Jag slak göra mitt bästa med att svara på skattefrågan. Övriga avgifter kan jag inte hjälpa dig med då olika fonder har olika avgift.
21/8 - Flyttar du från ISK till ISK eller från Aktie- & fondkonto till ISK? I det senare fallet räknas flytten som en försäljning och du ska skatta. Flyttar du från ISK till ISK behöver du inte betala skatt.
Flyttar du 100 000 i fonder från Aktie- & fondkonto till ISK behöver du endast skatta på vinsten. Har du då köpt för 50 000 har värdet ökat med lika mycket. 50 000 är alltså vinsten. Av de 50 000 ska 30% betalas i skatt, dvs 15 000. Ren vinst blir i detta fallet 35 000kr.
Flyttar du mellan ISK betalar du inte skatt vid försäljningar, utan en schablonskatt varje år på hela kapitalet oavsett vinst eller förlust. Den beräknas på kontots värde och insättningar under året. Fyra gånger per år räknas värde och insättningar ihop, och i slutet av året räknas dessa fyra ihop. Värdet man får delas i fyra för att få ett medelvärde, kallat kapitalunderlag. Detta multipliceras i sin tur med 0,9%, och man får då fram en schablonintäkt. Den siffran skall beskattas med 30 %. Så gör du bara en insättning på 100 000 kommer 100 000 också bli medelvärdet och du kommer betala skatt enligt följande:
100 000x0.9%=900kr. 900kr x 0,3=270kr. Här kommer din vinst bli 49 730 kr, om vi räknar med samma inköpsvärde. Lite bättre än tidigare exempel alltså!
24/8 - Flyttar du från ISK till vanlig depå tror jag inte att det räknas som en försäljning. Säljer du däremot efter flytten kommer det att beskattas.
Detta är jag inte helt 100 på eftersom jag aldrig tänkt tanken att flytta från ISK till vanlig depå.
Sedan vill jag vara lite jobbig och påpeka att det räcker med att skriva ISK. ISK-konto blir kaka på kaka eftersom ISK är en förkortning på InvesteringsSparKonto.