2026-05-06, 03:42
Medlem
AzorAhai.xs avatar
Väldigt olycklig tagit droger till och från 10 år helt omförmåga att känna lycka nykter orka jobba eller nåntign alls allt är tråkigt. Kanske behöver var ren 5 år för se men så lång tid. Total apati man behöver nån opiat eller benzo för finna intresse med saker tyvärr. Skriva med tjejer är tråkigt nykter se film måste man verkligen försöka sig till. Spela online går men singleplayer spel går inte nykter. Allt är värdelöst antidepp är skit med kommer 100% vara utadterat i framtiden. Blivit helt handikappat av drogerna bor fortfarande hemma och suttit hemma i flera år kan inte göra nånting all tid är på rummet är nykter från allt nikotin koffein droger i flera månader läkarna borde förstå man behöver benzo eller något för få ett värdigt liv terapi antdepp funkar inte hur ska de kunna reparera permanenta hjärnskador.
Senast redigerad av AzorAhai.x 2026-05-06 kl. 03:49.
Citera
2026-05-06, 23:53
Medlem
Varit nykter i 8 år, har varit påverkad ett par månader (säg 4-5 månader) om man slår ihop alla dagar så helt clean har jag inte varit. Men jag vet inte, visst gillar jag att röka fet och ta andra grejer också. Jag mår bra nykter men jag mådde även bra när jag var påverkad. Jag skulle kunna hålla mig nykter livet ut men som sagt jag vet inte. Jag kan bruka måttligt men visst man blir sugen på mer. Var även clean långa perioder medans jag var aktiv så märker ingen större skillnad i välmåendet. Men visst kanske jag mår bättre idag men det beror på andra saker än min drogfrihet även om det inte är bra att ta droger varje dag, något jag gjorde i perioder.

Edit: Kan säga att för mig var det största problemet att jag var tvungen att smyga med det, inför föräldrar och polis osv. Men allt är ju lagligt nu, jag vet inte hur länge det varit lagligt men alla har ju lurat mig. Så ja om jag inte behöver smyga så kommer jag troligtvis berusa mig ibland om jag inte har barn, men visst jag har vant mig vid att vara nykter också så kanske fortsätter på den vägen, jag får se hur jag gör i framtiden.

Edit 2: Men visst jag kanske är lyckligare utan droger och alkohol även om jag kan bruka måttligt. Festar hellre till det med god mat, snacks och energidryck om jag vill unna mig nåt. Men visst 1-2 öl kan man ta ibland, en iskall öl på fat är bra grejer. Men dricker jag mer än 2 öl så blir jag snurrig numera.
Senast redigerad av solimann 2026-05-07 kl. 00:50.
Citera
2026-05-09, 10:48
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Jag har varit nykter i 4 år, efter att i mer än 20 år försökt med detta, men aldrig lyckats få ihop mer strax under ett år.

Att vara nykter var inte som jag tänkt mig. Tidigare korta nykterheter, då under ett år, har varit nästan euforiska när det fysiska har läkt ut, som senmynnat ut i arrogans och kanske lite tristess som sedan eskalerar till den vanliga skiten.

Stora skillnaden är att denna gång har jag hunnit med att vara lite deprimerad, haft motgångar som jag bara tagit mig igenom. Jag antar att jag upplever livet precis som vem som helst. Jag kommer nog alltid vara märkt av mitt förflutna och denna gång har jag även börjar se vad jag faktiskt missat och även ångrar.

Men jag skulle inte för några pengar i världen vilja ha tillbaka mitt gamla liv, jag ryser och blir nästan illamående när jag tänker på det. Livet är bra nu, jag kan göra det jag vill, jag har aldrig varit så bra på mitt jobb plus massa annat, framförallt och den absolut största skillnaden är att jag har ganska bra självkänsla.

Brist på självkänsla är, enligt mig, den stora gemensamma nämnaren när det kommer till beroende av alla slag. Alltså, antingen tycker man om sig själv eller så gör man det inte och skillnaden på dessa två sätt att leva är brutalt stor.
Citera
2026-05-10, 23:01
Medlem
StudiumValors avatar
Lycklig, tja det är väl att ta i.
Jag är väldigt nöjd med livet i alla fall.
när jag drack var jag glad de första tio åren.
Sedan kunde inte ens spriten få mig glad - den fick mig bara att stå ut med mitt skitliv som missbrukare
Det skitlivet slipper jg idag så när jag tänker på det upplever jag ju djup tillfredsställelse.
Citera
2026-05-15, 17:56
Medlem
Pruttars avatar
De som säger att de är lyckliga utan alkohol ljuger och saknar det.
Citera
2026-05-15, 18:14
Medlem
Jag är så lycklig som mina signalsubstanser tillåter mig att vara.

Jag mår bra, väldigt bra! MEN hade antagligen mått bättre om jag aldrig testat på sinnesförändrande medel.

Känslan av drogeufori eller en redig fylla där det bara är FUCK IT den kommer man inte ens i närheten som nykter.

Jag skall nu sluta romatitisera om misären som det faktiskt är och säga att nyktert liv är det bästa!
Citera
2026-05-15, 19:38
Medlem
Knivur-273s avatar
Man navigerar båten långt bättre om man är spik nykter. Man angör nu förhoppningsvis bryggan utan fel eller stöt i skrovet, rodret eller propellern.

Men inga garantier på den punkten, för det finns människor som framför båtar som vore de fulla.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-15 kl. 19:46.
Citera
2026-05-15, 20:00
Medlem
KonungHonungs avatar
Testa att ta ut dig fysiskt genom löpning, vandring, simning, gym osv.
Citera
2026-05-24, 20:39
Medlem
Dom första åren i missbruk (åldern 12 - 20) så hade jag jättekul med droger och alkohol. Jag trodde jag hade hittat en lösning på alla mina problem. Det fick mig att känna mig hel. Alla jobbiga tankar och känslor försvann och allt var tjo och tjim.

Dom sista åren (åldern 30 - 36) var fruktansvärda. Gick runt som en levande död. Psykoser, fruktansvärd ångest och drogernas effekt var i princip obefintlig. Sjukhusvändor, bostadslösa, listan skulle kunna göras lång. Rädd för allt och alla. Hatade människor.

Tack vare att jag hittade 12stegsprogrammet och lever i det så har jag fått ett fantastiskt liv. Det är mycket olikt det enda livet jag kände till. Känner mig idag som en del av livet. Inte som en outsider. Kan ta ansvar och har fått massa fina saker.
Jag är skitglad att jag hittat en annan lösning och slipper använda droger/alkohol.
Senast redigerad av RecoveredAddict 2026-05-24 kl. 20:43.
Citera
2026-05-25, 19:13
Medlem
Edit

Jag skulle säga att livet som helnykter är jämnare än när jag söp konstant. Å ena sidan upplever jag inte de där riktigt euforiska stunderna som man kan känna på fyllan men å andra sidan så slipper jag de avgrundsdjupa ångestperioderna däremellan. Ekonomin, fysiken och förmågan att sköta jobb och relationer har förbättrats avsevärt så på det hela taget föredrar jag nykterheten.
Jag har passerat 15 månader som nykter och numera tänker jag inte ens på alkohol som ett alternativ längre. Men jag är medveten om att det kan ändras snabbt så det gäller att vara på sin vakt.
Senast redigerad av knickedick108 2026-05-25 kl. 19:17. Anledning: Edit
Citera
2026-05-26, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knickedick108
Jag skulle säga att livet som helnykter är jämnare än när jag söp konstant. Å ena sidan upplever jag inte de där riktigt euforiska stunderna som man kan känna på fyllan men å andra sidan så slipper jag de avgrundsdjupa ångestperioderna däremellan. Ekonomin, fysiken och förmågan att sköta jobb och relationer har förbättrats avsevärt så på det hela taget föredrar jag nykterheten.
Jag har passerat 15 månader som nykter och numera tänker jag inte ens på alkohol som ett alternativ längre. Men jag är medveten om att det kan ändras snabbt så det gäller att vara på sin vakt.

Först och främst, sjukt bra jobbat!
Hur mycket drack du när det var som mest?
Ditt egna beslut eller annat som fick dig att sluta?
Gått AA eller NA för lite pepp?
Det är ju bara fördelar att spola kröken men ack så svårt ibland.
Ta och skriv ett par rader här inne om du får ett sådant sug, så kommer jag iallafall och många andra att få dig på bättre tankar
Sträck på dig!
Citera
2026-05-26, 14:29
Medlem
bortmedfifittors avatar
Varit helt nykter i 7 mån, och stundsvis är det tråkigt i korta stunder, men överlag så har jag aldrig mått bättre. Känslorna är mycket "renare", både bra å dåliga. Jag känner mer glädje för saker och upplever mig ha mindre problem. Jag sover bättre, tränar bättre, jobbar bättre, ÄR bättre. Jag var nog inte redo för detta när jag var yngre (är 37) utan ville ha mer toppar å dalar. Men lugnet och tryggheten man får från ett nyktert liv, samt stoltheten över hur man klarar av att leva så här, det gör en fan lycklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in