Citat:
Ursprungligen postat av
Axell
http://blogg.fotbollskanalen.se/sillybloggen/2015/12/28/uppgifter-ifk-goteborg-forsoker-dumpa-profilen/
Den förre landslagsförsvararen Adam Johansson värvades in till IFK Göteborg som en återvändare och en stor profil. Succén uteblev däremot för ytterbacken som i år haft svårt att ta en startplats i laget. Nu uppger supportersajten Alltid Blåvitt att klubben jobbar på att försöka dumpa Johansson för att bli av med hans höga lön.
Adam Johansson återvände 2013 till IFK Göteborg efter en kortare proffssejour i MLS-laget Seattle Sounders FC.
I mina öron låter detta klokt. Även om Adam är en skön profil och en fin kille så finns alltid ekonomin i bakhuvudet, särskilt som läget är nu. Med tanke på den sitsen Adam har i IFK nu så hade det varit gött för klubben att bli av med den löneposten. Frågan är ju dock vilka som skulle kunna vilja ha honom och vara beredda att betala honom den lönen? Tror också att han inte är speciellt sugen på att gå ner i lön heller så han väljer nog den över speltid.
Vad tjänar han i månaden? Jag får för mitt inre upp siffran 110 000 men det kanske är fel. Givetvis måste han bort eller gå med på att sänka sin lön om så är fallet. Man kan inte ha en ytterbacksreserv som tjänar sådana pengar i Allsvenskan.
I dessa ekonomiskt svåra tider kanske sign on-bonusen Bjärsmyr fick när han
förlängde sitt kontrakt för något år sedan var på hela sex miljoner, och månadslönen på 200 000 kr, känns något knepigt. Är han värd det i längden? Jag vet inte.