2016-03-04, 14:41
Medlem
Rasiermessers avatar
Plockade en del på guldrörelsen i samband med NFP.
Så förutsägbart ibland - snabbt åt ena hållet och så tillbaka igen lite långsammare.
2016-03-04, 14:52
Medlem
Illuminerings avatar
fan att man inte korta dax
2016-03-04, 14:59
Medlem
Grandesporross avatar
blev utstoppad på korta förut var för tidig.

Lång brent 37,40

ur långa brent. minipos tyvärr
Senast redigerad av Grandesporros 2016-03-04 kl. 15:10.
2016-03-04, 15:31
Medlem
Aah helvete. Missade att korta imorse och att gå lång innan den sjuka uppgången. Agerar inte på mina signaler för att jag tvekar för längre, och sen när priset drar iväg lite så känns det som att det är för sent. Eller så kliver jag ur en trade för tidigt för att det ser ut som det går åt fel håll...
Störande som fan. Måste arbeta på disciplinen.

Va tror ni om oljan? Tycker det ser rejält överköpt ut i dagsgrafen. Men å andra sidan verkar oljan puttra på uppåt ändå.

Kort olja 37.60 ca förövrigt. Edit: Nice.
Senast redigerad av AhXF 2016-03-04 kl. 15:47.
2016-03-04, 15:36
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AhXF
Va tror ni om oljan? Tycker det ser rejält överköpt ut i dagsgrafen. Men å andra sidan verkar oljan puttra på uppåt ändå.

Kort olja 37.60 ca förövrigt.

Oljan går i range och ja, den är överköpt på dagsgrafen men med tanke på trendandet är det midnre relevant (kan ligga som överköpt i dagar i starka trender). Kolla hellre på 1h-grafen.
2016-03-04, 16:00
Medlem
Knäpp dag. Lutar väl åt att allt stänger på oförändrat. OMX, DAX, USA och oljan. Rena snurren och i slutändan har inget hänt..

Fast ser gärna att det rasar nedåt nu. Är nu helt färdig med flyttande av mina pensionsfonder. Har bara kvar 5% råvavor och 5% globalfond. Resten sitter i likvidfonder (50%) och "trendfonder" (40%).
2016-03-04, 16:00
Medlem
Grandesporross avatar
Visste att daxen skulle ner så småningom. Först skulle alla gamblers in och pumpa upp allt för att sen dumpa, standard procedure med viktiga Data. Likväl vågar man inte korta skiten!
Senast redigerad av Grandesporros 2016-03-04 kl. 16:02.
2016-03-04, 23:48
Medlem
Jag satsade en del på Olja long med 10x hävstång. Har redan fått 25% avkastning och förväntar mig att den kommer stiga. Jag personligen tror att den kommer fortsätta stiga men det är ju omöjligt att veta.

Men, jag känner att jag skulle vara lugnare om jag skulle sälja de innehaven jag har nu. Då har jag planerat att, från min tidigare insats efter att jag sålt denna få:

50% Olja long 10x hävstång
25% Olja long 2x hävstång
25% Statoil + andra aktier (Har dock 200% av min insats redan i Statoil, så funderar på att lägga det på andra aktier)

Jag kommer sedan pytsa in lite pengar allt eftersom i dessa beroende på lite. Vad tror ni, skulle det här vara en smart taktik att känna sig lite mer trygg, men samtidigt inte vara allt för sen? Horisonten ligger kanske på runt ett år eller något sådant. Eller ska jag bara strunta i det helt och se hur det går?
Senast redigerad av sentience 2016-03-04 kl. 23:52.
2016-03-06, 16:04
Medlem
Oljan
Sjukt rally från fredag eftermiddag. Känns som en parabolisk blowout men jag ska inte ens ge sken av att jag förstår oljan för tillfället. Klart är att den steg utan nyheter och att det hade betydelse att den gjorde ett utbrott från tradingintervallet. Märkligt att ryssarna till viss del kan prata upp oljan när alla inser att det inte har nån substans.

Vid nedgång tror jag att nyheterna kommer fokusera på att det inte finns plats att lagra oljan i USA. Shale Oil kommer då få allt lägre betalt för sin olja - kom ihåg att det inte får WTI priset utan ett mkt lägre pris eftersom det kostar allt mer för köparna att lagra oljan. De får ca 10-20 dollar för tillfället beroende på hur långt från lagerplatserna Oklahoma de plockar upp oljan. Målet för Saudi är att slå ut finansieringsmöjligheterna för Shale Oil. Om priset dippar igen ner till 20-25 dollar med nuvarande lager kommer de inte kunna fortsätta producera eftersom de då inte kommer få betalt alls för sin olja. Då lägger de ner. Saudi hoppas då att finansiärerna ska inse riskerna att priset pressas ner vid oversupply och att de då inte får finansiering även om priset går upp till 50-60 dollar. Priset kommer säkerligen gå dit år 2018 och möjligen redan 2017 beroende på när priset når 20 dollar så att Shale kan slås ut. Som jag ser det måste alltså priset ner först, stanna där ett tag, och sen kan priset börja sin mer långsiktiga trend uppåt när efterfrågan stiger o lagren börjar minska ordentligt.

Men vart ska vi innan vi kommer ner? Ja de flesta verkar ju överens om att vad vi är inne i är ett kortvarigt rally i bearmarket och att vi ska lägre än tidigare lägsta inom kort. Jag tycker det är svårbedömt. Dels kommer ju draghi med åtgärder, US verkar inte höja ränta i mars som man tidigare trott osv, då kan det väl dröja tills den säsongsmässigt sämre perioden maj i anslutning till utdelningarna innan nedgången kommer. Men blir marknaden besviken på Draghi lär det väl bli en riktigt ordentlig nedgång redan då. Tror responsen på Draghis åtgärder avgör allt närmsta månaderna.

Med detta sagt känns oljepriset stretchat. Själv vill jag nu se några nedgångsdagar som vänder graferna nedåt (4 timmars gav ju säljsignal men i samband med det kom uppgången i fredags o vände grafen till att inte ge signal). Då blir säljsignalerna riktigt kraftfulla och vi kan komma brant ner.

Så Sentience. Grattis till avkastningen. Jag hade väl hållit i tills det vänder o tagit min vinst. Kommer det ner tror nog de flesta bedömare att vi ska lägre än 28 dollar och där blir det väl läge att gå lång lite mer långsiktigt.

Länk till presentation av oljegurun Art Berman. Sammanfattar på 18 slides vad det handlar om:

http://www.artberman.com/wp-content/uploads/NTGS-Presentation-15-Oct-2015.pdf
Senast redigerad av VLCD 2016-03-06 kl. 16:37.
2016-03-06, 17:55
Medlem
Rasiermessers avatar
Vi är inne i underhållssäsongen i USA då oljelagren ökar naturligt.

Vidare såg jag denna kommentar angående EIA-rapporten: "Last week EIA report showed a production decline of -0.28% last week..but demand decline of -7.65%", tycker den talar för sig själv.

EDIT: Tack för PDF:n VLCD, ska kolla in den!
Senast redigerad av Rasiermesser 2016-03-06 kl. 18:01.
2016-03-06, 19:07
Medlem
Grandesporross avatar
Som vanligt sakliga och bra inlägg från VLCD.

Har studerat vad som gått bäst på svenska och amerikanska marknaden sen botten i samtliga index och det är helt klart energi och finans som ligger på toppen. De största oljebolagen i USA, ex Exxon, chevron. Har skulder upp till öronen med extremt oroväckande siffror på över 50% belåning. icke existerande intäkter sen oljan började sjunka.

Det enda som talar för att man kan hålla dom vid liv är att fed rate hike futures inte prisar in en höjning tills februari 2017 nu. CNBC rapporterade i fredags att oljesektorn i USA har fått nya finansieringar och man räknar inte höjda räntor på över ett år = rallyt vi fick i fredags, inte helt osannolikt att det fortsätter starkt tills 16 mars FOMC mötet .

Jag räknade med en nergång med så pass starka NFP siffror. Det enda var väl att lönen har minskat som kanske tolkats av marknaden som att fed kommer ta det lugnt med räntorna?
16 Mars kommer defenitivt bli avgörande.

Ser ingen förnuftig anledning för fed att dra ut på höjningarna bara för att rädda en oljekreditbubbla.
Men det är klart att att de kan skjuta upp det och strunta i pensionärer och resten av ekonomin. Det är ju inte som att de brytt sig förut.

Förvånar mig inte om vi får en liknande pump (post 24 augusti 2015) och dump(post 30 dec 2015)

Några shale producenter är t.ex http://www.investing.com/equities/chesapeake-ener-financial-summary

Skulderna ser fina ut.

eller den här http://www.investing.com/equities/southwestern-energy-company-financial-summary

270% på första och 105% skuld per aktie på andra.

bara att korta när oljan går ner igen om din mäklare ger möjlighet
Senast redigerad av Grandesporros 2016-03-06 kl. 19:43.
2016-03-06, 19:39
Medlem
Glöm inte den massiva ökningen av oljelagren i USA. 1.2 miljoner av ökningen var tydligen i Oklahoma, innebärande att 10 procent av resterande lagerkapacitet förbrukades den veckan. När det är fullt i Oklahoma måste oljan pumpas till annat lager eller köras med lastbilar till tankers för lagring. Blir snordyrt eller med andra ord - Shale Oil får mycket mindre betalt.

Det var inte fundamenta som drev upp priset förra veckan utan Venezuela, Nigeria och Ryssland som lyckats prata upp priset med sitt prat om production freeze. Det är ju fullständigt nonsense - och jag tror marknaden inser det - men alla spelar med iaf på förhoppning att production cuts skall komma till slut, att Saudi ska ge upp o sänka typ 10 procent till slut för att rädda sin statsbudget. Det är Game Theory detta och jävligt intressant att följa.

Från att det verkat säkert att vi skulle ner o stanna nere ett tag på 20 dollar kan ju resultatet till slut bli att marknaden bara väntar ut Shale Oil konkurser pga stora lager (och betydligt lägre betalt än oljepriset) och/eller Saudi sänkningen, med ett marknadspris på 40 dollar. Trots att alla inser att priset fundamentalt borde ligga på 20 dollar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in