2015-10-26, 12:53
Medlem
Hallå flashback! nu sitter jag här och funderar i min ensamhet igen, idag funderar jag på de som är självdestruktiva (mig inkluderat) Vad är problemet egentligen? Det måste ju finnas en anledning att trots att alla vet att alkohol, droger, tobak, mat, porr m.m är skadligt i övedriven eller måttlig mängd så gör folk det.

Jag satt här och drog mig en vinare och några cigg och tänkte på vad jag gör mot min kropp och att det är idiotiskt, samtidigt som jag tänkte att det finns ju de som är värre än mig, de som super varje dag, de som röker 2 paket om dagen eller de som inte klarar dagen utan sprit eller droger (Ja jag är som alla andra lallare och säger att sprit inte är en drog)

Men fortfarande så är jag självdestruktiv och de flesta i min omgivning och jag undrar vad det kommer sig? Min tanke var att; Vafan, jag kommer ju dö lik förbannat, varför ska jag inte unna mig? men samtidigt är det kanske så att man mår som bäst då man inte nyttjar tobak, alkohol eller andra droger.
Fråga inte mig för jag har snusat/rökt sen jag var 13 och druckit sen 15 så jag har inga svar.

Samtidigt så tänkte jag tillbaka i tiden, kanske inte ens det då det även finns i dagens samhälle, då man krigade till döden för det man trodde på! vikingar, muslimer, kristna vad det nu må vara men ändå så måste ju de insett att nu jävlar slåss jag till döden?

Mina tankar är alltså; är rökning, droger m.m verkligen ett problem och borde vi män leva så länge som vi gör? Vi kanske gilla självdestruktiviten för att vi inte har något egentligt hot? annars kan man ju leva under ett träd och uppnå ett högre medvetande men är det verkligen så vi ska vara?

tankar tack!/Bidrun

am
Citera
2015-10-26, 13:08
Medlem
Skulle en medveten människa välja att vara " självdestruktiv "? Omedvetna människor är självdestruktiva. I sin omedvetenhet bryr dom sig inte om skadan som dom orsakar sig själv eller andra.
Citera
2015-10-26, 13:32
Medlem
Nej men hur vet du att du är medvetande/omedvetande då? Även om du lever efter konstens alla regler nu så är de ju möjligtvis samma destruktivitet som när de sa att det var bra att röka för att alla doktorer gjorde det eller att det var bra att föra krig vilket vi har sett prov på att både de som leder trupperna och trupperna dör!
Hur kan du påstå att du är en medveten människa nu? Och vad är en medveten människa?
Citera
2015-10-26, 14:57
Medlem
Det handlar väl om att människor känner att de saknar något i vardagen, och vill ha denna "kick" för att hitta lite spänning. Vissa kanske dricker alkohol för att de annars inte känner att de kan vara så sociala som de vill vara när de är ute, cigaretter är oftast också det en social grej från början.

Varför börjar man över huvud taget? Personligen, är jag övertygad om att det handlar om sociala sammanhang. Tar man bort detta, så kanske vi aldrig skulle få för oss att börja med dessa olika ting?

Varför fortsätter man, om vi tar alkohol och cigg som exempel? Jag själv dircker idag alkohol för att jag gillar det, både för att det är så sjukt roligt, och för att det är gott. Dricker därför nästan aldrig sprit, förutom whisky eller i grogg, för att jag inte gillar det.

Tobak är beroendeframkallande. Det är väl därför folk fortsätter i längden. Men när man väl upplevt en kick, nånting som är spännande och tillståndsförändrande, så vill många göra detta igen. Då är endast den vanliga vardagen inte lika spännande längre. Den som röker känner sig ju oftast lugn när denne fått sin fix nikotin, så det är väl det som lockar, tills beroendet slår sina rötter.

Alltså;

1. Sociala frågor och sammanhang (oftast, finns nog också andra varianter, vissa söker ju en verklighetsflykt i alkohol och droger för att de mår dåligt - även detta har förstås en viss social koppling; varifrån fick man kännedom om drogerna?).
2. Uppskattning, intresse och nyfikenhet för den kick/effekt som valfri drog gav.
3A. Anpassning av bruk då intresset och nyfikenheten stillas eller förändras. Ansvarsfullt bruk?
3B. Beroende
3C. Man lägger ner bruket då det inte är intressant längre.

Tror detta kan ses som en generell anvisning till hur förloppet ofta ser ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in