2015-10-28, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissB
Har läst på lite om mullvadar nu.. Skrämmor och fällor, verkar ju inte finnas "det ultimata-mullvads-vapnet " direkt. Verkar inte som om man blir av med dom eftersom dom bygger nya gångar och får barn och grejer??
Suck... vad händer om jag kör ner vattenslangen i ett av hålen och låter det spruta ett par timmar??

Det har jag inte provat,,hahaha. Däremot så har jag funderat på att dra ner en slang från avgasröret på gräsklipparen och förgifta dom. Men dom kanske gör som grävlingar och täpper till en sidogång där dom krypit in tills röken skingrat sig.

EDIT: Nej,,några skrämmor eller fällor som är effektiva verkar inte finnas,,,,,,om man inte asfalterar hela gräsmattan då !
Senast redigerad av "Suck" 2015-10-28 kl. 21:24.
Citera
2015-10-28, 22:54
Medlem
Välkommen till naturen! Här får man stå ut med mördarsniglar, rådjur, sorkar, grävlingar mm. De bodde där före oss. Man får anpassa sig. De gör det inte ......
Citera
2015-10-31, 21:15
Medlem
Mullvadar kanske? Spännande djur, sätt upp lite kameror och filma!
Citera
2015-11-02, 20:35
Medlem
Perpetovs avatar
Troligen mullvad men nedan är min lista med anti-sork-åtgärder (samlade ihop från massa sidor på nätet för några år sedan). Luktvarianterna kan säkert funka på mullvad också. När jag planterar fruktträd sätter jag alltid 100 centimeters putsnät, starkare och tätare än hönsnät, i cirkel med 1 meter i diameter. 50 cm under jord, 50 ovan jord. Samt armerar jorden med tegelkross. Gnagskydd på stammen som extra säkerhet. Har funkat bra. Klipper gräset kort och ser till att skräpigare mark är inringad av kortklippt gräs. Om du gräver grusgång eller petar ner ett rör etc, sätt alltid ner ett 50cm putsnät som barriär. Allt som stör deras grävande är bra. 50 cm-nät billigast på Bauhaus, 100 cm-nät på Jula.

Kortklippt gräs, extra viktigt innan snön
Nätburar 60 cm, bättre om har botten också. Varning för att träden hämmas (olika uppfattningar), minst 1m diameter. Sätts ihop med nät upp runt stam. 10mm maskor. Stenkross som barriär i mark.
Nät upp runt stam, flera varv, håll ut från stam.
Tegelkross i jorden, även stenkross, kanske som "sula"
Skarpkantad stenkross i jord och yta runt stam
Vitlökspulver (granngården hästfoder) på jord
Urin på oasisblock i gångar, täpp till
Katthår/hundhår i gångar, täpp. Även avföring katt/iller. Katthår även bra där möss tar sig in i hus
Färsk sill/surströmming i gångarna som ruttnar.
Sorkskrämma
Skrämma propeller m stolpe i hink som resonator. Glasflaskor som sticker upp (ljud)
Plantera påskliljor, vitlök, bondbönor
Fällor, täpp hål och kolla vilka som sen används, ev morot, undvik människolukt. Slagfälla topcat
Avgaser via metallslang efter hål täppts med sten, spana efter rymmare, smällare i gångar
Karbid (kalciumkarbid) i gångar, stäng. Kolsyreis.
Ej marktäckning
Staket: 1m galvnät, hälften under jord, utåtböjt
Obs: staket/nät rådjur också!
Citera
2015-11-02, 20:45
Medlem
dryopteriss avatar
Som flera redan varit inne på; mullvad. De gör inte lika stor skada som sork. Jag kan ha fel såklart.
Har själv ingen erfarenhet av dessa djur, har bara några expertvänner.
Kan det vara så att där du sett mullvadshögen är en plats i trädgården där det inte varit så mycket aktivitet på ett bra tag?
Mitt tips går ut på att inte ruinera dig på en massa skrämselprodukter. Håll dig istället aktiv och i rörelse i området. Ja, du fattar. Kan inte förklara det bättre.
Lycka till!
Citera
2015-11-17, 23:29
Medlem
nerdhs avatar
Det rör sig med största sannolikhet om mullvad.

Som mullvadsbekämpningsansvarig för en större golfbana i sydsverige med många hundra mullvadar på mitt samvete kan jag säga, glöm alla råd om annat än fällor - inget annat fungerar.

Innan jag blev mer professionell provade jag det mesta hemma. På golfbanan har vi haft dyra elektroniska apparater på utsatta tee utan resultat. Ett tee hade vi angrepp på i flera veckor innan vi fick inkräktaren i en fälla.

Så köp absolut inga av de dyra motmedel som marknadsförs. Endast fällor hjälper.

Vi använder två typer av fällor dels SwissFlex, http://www.mullvadbort.nu/, och en enklare saxfälla med bleck.

Hittar man mullvadens gång mellan högarna sätter man den enklare fällan som fångar mulvaden oavsett riktningen. Swissflex år att föredra om man utgär från högen och gräver upp den så att man hittar gångarna. Då sätter man en fälla i varje gång.

En del anser att man ska använda handskar. vilket jag inte gör själv. Ta dock inte direkt på fällan som exponeras direkt mot mullvaden.

En del mullvadar kan vara mycket svåra medan andra går direkt i fällan. Rekordet är 30 sekunder efter den satts. Andra kan ta veckor.

Hyfsad information här http://www.mullvadsjagaren.se/instruktion.htm
Senast redigerad av nerdh 2015-11-17 kl. 23:33.
Citera
2015-11-21, 01:44
Medlem
Flamsans avatar
Jag har aldrig haft nåhra problem med sorkar eller mullvadar trots att grannarna haft gott om högar.

Vi är ganska säkra på att det beror på att vi använder vår trädgård. Vi och hundarna. De gillar ju inte vibrationerna som blir av att ma bara rör sig.

Inte ens mär vi hade en tomt på 2000 kvadrat hade vi problem men grannarna hade.
Nu har vi en mer hanterbar tomt på 300 kvadrat. Och inga problem. Nu har jag bara en hind kvar, men hon har ju praktiskt taget fri tillgång till trädgården. Och det verkar funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in