelen i korgen får spel och skjuter upp stativet högst upp utan få ner den.

I alla fall en knapp som ska tryckas in var 10:e sekund där nere eller hela tiden.
En säkerhet för att folk inte ska ta livet av sig eller att panelen i korgen får spel och trycker in korgen i husväggen och krossar allt.

Eller att man får iväg korgen upp ca 4 m därefter ska en "säkerhetsknapp" tryckas in där nere för att fortsätta upp 15-20 meter.
Skulle vara tråkigt om panelen får spel med att skicka upp en korg rätt igenom taket. För att huvudpanelen i korgen har fått fnatt.

Jag tror inte ens det finns en lagstiftning som säger att man måste vara två med en sån där sak.
Spekulationer dock.
__________________
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-03 kl. 13:30.
Citera
2015-12-03, 13:47
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
Precis som en vettig skylift, en person måste hålla in knappen nere för att framföra korgen där uppe med manöverpanelen, ifall panelen i korgen får spel och skjuter upp stativet högst upp utan få ner den.

I alla fall en knapp som ska tryckas in var 10:e sekund där nere eller hela tiden.
En säkerhet för att folk inte ska ta livet av sig eller att panelen i korgen får spel och trycker in korgen i husväggen och krossar allt.

Eller att man får iväg korgen upp ca 4 m därefter ska en "säkerhetsknapp" tryckas in där nere för att fortsätta upp 15-20 meter.
Skulle vara tråkigt om panelen får spel med att skicka upp en korg rätt igenom taket. För att huvudpanelen i korgen har fått fnatt.

Jag tror inte ens det finns en lagstiftning som säger att man måste vara två med en sån där sak.
Spekulationer dock.
Vad pratar du om? Vanliga skyliftar kan manövreras från korgen utan någon på marken och så sker varje dag med alla sådana. Som lagförslag tycker jag detta låter helt galet. Ska vi införa lag om att man måste vara två för att någon ska klättra på en stege också?
Citera
2015-12-03, 15:55
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad pratar du om? Vanliga skyliftar kan manövreras från korgen utan någon på marken och så sker varje dag med alla sådana. Som lagförslag tycker jag detta låter helt galet. Ska vi införa lag om att man måste vara två för att någon ska klättra på en stege också?

Vilken jävla dålig jämförelse.
En stege på 4 meter mot en lastbil på 30 Ton och som har en stege på 25 Meter som kan slå sönder allt. och som väger 300 gånger mer.

Våran skylift har denna funktion för att inte folk ska åka ut själv och inte kan ta sig ner.
Det är en jävla självklarhet att man inte ska pilla med en 25 meter stege ensam
vilken idiot som helst förstår det. Brukar du tvätta fönstret ensam på ett 12 våningshus med?

Har man denna funktion måste man vara minst två. borde fan vara ett krav på större fordon med en lyft korg. Vad händer om det blåser kraftigt och lyften viker sig? Och du är själv. ?

Visste du att vårat jobb har som krav att vi ska vara två med en stege vars överstiger 7 meter.?
vi slipper polack beteendet.

jag välkomnar förslaget om certifikat och minst 2 personer direkt.
__________________
Senast redigerad av mrtrooper 2015-12-03 kl. 16:15.
Citera
2015-12-03, 20:01
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
Vilken jävla dålig jämförelse.
En stege på 4 meter mot en lastbil på 30 Ton och som har en stege på 25 Meter som kan slå sönder allt. och som väger 300 gånger mer.

Våran skylift har denna funktion för att inte folk ska åka ut själv och inte kan ta sig ner.
Det är en jävla självklarhet att man inte ska pilla med en 25 meter stege ensam
vilken idiot som helst förstår det. Brukar du tvätta fönstret ensam på ett 12 våningshus med?

Har man denna funktion måste man vara minst två. borde fan vara ett krav på större fordon med en lyft korg. Vad händer om det blåser kraftigt och lyften viker sig? Och du är själv. ?

Visste du att vårat jobb har som krav att vi ska vara två med en stege vars överstiger 7 meter.?
vi slipper polack beteendet.

jag välkomnar förslaget om certifikat och minst 2 personer direkt.
Våran skylift... Så det finns bara en i hela landet?
Har kört självgående lift som fungerar utmärkt att köra enbart från korgen. Har varit på stora byggen och aldrig hört talas om att någon på marken måste hålla in en knapp. TVÄRT OM risken för olyckor skulle bli överhängande om personer tvingades vistas inom arbetsområdet. Klämskador i saxlyftar, påkörningar, krosskador osv. Ser det som en extremt farlig lösning.
Citera
2015-12-03, 21:13
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ska man ta livet av sig genom att hoppa så hissar man väl upp kranen så högt det går. Den här höjden ser väl inte ut att vara omöjlig att överleva ett fall ifrån.

Nåja, dryga 10 meter ned i asfalt är också ett rejält trauma.
Tydligen gick det inte att överleva den här gången.
Vart man än tittar i den här händelsen så finns det konstiga inslag
som inte verkar ha någon naturlig förklaring.
Jag gissar att man inte hittar några tekniska fel på bilen.
Citera
2015-12-03, 22:04
  #32
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
Vilken jävla dålig jämförelse.
En stege på 4 meter mot en lastbil på 30 Ton och som har en stege på 25 Meter som kan slå sönder allt. och som väger 300 gånger mer.

Våran skylift har denna funktion för att inte folk ska åka ut själv och inte kan ta sig ner.
Det är en jävla självklarhet att man inte ska pilla med en 25 meter stege ensam
vilken idiot som helst förstår det. Brukar du tvätta fönstret ensam på ett 12 våningshus med?

Har man denna funktion måste man vara minst två. borde fan vara ett krav på större fordon med en lyft korg. Vad händer om det blåser kraftigt och lyften viker sig? Och du är själv. ?

Visste du att vårat jobb har som krav att vi ska vara två med en stege vars överstiger 7 meter.?
vi slipper polack beteendet.

jag välkomnar förslaget om certifikat och minst 2 personer direkt.
Var skrev jag 4 m stege? Ingenstans nej.

Vad är det för fabrikat och modell på er skylift? Jag har sett många och ingen av dem har krävt att någon på marken ska trycka på någon knapp var tionde sekund eller överhuvudtaget för att kontrollerna i korgen ska funka. Tala om vad den heter så ska vi se om det stämmer.
Citera
2015-12-03, 22:57
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Var skrev jag 4 m stege? Ingenstans nej.

Vad är det för fabrikat och modell på er skylift? Jag har sett många och ingen av dem har krävt att någon på marken ska trycka på någon knapp var tionde sekund eller överhuvudtaget för att kontrollerna i korgen ska funka. Tala om vad den heter så ska vi se om det stämmer.

Tragisk händelse. RIP.
Har kört dom flesta liftar och har inte under dessa år i Sverige stött på en lift som kräver att någon står på marken för att manövrera.
Citera
2015-12-04, 00:22
  #34
Medlem
Milizers avatar
Har ni ett enda skyddsombud eller fackföreningsman med stake här? Arbetarkämpar gråter i sina gravar.
Citera
2015-12-05, 17:40
  #35
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
Nåja, dryga 10 meter ned i asfalt är också ett rejält trauma.
Tydligen gick det inte att överleva den här gången.
Vart man än tittar i den här händelsen så finns det konstiga inslag
som inte verkar ha någon naturlig förklaring.
Jag gissar att man inte hittar några tekniska fel på bilen.

Ett industriområde, inga vittnen och man upptäcker offret vid åttatiden på morgonen.
Händelsen kan därför troligen ha inträffat när som helst under natten.
Fylleupptåg och/eller självmord är det troligaste scenariot.
Tragiskt hur som helst.
Citera
2015-12-14, 06:58
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ett industriområde, inga vittnen och man upptäcker offret vid åttatiden på morgonen.
Händelsen kan därför troligen ha inträffat när som helst under natten.
Fylleupptåg och/eller självmord är det troligaste scenariot.
Tragiskt hur som helst.

Hyreshus och villor just i närheten och en vältrafikerad väg som passerar förbi så att köra ut en kranbil och börja laborera med den mitt i natten utan att någon ser och inte bli upptäckt innan kl 8 är rätt omöjligt.
De var tre st som arbetade på stationen så hade två arbetskamrater inne på stationen som blev underrättad av en förbipasserande att olyckan skett
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback