Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-10-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det finns säkert ett tiotal såna rastplatser längs E4an sträckan hälsingland med stopplikt. Skattepengar har aldrig prioriterats längre norrut än Uppsala.

Till detta tillkommer massvis med påfarter utan accelerationssträckor ofta med betydligt sämre sikt än på den här platsen där framförallt den tunga trafiken måste förlita sig på att bakomvarande bromsar i tid och inte ställer till med olyckor. Kravet på att samspelet i trafiken fungerar har blivit betydligt större med 2+1 vägarna och så som de utformats på E4 utmed Norrlandskusten.

I det här fallet har detta samspel uppenbarligen inte fungerat. Uppgifterna från färdskrivaren borde kunna ge värdefull information för att utredningen men jag ställer mig frågan om Estland och övriga Östeuropa samma regler för dessa som i Sverige?
Citera
2015-10-21, 00:13
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FN-SOLDATEN
Man kan undra varför underkörningsskyddet inte fungerade på släpet...

Ja, såg ingen bild på estens ekipage men med största sannolikhet ett trailerekipage. Alltså en trailer inte ett släp och underkörningsskydden är av mer eller mindre kosmetisk art när det kommer till farter och stora krafter. Ett vanligt lastbilssläps underkörnings skydd är inte starkare konstruerade men där har du ju ramen så mycket längre ned.

titta på: http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/100894664/Cargo_Semi_Trailer.jpg
Trailern kan ha sett ut så här eller att man har en stor låda i rostfritt stål där under som ersätter underkörningsskydden. Man kan också notera att trailerns golv liksom är själva ramen fram till strax framför där hjulaxlarna sitter monterade.

Håller med om att det ska bli intressant att få reda på antalet meter från det esten kört ut detta inträffade. Utan att veta gissar jag på mindre än 50 meter, alltså en totalmiss från chaufförens sida.
Citera
2015-10-21, 08:09
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Ja, såg ingen bild på estens ekipage men med största sannolikhet ett trailerekipage. Alltså en trailer inte ett släp och underkörningsskydden är av mer eller mindre kosmetisk art när det kommer till farter och stora krafter. Ett vanligt lastbilssläps underkörnings skydd är inte starkare konstruerade men där har du ju ramen så mycket längre ned.

titta på: http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/100894664/Cargo_Semi_Trailer.jpg
Trailern kan ha sett ut så här eller att man har en stor låda i rostfritt stål där under som ersätter underkörningsskydden. Man kan också notera att trailerns golv liksom är själva ramen fram till strax framför där hjulaxlarna sitter monterade.

Håller med om att det ska bli intressant att få reda på antalet meter från det esten kört ut detta inträffade. Utan att veta gissar jag på mindre än 50 meter, alltså en totalmiss från chaufförens sida.
Om du tittar på bilden från Aftonblaskan samt googlekartan så är bilen inkörd i vajerräcket 10-15 m efter utfarten från rastplatsen.
Troligen var vägen blokerad av lastbilen när han körde ut, när man ser skadorna på bilen så verkar lastbilen o släpet varit långt upp mot vajerräcket och inte försökt hålla sig mot dikeskanten.
Slutsatsen blir att han totalt missat denna personbilen.
Citera
2015-10-21, 09:56
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phisher
Här?
https://goo.gl/maps/qTX91k9xEao

Collin är en idiot.

Det där ser ut som en f.d. vägbas och de har långa raksträckor på minst 800 meter. Sikten bakåt är nog minst 400 meter så lastbilsföraren borde i varje fall sett om det kommit nån bil och föraren i bilen borde också kunna se långtradaren utan problem, men då det verkar vara äldre förare så kanske synen inte var så bra..
Citera
2015-10-21, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Det är många såna där rastplatser på E4 längs den vägsträckan.
Personbilen som framfördes måste ha framförts av en sämre förare som inte hade uppmärksamheten på vägen för om hen haft det hade han hunnit bromsa alt. väjt ut mot vägrenen.
TS om du undrar om det syns att lastbilen har kört sakta så är svaret ja, alla tyngre lastbilar är utrustade med en färdskrivare som registrerar, hastighet,körtid,rast och tidpunkt.
fast det registreras väl inte varje sekund under dygnet som lastbilen är i rörelse?
Citera
2015-10-21, 16:11
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fast det registreras väl inte varje sekund under dygnet som lastbilen är i rörelse?
I princip så inregistreras det, så fort som bilen rör sig.
I dag finns många digitala system som är bra, alla har digitala körkort som man sätter in sedan fixar systemet allt.
Jag har 2 system i bilen, Analogt färdskrivarekort samt digitalt körjournal som företaget kan se var jag är hela tiden.
Citera
2015-10-21, 18:12
Moderator
HelgeBuks avatar
Så vitt jag förstått var lastbilen/trailern helt ute på vägen innan det small. Även om vi säger att han rullade ut sakta men utan att stanna (troligt) så tar det säkerligen 4-5 sekunder innan hela ekipaget är ute, dvs gott om tid för bilföraren att hinna bromsa in. Inget problem förutsatt att bilföraren är uppmärksam och inte kör vansinnigt fort.
Citera
2015-10-21, 22:37
Medlem
sephines avatar
Citat:
Om du tittar på bilden från Aftonblaskan samt googlekartan så är bilen inkörd i vajerräcket 10-15 m efter utfarten från rastplatsen.
Troligen var vägen blokerad av lastbilen när han körde ut, när man ser skadorna på bilen så verkar lastbilen o släpet varit långt upp mot vajerräcket och inte försökt hålla sig mot dikeskanten.
Slutsatsen blir att han totalt missat denna personbilen.

Jag lyckas inte se den bilden, ser bara personbilen när den är uppställd på ett annat ställe. Jo, han har missat och är helt klart vållande till detta.

Off t. Blir nästan lite nostalgisk när du skriver om dina analoga blad. Iofs får jag fylla i ett och annat med de ggr vi ruskar liv i en gammal Scania-dragare som står på gården. Vi kör mest bil-släp och bil-dolly-trailer. Åkeriet har två linkar också men de har jag lyckats hålla mig borta ifrån .
Citera
2015-10-23, 14:54
Medlem
ts.nows avatar
Citat:
Vilken av rastplatserna var det detta skedde?
Hur långt efter parkeringsfickan var underkörningen?
Den norrut. Max 5 meter, om ens det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in