Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-20, 01:37
Medlem
shape.the.futures avatar
Jag vill veta om det här är ett vanligt problem. Och gärna hur man fixar det.

Min inställning är att Windows ska gå ner i viloläge om jag slår igen locket på laptoppen. Det är väl rätt normalt? Finns väl nästan ingen som låter den vara igång när den är stängd.

Men vad jag märkt på sistone så går den ner i viloläge under själva nedstängningsproceduren; jag väljer att stänga av datorn (inte viloläge eller nåt sånt, utan stänga av helt), Explorer stängs och den påbörjar för avstängning. När den gör det så har jag alltid tagit för vana att stänga locket utan att vänta på att den ska bli klar.

Problemet, med både Windows 8 och 10 är att det verkar som att den går ner i viloläge mitt i avstängningsproceduren eftersom när jag ibland öppnar locket nästa gång så ser jag hur den "Avslutar Windows..." ett par sekunder och sen stängs den av, snarare än faktiskt boota upp Windows åt mig.

Är det här ett bekant problem eller?
Citera
2015-11-20, 05:24
Medlem
skeghs avatar
Detta är inte ett problem med operativsystemet, utan det är "normalt" beteende. Datorn kommer alltid sätta sig i viloläge den stunden du stänger locket.
Så vill du inte plågas med att den fortsätter med avstängningen när du öppnar den igen, får du helt enkelt vänta på avstängning innan du stänger.
Eller så kan du helt enkelt ändra på beteendet vid stängning av lock så den inter gör något alls och därmed kommer den att stängas av med stängt lock eftersom "vilolägeknappen" inte trycks
Citera
2015-11-20, 07:23
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
Detta är inte ett problem med operativsystemet, utan det är "normalt" beteende. Datorn kommer alltid sätta sig i viloläge den stunden du stänger locket.
Så vill du inte plågas med att den fortsätter med avstängningen när du öppnar den igen, får du helt enkelt vänta på avstängning innan du stänger.
Eller så kan du helt enkelt ändra på beteendet vid stängning av lock så den inter gör något alls och därmed kommer den att stängas av med stängt lock eftersom "vilolägeknappen" inte trycks

Jag köper inte att det är normalt beteende, efter jag valt att stänga av datorn och Windows börjar avslutas, borde inte då Windows ändra "policy" till att när locket stängs så händer inget automatiskt, så att den kan fortsätta stänga Windows och när den sen är klar - då stängs datorn av? Det här att den går ner i viloläge när man stänger locket är ju inte nån hårdvarufunktion utan man väljer fritt vad som ska ske "when lid closes".

Dessutom funkar det med Windows 7 på en annan laptop här.
Citera
2015-11-21, 12:46
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shape.the.future
Jag köper inte att det är normalt beteende, efter jag valt att stänga av datorn och Windows börjar avslutas, borde inte då Windows ändra "policy" till att när locket stängs så händer inget automatiskt, så att den kan fortsätta stänga Windows och när den sen är klar - då stängs datorn av? Det här att den går ner i viloläge när man stänger locket är ju inte nån hårdvarufunktion utan man väljer fritt vad som ska ske "when lid closes".

Dessutom funkar det med Windows 7 på en annan laptop här.

Det finns ej något sådant "policy" som du önskar beskriva... har sett samma "problem" på flertal laptops och OS och kan styrka att det inte är ett problem...
När du stänger locket är det en hårdvarufunktion då det finns en pytteliten knapp som trycks ner och meddelar om att locket är stängt. Om du skickar "Shutdown" och datorn stänger ner sig börjar den radda igenom sina processer av stängning. När du sedan skickar "viloläge" så stoppar den alla sina processer och stänger av skärm fort som fasiken, samtidigt som den sparar sessionen i minne för snabb uppstart. Att den sparar nedstängningen i minnet för att sedan komma tillbaks till samma elände är helt enkelt otur från din del. Men med lite sekunders tålamod ska du allt krara dig!
Citera
2015-11-21, 16:10
Medlem
shape.the.futures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
Det finns ej något sådant "policy" som du önskar beskriva... har sett samma "problem" på flertal laptops och OS och kan styrka att det inte är ett problem...
När du stänger locket är det en hårdvarufunktion då det finns en pytteliten knapp som trycks ner och meddelar om att locket är stängt. Om du skickar "Shutdown" och datorn stänger ner sig börjar den radda igenom sina processer av stängning. När du sedan skickar "viloläge" så stoppar den alla sina processer och stänger av skärm fort som fasiken, samtidigt som den sparar sessionen i minne för snabb uppstart. Att den sparar nedstängningen i minnet för att sedan komma tillbaks till samma elände är helt enkelt otur från din del. Men med lite sekunders tålamod ska du allt krara dig!

Men åh lyssna på mig, funktionen du babblar om går att stänga av och iom det så är Windows kapabelt till att avsluta med locket stängt.

Orkar knappt lägga ner mer tid på dig men gå in i energiinställningar och leta reda på typ "what should the computer do when the lid closes", och välj "Do nothing". Vet du hur många gånger jag använt mig av detta när jag laddat ned torrents t ex men fortfarande velat dra igen locket?

Lyssna nu - en laptop kan vara igång med locket stängt, trots den "lilla knappen" du snackar om, eftersom det går att override'a.

Det jag snackar om är högst troligt en bugg eftersom det fungerat bra med Windows 7. Ville bara kolla om fler upptäckt det och om dom hittat en lösning.
Senast redigerad av shape.the.future 2015-11-21 kl. 16:14.
Citera
2015-11-22, 04:08
Medlem
skeghs avatar
Det jag försöker säga till dig är att det inte är en bugg (works as designed). Jag förklarar ju för dig att enda lösningen är att ändra knappens funktion till "inget" eller vänta några sekunder på att datorn stänger av sig.

Men vi kan vara överns om att vara oens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in