2015-10-24, 17:48
Medlem
Halloj!

Skulle gärna ta lite hjälp hur man beräknar avkastningen på fonder efter att skatter och övriga avgifter dragits av. Nedan följer data som behövs för att beräkna detta, behövs det något mer kan jag fylla på efterhand. Visa gärna hur du beräknat så att jag lär mig. Behövs det kan förenklingar göras som att alla fonder köptes samma dag, alla fonder har samma avkastning (vinst förutsätts) och att alla säljs tex den 1:e februari 2016.

- Transaktioner:

21/8-15: 100 000 kr från annan bank in på ISK-Konto Avanza

24/8-15: 100 000 kr från ISK-Konto Avanza till A
Senast redigerad av Vomban 2015-10-24 kl. 18:21. Anledning: Snygga till
Citera
2015-10-25, 00:33
Medlem
MrWeedbergs avatar
Jag slak göra mitt bästa med att svara på skattefrågan. Övriga avgifter kan jag inte hjälpa dig med då olika fonder har olika avgift.

21/8 - Flyttar du från ISK till ISK eller från Aktie- & fondkonto till ISK? I det senare fallet räknas flytten som en försäljning och du ska skatta. Flyttar du från ISK till ISK behöver du inte betala skatt.

Flyttar du 100 000 i fonder från Aktie- & fondkonto till ISK behöver du endast skatta på vinsten. Har du då köpt för 50 000 har värdet ökat med lika mycket. 50 000 är alltså vinsten. Av de 50 000 ska 30% betalas i skatt, dvs 15 000. Ren vinst blir i detta fallet 35 000kr.

Flyttar du mellan ISK betalar du inte skatt vid försäljningar, utan en schablonskatt varje år på hela kapitalet oavsett vinst eller förlust. Den beräknas på kontots värde och insättningar under året. Fyra gånger per år räknas värde och insättningar ihop, och i slutet av året räknas dessa fyra ihop. Värdet man får delas i fyra för att få ett medelvärde, kallat kapitalunderlag. Detta multipliceras i sin tur med 0,9%, och man får då fram en schablonintäkt. Den siffran skall beskattas med 30 %. Så gör du bara en insättning på 100 000 kommer 100 000 också bli medelvärdet och du kommer betala skatt enligt följande:
100 000x0.9%=900kr. 900kr x 0,3=270kr. Här kommer din vinst bli 49 730 kr, om vi räknar med samma inköpsvärde. Lite bättre än tidigare exempel alltså!

24/8 - Flyttar du från ISK till vanlig depå tror jag inte att det räknas som en försäljning. Säljer du däremot efter flytten kommer det att beskattas.
Detta är jag inte helt 100 på eftersom jag aldrig tänkt tanken att flytta från ISK till vanlig depå.

Sedan vill jag vara lite jobbig och påpeka att det räcker med att skriva ISK. ISK-konto blir kaka på kaka eftersom ISK är en förkortning på InvesteringsSparKonto.
Citera
2015-10-25, 06:57
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Den beräknas på kontots värde och insättningar under året. Fyra gånger per år räknas värde och insättningar ihop, och i slutet av året räknas dessa fyra ihop. Värdet man får delas i fyra för att få ett medelvärde, kallat kapitalunderlag. Detta multipliceras i sin tur med 0,9%, och man får då fram en schablonintäkt.
En korrigering, det är bara värdet som läses av fyra gånger om året. Dessa fyra summeras och till summan adderas årets insättningar. Den summan divideras med fyra. Med ditt sätt att räkna kommer inte insättningar i sista kvartalet med.

Sedan bör man vara tydlig med att 0,9% gäller 2015. Nästa år blir det något annat.
Citera
2015-10-25, 08:19
Medlem
MrWeedbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
En korrigering, det är bara värdet som läses av fyra gånger om året. Dessa fyra summeras och till summan adderas årets insättningar. Den summan divideras med fyra. Med ditt sätt att räkna kommer inte insättningar i sista kvartalet med.

Sedan bör man vara tydlig med att 0,9% gäller 2015. Nästa år blir det något annat.

Aha, så insättningarna blir en klumpsumma. Det hade jag missat.
Tack för förtydligandet!
Citera
2015-10-25, 11:22
Medlem
Tusen tack för svaren! Hade egentligen en fråga om övriga avgifter med men halva mitt inlägg försvann då jag redigerade det. Postat det nedan om någon vänlig själ hade haft lust att hjälpa mig med det med
Citera
2015-10-25, 11:25
Medlem
Halloj!

Skulle gärna ta lite hjälp hur man beräknar avkastningen på fonder efter att skatter och övriga avgifter dragits av. Nedan följer data som behövs för att beräkna detta, behövs det något mer kan jag fylla på efterhand. Visa gärna hur du beräknat så att jag lär mig. Behövs det kan förenklingar göras som att alla fonder köptes samma dag, alla fonder har samma avkastning (vinst förutsätts) och att alla säljs tex ett år senare.

- Transaktioner:

21/8-15: 100 000 kr från sparkonto på annan bank till ISK Avanza

24/8-15: 100 000 kr från ISK Avanza till A&F-Konto Avanza

27/8-15: 25 000 kr från A&F-Konto Avanza till sparkonto på annan bank

27/8-15: 75 000 kr från A&F-Konto Avanza till ISK Avanza

28/8-15: 4 x 12 500 kr köp av Fonder med förvaltningsavgifter: 0.00, 0.20, 0.40, 0.40 %

31/8-15: 2 x 12 500 kr köp av Fonder med förvaltningsavgifter: 0.20, 0.20 %

Övriga frågor:

Va det en tabbe att först sätta in, och sen ta ut, och sen sätta in pengar på ISK igen, med tanke på hur skatten beräknas?

Tack på förhand!
Citera
2015-10-25, 11:34
Medlem
Tänker jag rätt på hur skatten beräknas på ett år med uträkningen nedan om ingen vinst förutsätts och att vi räknar med 0.9%:

(100 000 + 75 000 + 4 * 75 000) / 4 kr = 118 750 kr

118 750 * 0.009 * 0.3 = 320.625 kr
Senast redigerad av Vomban 2015-10-25 kl. 11:47. Anledning: Felberäkning
Citera
2015-10-25, 13:15
Medlem
Hittat svaret angående förvaltningsavgifter, så min kvarstående fråga är endast om min beräkning i #7 stämmer?
Citera
2015-10-25, 14:02
Medlem
MrWeedbergs avatar
Tänkte att något fattades. Inlägget avslutades ganska abrupt.
Men med den nya infon har jag följdfrågor. Första scenariot, 21/8, är det likvida medel eller fonder som flyttas? pengar skattas inte för vid flytt, däremot schablonbeskattas de i ett ISK - se mitt tidigare svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vomban

Va det en tabbe att först sätta in, och sen ta ut, och sen sätta in pengar på ISK igen, med tanke på hur skatten beräknas?

Tack på förhand!

Ja, på ett A&F-konto har du pengar förvarade gratis. I ISK skall de skattas för.

Citat:
Tänker jag rätt på hur skatten beräknas på ett år med uträkningen nedan om ingen vinst förutsätts och att vi räknar med 0.9%:

(100 000 + 75 000 + 4 * 75 000) / 4 kr = 118 750 kr

118 750 * 0.009 * 0.3 = 320.625 kr

Citat:
Hittat svaret angående förvaltningsavgifter, så min kvarstående fråga är endast om min beräkning i #7 stämmer?

I din beräkning är värdet samma i alla fyra kvartalen. Men det ser ut att vara rätt.
Att göra första insättningen till ISK:t var bara dumt, även om det inte blev så dyrt.

Har jag skrivit luddigt är det bara att säga till!
Citera
2015-10-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWeedberg
Tänkte att något fattades. Inlägget avslutades ganska abrupt.
Men med den nya infon har jag följdfrågor. Första scenariot, 21/8, är det likvida medel eller fonder som flyttas? pengar skattas inte för vid flytt, däremot schablonbeskattas de i ett ISK - se mitt tidigare svar.

Ja, på ett A&F-konto har du pengar förvarade gratis. I ISK skall de skattas för.

I din beräkning är värdet samma i alla fyra kvartalen. Men det ser ut att vara rätt.
Att göra första insättningen till ISK:t var bara dumt, även om det inte blev så dyrt.

Har jag skrivit luddigt är det bara att säga till!

Likvida medel va det

Tack för hjälpen, allt är solklart nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in