2019-02-01, 16:40
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Bumpar en gammal tråd med samma fråga.
Vad skulle gott folk säga om man helt sonika började skriva inlägg på engelska?
Av föregående svar att döma (år 2015) var fördelningen ungefär 50/50 pro som contra.

Själv tycker jag att om engelskan vore i någon grad oönskat så skulle man tagit bort detta språk från tillåtna språken för länge sen.
Till mitt försvar ska jag tillägga att jag inte är svensk så jag vet inte om min svenska är kanske mer irriterande än min engelska.
Vad tycker ni , år 2019?
Eftersom det fortfarande står att läsa
Citat:
Inlägg och signaturer som inte är på svenska, danska, norska eller engelska kan komma att raderas utan förvarning.
i regelverket torde det fortsättningsvis vara irrelevant vad man tycker om det ena eller det andra, det är tillåtet att skriva på engelska på forumet vare sig pöbeln uppskattar det eller ej.

Det finns rätt många som inte uppskattar reglerna i dess nuvarande utformning heller, men det är dessa man som användare av flashback har att rätta sig efter.
Citera
2019-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Bumpar en gammal tråd med samma fråga.
Vad skulle gott folk säga om man helt sonika började skriva inlägg på engelska?
Av föregående svar att döma (år 2015) var fördelningen ungefär 50/50 pro som contra.

Själv tycker jag att om engelskan vore i någon grad oönskat så skulle man tagit bort detta språk från tillåtna språken för länge sen.
Till mitt försvar ska jag tillägga att jag inte är svensk så jag vet inte om min svenska är kanske mer irriterande än min engelska.
Vad tycker ni , år 2019?

Det finns en annan mupp som började sin karriär på Flashback med perfekt svenska, för att sedan övergå till en urusel engelska som knappt är läsbar.

Min personliga åsikt är att sådana medlemmar ska bannlysas på livstid.
Citera
2019-02-01, 17:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det finns en annan mupp som började sin karriär på Flashback med perfekt svenska, för att sedan övergå till en urusel engelska som knappt är läsbar.

Jo, jag tänkte på samma mupp jag också, men det är ju bara att strunta i att läsa hans bedrövliga engelska. Han drabbas ju bara själv om ingen läser hans inlägg.

I övrigt är det väl inga problem med engelska, det förstår ju i stort sett alla. Men att övergå från svenska till engelska är ju bara korkat.
Citera
2019-02-02, 12:25
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Eftersom det fortfarande står att läsa i regelverket torde det fortsättningsvis vara irrelevant vad man tycker om det ena eller det andra, det är tillåtet att skriva på engelska på forumet vare sig pöbeln uppskattar det eller ej.

Det finns rätt många som inte uppskattar reglerna i dess nuvarande utformning heller, men det är dessa man som användare av flashback har att rätta sig efter.

Citat:
Ursprungligen postat av obyn

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, jag tänkte på samma mupp jag också, men det är ju bara att strunta i att läsa hans bedrövliga engelska. Han drabbas ju bara själv om ingen läser hans inlägg.

I övrigt är det väl inga problem med engelska, det förstår ju i stort sett alla. Men att övergå från svenska till engelska är ju bara korkat.
Tack för alla svar!
Om det är möjligt skulle jag gärna kolla ett par inlägg som ni antyder.
Vill nog inte bli en sån mupp till
Okej, jag förstår att i övrigt finns det inga problem med engelska på FB i synnerhet när det verkligen är befogat (engelsk TS, eller språkforum)
Citera
2019-02-02, 12:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Tack för alla svar!
Om det är möjligt skulle jag gärna kolla ett par inlägg som ni antyder.
Vill nog inte bli en sån mupp till
Okej, jag förstår att i övrigt finns det inga problem med engelska på FB i synnerhet när det verkligen är befogat (engelsk TS, eller språkforum)

Kan inte se att jag hänger ut någon här, så användaren som det hänvisas till är #FUGU--BUGU

En trattkantarell som sätter Google Translate i en fantastisk dager.

Don't even gå där. Don't ge dig in i that kind of diskussioner. Du will only förlora on it for your egen del.

Engelska, danska och norska är helt OK och varför skulle det inte? Varje normalt funtad människa kan läsa det och kan man det inte är det oerhört lätt att söka på enskilda ord.

Som jag ser det är själva tanken på att exkludera engelska, danska och norska än mer korkat än att försöka förbjuda särskrivare. De är ju än mer obegripliga och i många fall missförståeliga.
Citera
2019-02-07, 19:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flowergarden
Jaha, nu har ett antal personer kontaktat mig och sagt att detta inte ska vara tillåtet. Står ju uttryckligen att det är tillåtet? Jävla whine?

Ja, det är fullständigt tillåtet.

Antingen kan dessa personer inte reglerna eller så försöler de pracka på dig sina egna åsikter.

I båda fallen är de korkade.
Citera
2019-02-08, 00:05
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jaha, nu har ett antal personer kontaktat mig och sagt att detta inte ska vara tillåtet. Står ju uttryckligen att det är tillåtet? Jävla whine?
Det är tillåtet.
Citera
2019-02-08, 01:22
Medlem
Citat:
Nu blev ju det här på svenska, så försmädligt, jävla whiners, de vande mig av (för en kort stund) med svenskan.

Av 138 inlägg så har du skrivit 25 stycken på engelska. Som om det inte var nog irriterande med den där muppen FUGU--BUGU, nu har det dykt upp en härmapa (Copycat).
Citera
2019-02-08, 05:58
Avslutad
Citat:
I am pleased to see that you have read all the ones which are written in english, I truly appreciate it. The problem with this forum, or it is more of a problem with the people who visit it (resort to it as their channel of choice when it comes to venting their opinions), is that there are some kind of attitude here regarding using other languages than the Swedish language, it's not amiable looked upon someone who use English as his/her choice. I wonder why, I can't fathom where the reluctance comes from? Couldn't you please enlighten me?

Folk vänder sig mot att användare skriver på engelska på Flashback eftersom den övervägande merparten med enstaka undantag (typ några danskar och norrmän) är svensktalande. Det finns överhuvudtaget ingen vits med att skriva på engelska ifall alla i övrigt förstår svenska. Går du som modersmålstalande svensk runt i Sverige och talar engelska med folk du stöter på på stan, talar engelska till kassörskan på ditt lokala ICA osv? Om inte: varför gör du det då på Flashback? Varför svenskar skulle vilja tala engelska med andra svenskar är mig obegripligt.

Själv förstår jag naturligtvis engelska väl, liksom de flesta svenskar, men ser jag ett inlägg på engelska på Flashback skrollar jag bara kategoriskt förbi det.
Citera
2019-02-09, 14:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Folk vänder sig mot att användare skriver på engelska på Flashback eftersom den övervägande merparten med enstaka undantag (typ några danskar och norrmän) är svensktalande. Det finns överhuvudtaget ingen vits med att skriva på engelska ifall alla i övrigt förstår svenska. Går du som modersmålstalande svensk runt i Sverige och talar engelska med folk du stöter på på stan, talar engelska till kassörskan på ditt lokala ICA osv? Om inte: varför gör du det då på Flashback? Varför svenskar skulle vilja tala engelska med andra svenskar är mig obegripligt.

Själv förstår jag naturligtvis engelska väl, liksom de flesta svenskar, men ser jag ett inlägg på engelska på Flashback skrollar jag bara kategoriskt förbi det.

Det finns många invandrare som uttrycker sig bättre på engelska än på svenska. Ska de vara portade från Flashback?

Sedan kan det finnas andra skäl varför folk skriver på engelska. De kanske vill att deras inlägg ska uppmärksammas även av icke-svenskspråkiga som söker på Google. Eller också vill de bara träna att uttrycka sig på engelska.

Jag tycker att man ska vara tolerant. Bättre ett välskrivet inlägg på engelska än ett skräpinlägg på svenska.
Citera
2019-02-09, 14:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns många invandrare som uttrycker sig bättre på engelska än på svenska. Ska de vara portade från Flashback?

Sedan kan det finnas andra skäl varför folk skriver på engelska. De kanske vill att deras inlägg ska uppmärksammas även av icke-svenskspråkiga som söker på Google. Eller också vill de bara träna att uttrycka sig på engelska.

Jag tycker att man ska vara tolerant. Bättre ett välskrivet inlägg på engelska än ett skräpinlägg på svenska.

Jag har inte förordat att engelska skall förbjudas från forumet. Ja folk har säkert sina olika skäl till varför de väljer att skriva på engelska (som användaren ovan som skriver på engelska eftersom han tror att svenska språket kommer att dö ut och den svenska nationalstaten gå under vid den strax förestående undergången). Fördenskull har jag ingen lust att läsa deras inlägg eller fördenskull ser jag inte deras bevekelsegrunder som berättigade. Att det skulle vara många invandrare som skriver på engelska i stället för på svenska på forumet tror jag inte, låt vara att det inte var exakt det som du skrev. De flesta engelskskrivande användare jag sett på forumet är just modersmålstalande svenskar som verkar lida av något slags mindervärdeskomplex gentemot den engelsktalande världen och därför hellre väljer att skriva på engelska. Det får de göra, om de vill.
Citera
2019-02-09, 15:37
Bannlyst
så vitt jag vet får man skriva sina inlägg på engelska. eftersom 99% av svenskarna läser engelska lika bra som svenska så bör det inte vara något problem. Om du inte förstår engelska så får du helt enkelt mata in det i google translate eller bara skita i att läsa inlägget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in