2015-11-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Eller kanske för att det var många samlade på ett och samma ställe?

Jo det är visserligen sant .. och säkerheten lär varit obefintlig jämfört med att det skulle ha försök göra terrordåd inne på fotbollsarenan
Citera
2015-11-14, 10:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Spelar de någon speciell musik? Eller var just deras konsert slumpvis utvald?
Rock. De kan ju ha varit utvalda eftersom det är ett amerikanskt band.
Citera
2015-11-14, 10:39
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför har man en förstärkt gränskontroll i Frankrike just nu? Är det inte lite bakvänt att ha en stark gränskontroll efter att något har hänt istället för att ha det i förebyggande syfte, att ha koll på vem som tar sig in i Frankrike.

Att eventuella gärningsmän inte ska kunna ta sig ut. Man kan inte med 100% säkerhet säga att alla gärningsmännen är gripna eller dödade utan det kan finnas fler. En förstärkt och skarpare gränskontroll gör det svårare för eventuella GM:s att fly landet.
Citera
2015-11-14, 10:39
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför har man en förstärkt gränskontroll i Frankrike just nu? Är det inte lite bakvänt att ha en stark gränskontroll efter att något har hänt istället för att ha det i förebyggande syfte, att ha koll på vem som tar sig in i Frankrike.
Gränskontrollen är till för att hålla de skyldiga kvar i Frankrike, inte för att hålla någon ute.

Nu är det tveksamt om de över huvud taget tänkt fly landet, men det är i alla fall syftet med gränskontrollen.
Citera
2015-11-14, 10:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asylbarn
Någon nämnde något om att ingen ska få ta sig ut

Okej, tack, det styrker min tro på att vi kan få se en upprepning av den massiva jakten efter attentatet mot Charlie Hebdo.
Citera
Medlem
Glauciuss avatar
Har det kommit mer information om de förolyckade och deras nationaliteter?
Är det några svenskar som är skadade/förolyckade?
Citera
Bannlyst
Något rykte har spridit sig via twitter att någon isis varnar frankrike i ett videklipp för FLER sprängningar!? Någon?

Citat:
URGENT: #ISIS releases video of militant saying France will not live in peace as long as bombing continues http://on.rt.com/6wd7 @Reuters

Men får inte fram något klipp när man trycker på länken. Vad handlar detta om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikkepikke
Om det nu var IS som gjorde detta terrordåd .. varför valde de bland annat en metalkonsert ? "metalmänniskor" är väl inte kände för att ha åsikter om andra folkslag ?

De kanske valde det för att säkerställa att det inte fanns muslimer på plats .. för jag har då aldrig träffat en muslim som lyssnar på metal =)
För att de visste att det skulle vara lagom mycket folk där, men annars är det nog mer eller mindre slumpmässigt utvalt. Min teori är att man vill skrämma vanligt folk maximalt genom att ge dem känslan att detta kan ske "var som helst".
Citera
2015-11-14, 10:41
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikkepikke
Om det nu var IS som gjorde detta terrordåd .. varför valde de bland annat en metalkonsert ? "metalmänniskor" är väl inte kände för att ha åsikter om andra folkslag ?

De kanske valde det för att säkerställa att det inte fanns muslimer på plats .. för jag har då aldrig träffat en muslim som lyssnar på metal =)
Spelar ingen roll. Terrorister tänker inte som du och jag (hoppas jag). Vem som helst kan drabbas och de väljer mål utifrån hur enkelt det är och hur många de kan ha ihjäl på kortast möjliga tid.

Märk även att så kallade "islamistiska" terrorister har en förkärlek för att angripa andra muslimer.
Citera
2015-11-14, 10:41
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Det ska bli "roligt" att se hur Frankrike kommer att hämnas, samt om USA eller Ryssland trappar upp efter en sån här händelse.
Frankrike är Rysslands fiende. Bör utredas var ISIS fick vapnen ifrån, var personerna hör hemma. Är det någon som hört något om vilket land terroristerna kommer ifrån?

Har polisen fått tag på alla terrorister? ?
Citera
2015-11-14, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rock. De kan ju ha varit utvalda eftersom det är ett amerikanskt band.
Säkert dålig säkerhet också. Rockfolk bråkar aldrig eller ställer till problem på konserter så antagligen kan det vara lite slappt med kontroller.
Citera
2015-11-14, 10:43
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
tror knappast att det hjälper att ha dessa "möten"
terrorismattacker som denna kan inte bekämpas med "skarpt formulerade fördömanden" i ett uttalande

verkar fortsatt komma olika uppgifter om hur många dödade och skadade som är resultatet av nattens attack
"Minst 127 personer är döda och omkring 180 personer är skadade varav 80 allvarligt."

Ptja, nu vet jag inte vad vi har för insikt i vad som kommer diskuteras, men kanske det snarare gäller större budget för antiterrorism. Det kan ju utan tvekan ha en inverkan, då vi vet att flera dåd har avslöjats innan de utförts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in