Citat:
Ursprungligen postat av
LanePryce
Hej!
Har haft pengar sparade i en fond så länge jag kan minnas. Är 20 år och planerar att flytta hemifrån nästa höst för att studera och känner att det kanske är dags att säkra kontantinsatsen nu då marknaden tycks vara väldigt osäker, volatil och högtvärderad(min tolkning av de senaste månadernas nyhetsrapportering, besitter själv ingen som helst förmåga att bedöma detta).
Pengarna är sparade i Didner & Gerge Aktiefond, anskaffningsvärdet är ca 240 000 kr och marknadsvärdet drygt 600 000 kr.
Tycker ni att jag borde sälja snabbt som bara fan eller borde jag ha lite is i magen?
Då summan nu växt till sig rejält så gör en nedgång på så lite som 5 procent en påtaglig skillnad i vad jag får ut. Därför lutar jag rätt så kraftigt åt att sälja snarast, men det känns tungt att sälja när man ägt något såpass länge(sentimentalitet är förmodligen inte det bästa när man sparar på börsen).
Jag har nästan bestämt mig för att sälja, men det skulle ändå vara skönt att få höra lite tankar från någon flashbackare då jag inte har lust att diskutera min privata ekonomi med mina vänner och bekanta för att få råd.
Eftersom du behöver pengarna såpass snart så kan du ju antingen sälja av allt direkt och slippa oroa dig (och gå miste om eventuell uppgång) eller så säljer du av tex en viss summa varje månad så säkrar du endel och fortsätter ha endel investerat.
Om du tror att du behöver hela summan till kontantinsatsen hade jag sålt av allt och satt in på konto med så hög ränta du kan få/en kort räntefond. Behövs inte hela summan hade jag nog låtit endel ligga ☺