2016-03-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Jag har inte samma foliehatt på så jag fick känslan av att läsa igenom fuppen och intervjuer med släktingar och vänner att avskedsbrevet mest var personligt för familjen. Och inte något som är intressant för fallet såsom rasism, de har ju inte censurerat hans rasistiska skämt i intervjuer. Men visst, ska man tänka med foliehatten så kanske inte familjen ville att den skulle publiceras om det var fullt med klagomål kring invandringen då det kan tolkas att familjen inte skolade han bra. Men familjen lät som helylle och normala, sommarstuga och skit.
Uppväxtmiljön var nog inte full så posh. Sommarstugan är väl egentligen en del av den gamla släktgården i Dalsland. Pappan började väl hålla efter gården när Antons morfar gick bort 2007. Sen flyttade väl föräldrarna ut till huset permanent 2014. Deras gamla hyresrätt i Thn byttes väl till lägenheter åt Anton och hans bror.

Det har väl varit rätt knapert med pengar i Antons uppväxtmiljö, tolkar jag det som.
Citera
2016-03-13, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Uppväxtmiljön var nog inte full så posh. Sommarstugan är väl egentligen en del av den gamla släktgården i Dalsland. Pappan började väl hålla efter gården när Antons morfar gick bort 2007. Sen flyttade väl föräldrarna ut till huset permanent 2014. Deras gamla hyresrätt i Thn byttes väl till lägenheter åt Anton och hans bror.

Det har väl varit rätt knapert med pengar i Antons uppväxtmiljö, tolkar jag det som.

Jodå, kanske vinkla det att de var rika det var inte med direkt uppsåt utan tänkte mer på att de inte tycks ha några direkta problem. Men ekonomiskt knapert har väl många växt upp med. Tänkte mer på att familjen annars tycktes vara helt normal och att mobbning och dåliga familjeförhållanden inte fanns såvitt de icke censurerade intervjuerna sade. Bytt till sig lägenheter för barnen är fan mer än vad en annan fick av sin lägre medelklassfamilj, eller medel medel.
Citera
2016-03-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Är du efterbliven eller oförmögen att själv läsa och tänka? I fupen hänvisar de till "personliga förhållanden" till det som rör familjen så brevet som var skrivet till dem är svårt att tolka på annat sätt än att det är borttaget med hänsyn till dem. Hela brevet tycker man dock inte hade behövt behövts hemligstämplats.

Angående familjens politiska sympatier så kan nog ingen som följt fallet missat det när deras Facebook-profiler postades i tråden inledningsvis.

Jag är varken efterbliven eller oförmögen att tänka själv, men jag föredrar att utgå ifrån hårda fakta när jag drar slutsatser. Nu har inte jag sett någon källa där polisen motiverar att avskedsbrevet inte offentliggjorts med att det är av hänsyn till de anhöriga. Om ni nu har en sådan källa så ska det väl inte behöva vara så svårt att bara posta den?

Familjens politiska sympatier har jag inte heller läst om tidigare, om ni nu har gjort det så posta även den källan istället för att käbbla?

Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Att det var av hänsyn till anhöriga sades som sagt på radion.
Resten har jag också redogjort för.
Sedan drar jag slutsatser som alla andra här. Slutsatser som man absolut inte behöver hålla med om,
men det är ju fruktansvärt tröttsamt med någon som kräver källa till en slutsats.
Debattera istället, och om du inte klarar av det så låt bli!
Så plocka fram källan då om du nu har hört det på radio, länka?

Du har inte redogjort för ett skvatt.
En slutsats måste baseras på någonting, annars är det bara fria fantasier vilket tycks vara det du ägnar dig åt eftersom källorna fortfarande lyser med sin frånvaro.

Det står dig fritt att spekulera i precis vad fan du vill, ha vilja fantasier du vill och dra vilka slutsatser du vill. Men var då tydlig med att det är just spekulationer och lägg inte fram det som om det vore fakta för när du gör det så kommer du att ifrågasättas och krävas på källor. Så är det och så har det alltid varit.
Citera
2016-03-13, 14:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo jag vet. Så fort ni ser en åsikt ni inte gillar så kommer ni med "källor?". Ni vill absolut inte diskutera något som skulle kunna vara negativt för er själva. Att föräldrarna skulle vara SD sympatisörer kommer från någon här i tråden som tydligen hade lite insyn. Tycker du det är negativt ?
Intressant...
Ingen frisk individ klär sig i Darth Vaderutstyrsel och börjar hugga folk.
Citera
2016-03-13, 15:08
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Jag är varken efterbliven eller oförmögen att tänka själv, men jag föredrar att utgå ifrån hårda fakta när jag drar slutsatser. Nu har inte jag sett någon källa där polisen motiverar att avskedsbrevet inte offentliggjorts med att det är av hänsyn till de anhöriga. Om ni nu har en sådan källa så ska det väl inte behöva vara så svårt att bara posta den?

Familjens politiska sympatier har jag inte heller läst om tidigare, om ni nu har gjort det så posta även den källan istället för att käbbla?

Så plocka fram källan då om du nu har hört det på radio, länka?

Du har inte redogjort för ett skvatt.
En slutsats måste baseras på någonting, annars är det bara fria fantasier vilket tycks vara det du ägnar dig åt eftersom källorna fortfarande lyser med sin frånvaro.

Det står dig fritt att spekulera i precis vad fan du vill, ha vilja fantasier du vill och dra vilka slutsatser du vill. Men var då tydlig med att det är just spekulationer och lägg inte fram det som om det vore fakta för när du gör det så kommer du att ifrågasättas och krävas på källor. Så är det och så har det alltid varit.

Nä jag tänker inte anstränga mig ett dugg för dig. Förklara istället varför du blir upprörd över att Hitler-Antons föräldrar skulle ha SD sympatier?
Citera
2016-03-13, 15:12
Medlem
Citat:
Nä jag tänker inte anstränga mig ett dugg för dig. Förklara istället varför du blir upprörd över att Hitler-Antons föräldrar skulle ha SD sympatier?
Jag förstår dig, det är inte lätt att ge källor till sina fantasier.

Jag är inte det minsta upprörd över det påståendet, men jag har inte sett något om det tidigare så därför vill jag ha en källa som visar att ditt påstående är korrekt, klarar du av det?
Citera
2016-03-26, 09:46
Medlem
Jag försöker förstå hur Anton tänker. Om han nu var missnöjd med invandringspolitiken i Sverige, varför då ge sig på invandrare? Såvida han inte gjort research om personerna han gav sig på skulle offren kunna vara helt oskyldiga på alla sätt. Det verkar ju som att han valde offren slumpvis bland män/pojkar med utländsk bakgrund. Dessa offer skulle ju likaväl kunna vara jätteduktiga i skolan och en en tillgång för Sverige.

Ur Antons perspektiv känns det väl mer logiskt att ge sig på de som skapat den situationen han är missnöjd med, t. ex. politiker.

Många anser ju också att media mörkar nyheter angående invandringen, vilket då påverkar samhället negativt enligt Antons synsätt. Ur Antons perspektiv borde väl journalister på DN/Expressen/Aftonbladet i så fall vara ett bättre mål?
Citera
2016-03-26, 11:41
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erinilss
Jag försöker förstå hur Anton tänker. Om han nu var missnöjd med invandringspolitiken i Sverige, varför då ge sig på invandrare? Såvida han inte gjort research om personerna han gav sig på skulle offren kunna vara helt oskyldiga på alla sätt. Det verkar ju som att han valde offren slumpvis bland män/pojkar med utländsk bakgrund. Dessa offer skulle ju likaväl kunna vara jätteduktiga i skolan och en en tillgång för Sverige.

Ur Antons perspektiv känns det väl mer logiskt att ge sig på de som skapat den situationen han är missnöjd med, t. ex. politiker.

Många anser ju också att media mörkar nyheter angående invandringen, vilket då påverkar samhället negativt enligt Antons synsätt. Ur Antons perspektiv borde väl journalister på DN/Expressen/Aftonbladet i så fall vara ett bättre mål?

Du skriver som om detta handlade om ett helt rationellt och kallt beräknat politiskt motiverat terrordåd, utfört av en stabil person som har tid och sinnesnärvaro att analysera vad som vore mest effektivt att göra för att uppnå bestämda politiska syften. Jo, då hade det varit konstigt att sminka sig, klä ut sig och hugga ned första bästa arab med ett svärd.

Men nu är det ju bara ett suicide-by-cop, utfört av en på ett eller annat sätt uppenbart störd eller åtminstone deprimerad och desperat individ. Hade det funnits lättillgängliga politiker och riksmediaredaktioner i Trollhättan hade han kanske begett sig till dem istället för till skolan. Han tycks ha uppsökt första bästa och närmaste ställe där han visste att det fanns folk han ogillade. Tankegångarna verkar inte ha rört sig i mer avancerad riktning än "nu ska jag dö, och passar på att ta med mig några jävlar". Hade han varit ännu mer desperat och väck hade han kanske inte ens kunnat behärska sig för att ta sig till skolan, utan börjat hugga ned folk utanför sin egen bostad.
Citera
2016-03-26, 19:25
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erinilss

Ingen vet. Polisen vill inte ge ut den enda informationen som vad vi fått veta kan avslöja hans tankar inför och/eller med dådet. Polisen påstår några saker, men ingen kan ju ha något förtroende för polisen direkt, de är så extremt politiska av sig, i varje fall ledningen, och i detta fall kan vi garantera att ledningen gått in och bestämt vad som får berättas.

I övrigt, OM det var så att Anton högg ner icke-vita pga deras ras, och inte journalister eller politiker ansvariga för invandringen, så är väl en trolig orsak att journalister och politiker inte är lika lättillgängliga. Dessutom kanske Anton inte riktigt tänkte så mycket på de politiskt ansvariga helt enkelt utan mest reagerade på de uppenbara samhällsförstörarna. Annars så kan jag se ett skäl till att Anton valde ut slumpmässiga icke-vita han stötte på på en skola, nämligen bara ren hämnd. Icke-vita begår massvis med brutala personbrott mot vita, och har samtidigt en extremt hånfull och föraktande attityd gentemot vita. Dessa icke-vita straffas knappt av lagen, och polisen har i mångt och mycket gett upp. Så att ge sig på slumpmässiga icke-vita kan handla om att bara hämnas och ge igen kollektivt, precis på det sätt som icke-vita begår grymma personbrott mot vita som är helt oskyldiga. Ett sätt att kollektivt ge igen, och vi vet ju att icke-vita har en tydligt kollektiv syn på svenskar och sig själva. Ett sätt att sätta lite skräck i icke-vita, liksom icke-vita i enorm skala gjort mot vita. Och att välja en skola för det ändamålet är det bästa stället eftersom du ingen annanstans har en sådan koncentration av icke-vita, dvs om det är en invandrardominerad skola, vilket det var.
Citera
2016-04-21, 17:43
Medlem
KiSuukkos avatar
Någon som vet när de begravde Anton och vart han ligger? Tänkte om han ligger på samma kyrkogård som sina offer
Citera
2016-04-21, 18:32
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiSuukko
Någon som vet när de begravde Anton och vart han ligger? Tänkte om han ligger på samma kyrkogård som sina offer
Skulle tippa på att han blev kremerad och strödd i minneslund. Är väl rätt vanligt då man vill förhindra att personer ska vallfärda till gärningspersonens grav.
Citera
2016-05-06, 08:34
Medlem
Polisen har ju valt att sekretessbelägga Antons avskedsbrev.

En journalist vid GP försökte i början på mars att begära ut handlingen från polisen, men blev nekad. Journalisten valde då att överklaga polisens beslut till kammarrätten. I förra veckan kom kammarrättens dom, som innebar att de avslog överklagandet.

http://www.allmanhandling.se/?p=8628

Kammarrättens motivering:
Citat:
Polismyndigheten har i sitt beslut redogjort för 35 kap. 1 § första stycket 1
offentlighets-och sekretesslagen (2009:400), OSL. Bestämmelsen
innehåller ett s.k. omvänt skaderekvisit vilket innebär att huvudregeln är att
uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden omfattas av
sekretess.
Kammarrätten konstaterar att sekretess enligt 35 kap. 1 § första stycket 1
OSL även gäller till skydd för avliden person. Kammarrätten anser i likhet
med Polismyndigheten att den aktuella handlingen innehåller sådana
uppgifter om enskilds personliga förhållanden där det inte står klart att
uppgifterna kan lämnas ut utan att enskild eller dennes närstående lider
skada eller men. Överklagandet ska därför avslås.
Kammarrätten i Stockholm, mål nr 1930-16.
Dom meddelad 2016-04-28
Senast redigerad av Skewie 2016-05-06 kl. 08:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in