2015-11-22, 11:34
Medlem
Tjenare, jag har länge haft för mig att ordet "rasism" endast betydde att man, som som min bok i medicinsk genetik, delade upp folk i svart/vit/asiat, där svarta brukade få fler av den ena sjukdommen och vita av den andra osv.

Dvs. inte tvunget att man måste hata en annan människa för att han är svart, utan rent av att vi faktiskt har en och annan skillnad på oss.

Ett exempel (ifall man inte förstått än):
Volvo och Honda gör båda bilar, det är olika märken på bilarna men jag tycker varken är bättre än den andra.
Citera
2015-11-22, 11:45
Medlem
FashionMonsters avatar
Citat:
Den biologiska rasismens ideologi innebär en tro att individer i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och kulturella beteenden ärvs och ofta också att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra

Rasism enligt wikipedia.
Tydligen ska man hålla på och värdera raser enligt någon hierarki-stege för att det skall räknas som riktig rasism.

Ville också kalla mig själv rasist i och med medvetenhet kring rasers skillnader utan att värdera dom i något ranksystem men tydligen är man bara rasmedveten då, vilket ej är synonymt.
Citera
2015-11-22, 11:49
Medlem
Jag är rasmedveten men ej rasist.
Citera
2015-11-22, 11:51
Medlem
Hmm, låter logiskt det ni säger, men rasmedveten verkar inte vara ett ord i sig, lyckas inte hitta en definition av det på varken svenska eller engelska.

Bästa källan för en definition jag lyckats hitta är metapedia. Wikipedia har en redigt kort stubb angående "färgmedvetenhet".
Senast redigerad av petomatick 2015-11-22 kl. 12:01.
Citera
2015-11-22, 12:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petomatick
Tjenare, jag har länge haft för mig att ordet "rasism" endast betydde att man, som som min bok i medicinsk genetik, delade upp folk i svart/vit/asiat, där svarta brukade få fler av den ena sjukdommen och vita av den andra osv.

Dvs. inte tvunget att man måste hata en annan människa för att han är svart, utan rent av att vi faktiskt har en och annan skillnad på oss.

Ett exempel (ifall man inte förstått än):
Volvo och Honda gör båda bilar, det är olika märken på bilarna men jag tycker varken är bättre än den andra.

Finns ett gäng trådar, bland annat denna:

(FB) Rasism - korrekt definition?
Citera
2015-11-22, 12:34
Medlem
Tack för länken, försökt läsa igenom trådarna om rasism men för det mesta kastas ordet bara runt på folk som någon form av häxprocess, så det blir svårt att hitta de som jag ville ha.

Läste igenom alla inläggen men kom inte fram till någon slutsatts, dock hade dom en och annan intressant poäng. Som i inlägget där man visst kunde vara rasist utan att veta om det.

Efter två timmars undersökning på ämnet så hade jag kunnat tänka mig att man gjorde opinionsundersökning på vad folk tyckte ordet innebar och sedan sätta det som innebörden, så att man kan vara säker på vad majoriteten menar och eventuellt lägga till rasmedveten i SAOP.
Senast redigerad av petomatick 2015-11-22 kl. 12:36.
Citera
2016-09-01, 20:58
Medlem
Definition av rasism?

Hade nyligen en diskussion om rasism och hur definitionen ser ut. Gammeldags som jag är menade jag att rasism är något som handlar om etnicitet, medan andra menade att en vidare definition handlar om att rasism handlar om att öht diskriminera folk pga saker de inte själva kan påverka. Men det skulle betyda att diskriminering av handikappade och homosexuella skulle vara... rasism?

Min uppfattning är att begreppet av politiska orsaker har vattnats ur helt i Sverige och därmed tappat sin betydelse. Utan att vilja se någotannat än en språklig debatt undrar jag - kan man i dagens Sverige använda ordet på ett neutralt sätt och isåfall - vad är definitionen? Och hur är situationen i andra länder?
Citera
2016-09-01, 21:45
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Hade nyligen en diskussion om rasism och hur definitionen ser ut. Gammeldags som jag är menade jag att rasism är något som handlar om etnicitet, medan andra menade att en vidare definition handlar om att rasism handlar om att öht diskriminera folk pga saker de inte själva kan påverka. Men det skulle betyda att diskriminering av handikappade och homosexuella skulle vara... rasism?

Min uppfattning är att begreppet av politiska orsaker har vattnats ur helt i Sverige och därmed tappat sin betydelse. Utan att vilja se någotannat än en språklig debatt undrar jag - kan man i dagens Sverige använda ordet på ett neutralt sätt och isåfall - vad är definitionen? Och hur är situationen i andra länder?

Intressant. Utan att ha en vattentät definition på vad rasism är vågar jag ändå påstå att det ofta blandas samman med främlingsfientlighet. För mig är det två olika saker men som ofta finner samma mål.
Citera
2016-09-02, 00:23
Medlem
Det har tappat sin betydelse.
Citera
2016-09-02, 00:32
Medlem
3487s avatar
Rasism är helt enkelt att ha fördomar riktade mot en annan etnicitet, inget mer än så.
Citera
2016-09-02, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3487
Rasism är helt enkelt att ha fördomar riktade mot en annan etnicitet, inget mer än så.

Finns ingen människa som är fördomsfri, de handlar väl mer om hur man hanterar sina fördomar. Oavsett hur "icke rasistisk" man ser sig vara, så har man garanterat ogrundade eller grundade fördomar. Vill inte säga att man är rasist för de. Skulle man däremot agera eller handla enbart utifrån sina fördomar är man väl närmare någon form av rasist
Citera
2016-09-02, 08:43
Medlem
Rasism är väl egentligen att man särbehandlar någon negativt för att de tillhör en viss ras.
Rasism idag är allt som är emot PK och rådande politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in