2005-11-03, 23:21
Medlem
Lord Loves avatar
har tenta ångets. Hemtenta i renässansen och upplysningen.
Sitter med frågorna - har ej alla svaren.

Någon som känner att den vill diskutera Hobbes och boysen
Citera
2005-11-03, 23:34
Medlem
Lord Loves avatar
Här är frågorna:

Kortare frågor (2 poäng vardera):
Max 15 rader.

1. Historieintresset var stort under hela den här perioden. Ge några exempel på detta och på vilken funktion intresset för historia kunde ha.

2. Kan Erasmus och Luther sägas vara typiska representanter för renässansen? I så fall hur? Och om inte, varför inte?

3. Flera antika filosofier togs upp och spelade en stor roll på många områden under den här perioden. Ge några exempel på detta, hur det skedde och av vilka.

4. Jämför Bacon och Descartes och deras syn på kunskap och hur kunskap inhämtas. Likheter och skillnader?

5. Är Linné en typisk ”upplysningsmänniska”? Diskutera för och/eller emot en sådan uppfattning.

6. Vad innebär föreställlningen om ett ”samhällsfördrag”? Vilka diskuterade i sådana termer och hur? Vad innebär det för synen på samhällets legitimitet?

Längre frågor (6 poäng vardera):

Max. 1 sida per svar.

1. Diskutera människosynen under den här perioden. Ge exempel från olika tider på en positiv respektive negativ syn på människan och hennes möjligheter.

2. Det gick på 1600-talet utmärkt att förena en mekanistisk världsuppfattning med en strängt religiös inställning. Hur gick det till? Vilka resonerade så och vad argumenterade man emot? Var alla tillfreds med den uppfattningen?

3. Diskutera religionen under Upplysningen – hur den kritiserades och av vilka, liksom hur den förändrades och utvecklades i nya riktningar.
Citera
2005-11-04, 03:46
Medlem
Tur för dig att jag ej kan somna...Hjälper dig lite på traven...Men orkar ej ge dig fullständiga svar...Det är ganska generella frågor...Jobba på så fixar du det...Undrar du över ngn specifik fråga så kan du ju posta om JUST den frågan, så kanske jag kan hjälpa dig. Btw vilket universitet läser du vid?

Kortare frågor (2 poäng vardera):
Max 15 rader.

1. Historieintresset var stort under hela den här perioden. Ge några exempel på detta och på vilken funktion intresset för historia kunde ha.

2. Kan Erasmus och Luther sägas vara typiska representanter för renässansen? I så fall hur? Och om inte, varför inte?

3. Flera antika filosofier togs upp och spelade en stor roll på många områden under den här perioden. Ge några exempel på detta, hur det skedde och av vilka.
Tex Locke var inspirerad utav Epikuros atomteori. Genom denna utvecklade han konceptet "primära" och "sekundära" egenskaper. Ett tips som kan hjälpa dig på traven!

4. Jämför Bacon och Descartes och deras syn på kunskap och hur kunskap inhämtas. Likheter och skillnader?

5. Är Linné en typisk ”upplysningsmänniska”? Diskutera för och/eller emot en sådan uppfattning.
JA!!!

6. Vad innebär föreställlningen om ett ”samhällsfördrag”? Vilka diskuterade i sådana termer och hur? Vad innebär det för synen på samhällets legitimitet?
Locke, Rousseau och Hobbes...Resten får du klura ut själv

Längre frågor (6 poäng vardera):

Max. 1 sida per svar.

1. Diskutera människosynen under den här perioden. Ge exempel från olika tider på en positiv respektive negativ syn på människan och hennes möjligheter.
Positiv enligt en del...Negativ enligt filosofer som Hobbes...

2. Det gick på 1600-talet utmärkt att förena en mekanistisk världsuppfattning med en strängt religiös inställning. Hur gick det till? Vilka resonerade så och vad argumenterade man emot? Var alla tillfreds med den uppfattningen?

3. Diskutera religionen under Upplysningen – hur den kritiserades och av vilka, liksom hur den förändrades och utvecklades i nya riktningar.
Deism etc...
Citera
2005-11-04, 03:52
Medlem
Lord Loves avatar
Tack. Sitter och kör för fullt.
Citera
2005-11-04, 03:57
Medlem
Undrar du över ngn speciell fråga? Så fråga på...
Fan vad snäll jag är idag!
När skall tentan var inlämnad?
Citera
2005-11-04, 11:47
Medlem
Lord Loves avatar
Det gick nog bra. Tror jag löste det.
Tack för ledtrådarna.
Citera
2005-11-16, 21:52
Medlem
Hur gick det på tentan för dig?

Fick 20/30 jag... Godkänd men inte mer. Inte så förvånad egentligen, orkade knappt gå på några föreläsningar. Lustiga var att jag knappt fick några poäng på de "lätta" frågorna, emedan jag fick hyffsat bra på de stora frågorna. Hade trott att det skulle bli tvärtom.

Jo, jag går också på Idéhistorian på SU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in