Citat:
Ursprungligen postat av
skegh
Det finns ej något sådant "policy" som du önskar beskriva... har sett samma "problem" på flertal laptops och OS och kan styrka att det inte är ett problem...
När du stänger locket är det en hårdvarufunktion då det finns en pytteliten knapp som trycks ner och meddelar om att locket är stängt. Om du skickar "Shutdown" och datorn stänger ner sig börjar den radda igenom sina processer av stängning. När du sedan skickar "viloläge" så stoppar den alla sina processer och stänger av skärm fort som fasiken, samtidigt som den sparar sessionen i minne för snabb uppstart. Att den sparar nedstängningen i minnet för att sedan komma tillbaks till samma elände är helt enkelt otur från din del. Men med lite sekunders tålamod ska du allt krara dig!
Men åh lyssna på mig, funktionen du babblar om går att stänga av och iom det så är Windows kapabelt till att avsluta med locket stängt.
Orkar knappt lägga ner mer tid på dig men gå in i energiinställningar och leta reda på typ "what should the computer do when the lid closes", och välj "Do nothing". Vet du hur många gånger jag använt mig av detta när jag laddat ned torrents t ex men fortfarande velat dra igen locket?
Lyssna nu - en laptop kan vara igång med locket stängt, trots den "lilla knappen" du snackar om, eftersom det går att override'a.
Det jag snackar om är högst troligt en bugg eftersom det fungerat bra med Windows 7. Ville bara kolla om fler upptäckt det och om dom hittat en lösning.