2016-09-22, 15:13
Medlem
Sådär. Lite mer bear. Lyssnade även lite på börspodden o då förstår man att det ska ner

Kort dax 10674. Tror det ska ner inför eller vid öppning us. Men det är en kortsiktig spek mest för att draghi nog inte kommer med nåt nytt.

Oljan går bra. Brent ig 4802

edit. sl är bra när man har fel. ut på 10691.
Lägger nog ner för dagen och låter mina brent göra jobbet. Är i snitt upp drygt 150p med en för mig stor position. (10dollar per punkt/kontrakt och jag har ett gäng).
Trevlig kväll
Senast redigerad av VLCD 2016-09-22 kl. 15:38.
2016-09-22, 16:12
Medlem
Forzos avatar
Planen för idag var att långa DAX vid öppning, tyvärr försov jag mig rejält och missade detta totalt .

Gick kort i OMX nu vid 1446, tight stop. Har inte riktigt bestämt om jag ska hålla på den tills imorgon eller om jag ska sälja av den innan stängning.
Senast redigerad av Forzo 2016-09-22 kl. 16:18.
2016-09-22, 16:40
Medlem
Oljan: Qatar är sammankallande i Opec och gör nu uttalande att mötet 28 sept "will be an informal consultation in preparation for the next opec meeting on nov 28". Smart. Sänker förväntningarna på överenskommelse om prod freeze eller cut (vilket inte kommer hända) och man kan prata upp priset två månader till. Bra när man är lång.
2016-09-22, 17:24
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Planen för idag var att långa DAX vid öppning, tyvärr försov jag mig rejält och missade detta totalt .

Gick kort i OMX nu vid 1446, tight stop. Har inte riktigt bestämt om jag ska hålla på den tills imorgon eller om jag ska sälja av den innan stängning.

Gick ur på BE nu precis innan stängning. Kommer inte kunna bevaka imorgon förmiddag så kändes säkrast så.
2016-09-22, 19:19
Medlem
Liten screening av twitter o.d.
@kavastu skriker att det ska upp ("många kvartal till"), de flesta TA-analytiker menar att det ska upp omx över 1500 och spx till 2250. Så jag antar att det är bull. Varför gå emot? Imorgon långar jag dax igen.
2016-09-22, 19:51
Medlem
En sånär allmän fråga från en nybörjare, hur mycket pengar är i spel bland era aktier samt hur mycket började ni med från scratch?
2016-09-22, 22:03
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Liten screening av twitter o.d.
@kavastu skriker att det ska upp ("många kvartal till"), de flesta TA-analytiker menar att det ska upp omx över 1500 och spx till 2250. Så jag antar att det är bull. Varför gå emot? Imorgon långar jag dax igen.

Passar det med lite bäs då -> http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-21/tiger-cub-citrone-sees-market-in-biggest-correction-since-2008

Tycker SPX ser riktigt läskig ut i månadsgrafen, finns stor fallhöjd, sen om det är innan eller efter 2200-ish är svårare
2016-09-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
En sånär allmän fråga från en nybörjare, hur mycket pengar är i spel bland era aktier samt hur mycket började ni med från scratch?
Jag har en långsiktig fond som jag haft i många år. Jag har hållit på ned börsen i 15+ år. Skapade ett tradingkonto för typ ett år sen och det var på några hundratusen. För stor stor size o risk o jag gav nästan upp helt i nov, dec ifjol. Sen lärde jag mig lite mer ta, riskhantering o tradade bara en tillgång (för mig olja) o då började det gå bättre.

Börja smått. Nästan alla (läs alla) blåser hela kapitalet flera ggr om. Bara kolla denna tråden. Kortsiktig trading är mer som poker än aktiehandel. De flesta förlorar o ger upp. Det kräver väldigt mycket mer tid o intresse än man tror! Jag lever från tid till annan 16 tim / dygn med börsen. Lär dig TA från grunden o någon strategi verkligt bra. Fokusera på den, inte allt. Man måste sortera bort brus. Och handla handla handla. Man måste nästan bli ett med grafen. Ex. Har man hållit upp typ en vecka är man helt lost ett tag. Kolla in bubos kanal på youtube. Med IG kan man börja handla index o lära sig på minikontrakt med några få tusen. Hävstången motsvarar 200 så man får känslan även där. Riskera max 2-3 procent per trade. Det är om man är consistent som det är imponerande. Alla, verkligen alla, med för hög risknivå o spelberoende kan spela upp ett kapital med belåning från 5000 till 100 000 på en vecka, men det är om du plussar 5000 i veckan 20 veckor i rad som det är imponerande. Gamblern spelar snart bort sina. Lycka till.
2016-09-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Passar det med lite bäs då -> http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-09-21/tiger-cub-citrone-sees-market-in-biggest-correction-since-2008

Tycker SPX ser riktigt läskig ut i månadsgrafen, finns stor fallhöjd, sen om det är innan eller efter 2200-ish är svårare
Håller med! Ja det ser allmänt ganska läskigt ut. Och marknaden pratar inte alls längre om italienska banker och deutsche bank, trots att det ör värre än någonsin. När hörde vi senast om Coco Bonds? Huvudspåret blir nog att det tickar på o att korrektion blir senare eller inte alls denna konjunkturcykel.
2016-09-22, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Jag har en långsiktig fond som jag haft i många år. Jag har hållit på ned börsen i 15+ år. Skapade ett tradingkonto för typ ett år sen och det var på några hundratusen. För stor stor size o risk o jag gav nästan upp helt i nov, dec ifjol. Sen lärde jag mig lite mer ta, riskhantering o tradade bara en tillgång (för mig olja) o då började det gå bättre.

Börja smått. Nästan alla (läs alla) blåser hela kapitalet flera ggr om. Bara kolla denna tråden. Kortsiktig trading är mer som poker än aktiehandel. De flesta förlorar o ger upp. Det kräver väldigt mycket mer tid o intresse än man tror! Jag lever från tid till annan 16 tim / dygn med börsen. Lär dig TA från grunden o någon strategi verkligt bra. Fokusera på den, inte allt. Man måste sortera bort brus. Och handla handla handla. Man måste nästan bli ett med grafen. Ex. Har man hållit upp typ en vecka är man helt lost ett tag. Kolla in bubos kanal på youtube. Med IG kan man börja handla index o lära sig på minikontrakt med några få tusen. Hävstången motsvarar 200 så man får känslan även där. Riskera max 2-3 procent per trade. Det är om man är consistent som det är imponerande. Alla, verkligen alla, med för hög risknivå o spelberoende kan spela upp ett kapital med belåning från 5000 till 100 000 på en vecka, men det är om du plussar 5000 i veckan 20 veckor i rad som det är imponerande. Gamblern spelar snart bort sina. Lycka till.
Tack för svaret! Du har PM om du har missat det! :P
2016-09-22, 23:54
Medlem
Broheims avatar
Är det någon mer än jag som kollar mot VIX? Extremt lågt just nu trots att S&P är så högt. Mycket fallhöjd och utrymme för Vix att spika.

Hittar bara x2 cert när jag kollade lite snabbt. Någon som kan rekommendera instrument? IG kanske har något med lite mer häv..?

Köper man vix under en viss nivå känns det ju omöjligt att kunna förlora pengar.. Vad är det jag missar? Jag pratar alltså om bull cert.

Edit: stressig dag idag, det märks. Certen har daglig hävstång.. Självklart därför det är lukrativt för utställarna.
Någon som känner till några turbos eller cfd's?
2016-09-23, 08:15
Medlem
Fortsatt upp eller vändning nedåt? Tycker det är svårt läge och speciellt när en del historikprylar träffar samtidigt.

Förra året gick vi ner 100 punkter på OMX mellan 17-24 sept. Årslägsta var just 24 sept.

Igår gick vi för första gången under 2016 upp på plus på OMX.

Jag har i alla fall fegat lite och bytt bort en stor del av mina aktie- och råvarufonder till likvidfonder nu igår och i förrgår. Medveten om att det finns en risk att jag missar några procents uppgång och att jag kan få det jobbigt mentalt att köpa tillbaka nästa vecka om jag konstaterar att det fortsätter uppåt, men får hantera det då. Har ändå lyckats hyfsat med min "fondtrading" under året (och under många år bakåt) och räknar med att slå index och "av experter rekommenderade fonder" även under 2016.

I övrigt inte hemma idag heller och har svårt att trada. Kommer nog köpa något kort kl 9.05 eller lägga en köporder kort någonstans en bit upp, sätta en tight stoploss och sedan får vi se vad som hänt när jag är hemma kl 16. Mest en kul grej för att ha något att följa under de korta pauserna från dagens bokningar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in