2024-07-29, 14:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Svt sänder en dokumentär i fyra delar om de samiska systrarna Maxida och Mimi Märak, när de åker runt i Sverige och uppträder.

Tankar kring det här?

Jag har hittills bara sett en intervju med de båda inför programmet. Som jag skrev i tråden om den påstådda nazistattacken mot Mimi, så är hon en mytoman som har provocerat, mobbat och självömkat i hela sitt liv (vi gick i samma årskurs i sex år i grundskolan).

När hon var 15 brukade hon komma till skolan med blåmärken på vaderna (äkta eller målade vet jag inte) och säga att hon blivit nedslagen av nazister. Givetvis hade hon byxorna uppkavlade till knäna i flera dagar så att alla skulle se märkena och fråga vad som hade hänt. De som inte frågade berättade hon för i alla fall. En gång sade hon att de gav sig på henne för att hon var finne. Men man kan ju vara både finne och same, så vad vet jag.

Systrarnas mamma var på den här tiden alkis, om jag minns rätt, vilket kan förklarar varifrån de fått all ilska som de kanaliserar genom att kämpa så vigoröst för ett gruvfritt Norrland. En lugn tjej från en helyllefamilj som vuxit upp på Södermalm i Stockholm (där Mimi har vuxit upp), skulle knappast utveckla en sådan ilska mot gruvarbetare i en del av landet som hon fram tills för några år sedan aldrig har bott i.

Vad kan jag säga mer om Mimi? Hon brukade ofreda sina skolkamrater, både tjejer och killar. Inget allvarligt eller så, men jag fick höra att hon tafsade på en oanande tjej som hon var kär i, och så vet jag att hon brukade säga till killarna i klassen att "du är skyldig mig ett hångel". Om en kille hade betett sig likadant hade någon som Mimi säkerligen gått i taket och ylat om diskriminering. Fast nu var det hon själv som gjorde det, och då var det okej.

Jag känner en tjej som gick i Mimis parallellklass. Mimi spred rykten om att tjejen var homofob, varför är det ingen som vet. Antingen var Mimi sur för att tjejen inte ville ha henne, eller också tog hon bara ut sina aggressioner på första bästa människa. Hur som haver så berättade tjejen för mig att hon hade ringt hem till Mimi och i skarpa ordalag krävt att hon skulle gå runt till alla dagen därpå och förklara att hon ljög. Vilket en skakig Mimi genast lovade att göra.

Som ni nu kanske förstår så är PK-utpressning, mobbning och lögner om misshandel inget nytt för fröken Märak.

Är det någon som har sett Sápmi Sisters? Verkar hon lika galen där som hon är i verkligheten? Jag ska kolla på programmet så snart jag får tillfälle.

Är det någon som har varit med om att Timimie har ljugit mer i vuxen ålder? Fortsatt med liknande eller eskalernde beteenden från det ovan beskrivna?
Citera
2024-10-06, 19:44
Avslutad
Jag har tänkt mycket på situationer där människor har blivit illa behandlade av någon i sin omgivning, både ekonomiskt och psykiskt. Det kan handla om någon som sprider lögner eller som konsekvent bryter överenskommelser och ger överdrivna ursäkter, ofta om tragiska händelser som inte går att ifrågasätta. Många upplever att sådana personer har svårt att behålla vänner och att det alltid finns en ny ursäkt eller ett nytt drama som skyller på omgivningen.

Ibland märker man att samma person har många ovänner, och det kan vara en varningssignal. Ofta anklagas andra för att ha behandlat dem illa, men när man börjar ifrågasätta deras berättelser och faktakontrollerar, framträder ofta en bild som inte går ihop. Det är inte ovanligt att sådana personer har förmågan att få andra att inte prata med varandra, vilket kan försvåra möjligheten att se mönstret tidigt.

För den som är ny bekantskap, kollega eller partner kan det vara svårt att ifrågasätta en person som berättar om hemska upplevelser. Men det kan vara viktigt att våga granska och prata med andra om man känner att något inte stämmer. Om du hamnar i en situation där du lär känna någon som ofta hamnar i konflikt med omgivningen eller som ständigt byter vänner, är det klokt att vara vaksam.

Det är tråkigt att se när andra drabbas, men det är tyvärr vanligt att personer som agerar så här kan skapa djupa sår i andras liv. Att våga prata öppet om sina upplevelser och att stå upp för sig själv kan göra stor skillnad, både för en själv och för andra.
Citera
2025-05-31, 13:23
Medlem
psykadelikatessens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anton.anderson
Är det någon som har varit med om att Timimie har ljugit mer i vuxen ålder? Fortsatt med liknande eller eskalernde beteenden från det ovan beskrivna?
Kort svar; ja, hon håller fortfarande igång och värre än någonsin

Skriv gärna PM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in