2015-11-05, 00:42
Medlem
nerdnerds avatar
Hände mig för ett tag sen att jag var upptagen i en diskussion i en tråd. Som jag uppfattade det helt on topic. Men rätt som det är märkte jag att inläggen försvann i samma takt som de skrevs in. Utan något meddelande av något slag, t ex som ett inlägg från moderatorn med en förmaning om att bättre hålla sig till trådens ämne. Trodde t o m denna händelse att det var så det brukade gå till här. Dvs först en signal om att nu håller diskussionen på att glida iväg åt fel håll, och SEN så blev det lite hårdare tag. Och att OM moderatorn ändå gjorde något, så kom det alltid direkt en kort förklaring: "OT-inlägg bortrensade", "Tramstråd --> papperskorgen", "tråd flyttad till ______", etc.

Fråga 1: Är det en norm här? Ska moderatorerna iaf ge en vink om varför de gör saker?

Fråga 2: Om JA, händer det iaf inte *innan* åtgärd. Inte heller samtidigt. Hur länge bör man räkna med att vänta?

Fråga 3: Om NEJ, varför? När det gäller rent trams kan jag nog iofs förstå, men har lite svårare för det när man iaf själv uppfattar sig som on topic.

Fråga 4: OM det inte kommer någon förklaring inom rimlig tid, vart vänder man sig då om man vill veta? PMa alla moderatorerna i det forumet och fråga om vad fan det är som händer?

Det jag gjorde var att, som jag uppfattade det iaf, att ställa en kort och artig fråga i tråden om vad som hände. Var tydlig med att jag inte klagade.
FEL GJORT, kan jag upplysa om, ifall någon undrar. Netikettregel 0.06 säger ju faktiskt ganska tydligt att moderatorsåtgärder INTE SKA kommenteras i trådarna. Om man klagar eller ej är inte relevant, sorry, jag missade visst det, mea culpa, my bad!
Och om man bryter mot netiketten riskerar man en varning.
Pang! Precis vad jag fick också.
Varning för 0.06.
Eftersom jag då visste vem det var som jävlades kunde jag fråga via PM om vad som pågick: Fel tråd för mina synpunkter, därför borttagna. Skulle diskuteras med andra moderatorer om vart inläggen skulle hamna istället. Iaf kom de till en annan tråd så småningom och då fick jag ett PM om det och så dök det även upp ett moderatormeddelande i båda trådarna om flytten. Tackar och bockar!

Och efter några varningar blir man ju avstängd, så detta bör man ju ta på allvar. PMa istället moderatorn om du undrar något.
Fast... vem? Dvs om inget har sagts i tråden alltså så man inte vet vem det är? Tillbaka till fråga 4.

-----

Finner fortfarande ett visst nöje i att skriva på FB, och då är det ju vara att gilla läget. Vilket det nu är. Att kalla mörkhyade människor för babbar och negrer är tydligen helt ok, för vart ska gränsen dras liksom?? Ok! I andra fall är det tydligen desto lättare med gränsdragningarna.

Iaf vore det bra om man kan få svar på frågorna. Eller gör vad fan ni vill! Inte min sajt ju, så jag har naturligtvis ingen rätt alls att ens utkräva några svar.
Senast redigerad av nerdnerd 2015-11-05 kl. 00:50.
Citera
2015-11-05, 00:53
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Iaf vore det bra om man kan få svar på frågorna. Eller gör vad fan ni vill! Inte min sajt ju, så jag har naturligtvis ingen rätt alls att ens utkräva några svar.

Om du upptäcker att inlägg raderas så är det en moderator som ligger bakom. Det är inte alltid som det kommer ett modsmeddelande om att inlägg raderas, det skulle förstöra trådarnas läsvärde med för många modsmeddelanden. Jag själv brukar bara skriva ett sådant inlägg om tråden håller på att kantra, inte om det är några få off-topic som raderas.

Däremot kan du alltid få svar genom att skicka pm till någon av moderatorerna i delforumet. Då kan du fråga varför inlägget raderades.
Citera
2015-11-05, 01:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Om du upptäcker att inlägg raderas så är det en moderator som ligger bakom. Det är inte alltid som det kommer ett modsmeddelande om att inlägg raderas, det skulle förstöra trådarnas läsvärde med för många modsmeddelanden. Jag själv brukar bara skriva ett sådant inlägg om tråden håller på att kantra, inte om det är några få off-topic som raderas.

Däremot kan du alltid få svar genom att skicka pm till någon av moderatorerna i delforumet. Då kan du fråga varför inlägget raderades.

Då är tydligen ETT modsmeddelande i en tråd för många ibland. Men tack för svar.
Citera
2015-11-05, 02:11
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Då är tydligen ETT modsmeddelande i en tråd för många ibland. Men tack för svar.

Vi kan inte ge motiveringar för varenda radering, det skulle bli ohållbart, PM får du bara vid en varning, däremot kan du alltid, som Lobengula sa, PM:a valfri moderator i aktuellt forum så kan denne hjälpa dig med dina frågor.
Citera
2015-11-05, 09:41
Moderator
Tinuviels avatar
Eftersom vi kan se de moderatoråtgärder som skett i trådarna behöver du inte veta vilken moderator som raderade ditt inlägg. Du kan PM:a valfri moderator så kan denna hänvisa dig rätt.
Citera
2015-11-05, 15:01
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Eftersom vi kan se de moderatoråtgärder som skett i trådarna behöver du inte veta vilken moderator som raderade ditt inlägg. Du kan PM:a valfri moderator så kan denna hänvisa dig rätt.

Rekommendationen är dock en i delforumet som överlag är mer bekant med hanteringen och nivåsättningen där tråden skrevs.
Citera
2015-11-05, 15:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Rekommendationen är dock en i delforumet som överlag är mer bekant med hanteringen och nivåsättningen där tråden skrevs.
Jag tror Tinuviel menade att man inte behöver veta exakt vilken moderator man ska fråga, utan att att en annan moderator kan hänvisa en rätt. "Det var moderator X som raderade ditt inlägg, du får fråga denne". Inte att var och en av oss ska kunna motivera raderingar oavsett delforum, för det håller inte jag heller med om.
Citera
2015-11-05, 15:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag tror Tinuviel menade att man inte behöver veta exakt vilken moderator man ska fråga, utan att att en annan moderator kan hänvisa en rätt. "Det var moderator X som raderade ditt inlägg, du får fråga denne". Inte att var och en av oss ska kunna motivera raderingar oavsett delforum, för det håller inte jag heller med om.
Ja, det var det jag menade.

Vi är exempelvis fem olika moderatorer i Politik-Inrikes och det är inte ovanligt att få frågor om raderade inlägg i en tråd man inte själv modererat. Jag brukar då hänvisa frågan vidare till den moderator som raderade inlägget/inläggen i fråga, då jag till skillnad från den som kontaktar mig kan se vem som utfört åtgärden.

Poängen var att den som fått sitt inlägg raderat inte behöver veta vem som raderade inlägget - den informationen kan andra moderatorer stå till tjänst med.

Hoppas det blev tydligt nu.
Senast redigerad av Tinuviel 2015-11-05 kl. 15:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in