2015-10-14, 13:27
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
Eller också försämras det för att invånarna i kommunerna inte har studietradition, inte har kunskap och därmed inte kan bistå sina barn i skolarbetet.

Dessa lågutbildade faller därför lätt för SD:s populistiska utspel.

Men även du ser väl ett tydligt mönster:

Vellinge - 0,3 - 9,7
Hammarö - 1,2 - 5,4
Piteå - 2,3 - 4,3
Luleå - 3,1 - 4,9
Lilla Edet - 5,6 - 16,5
Nybro - 14,9 - 11,7
Avesta - 32,4 - 10,0
Vingåker - 48,7 - 17,3
Flen - 58,2 - 18,9
Ljusnarsberg - 117,4 - 23,8

Om du nu inte skulle se det, så är korrelationskoefficienten r = 0.83.
Citera
2015-10-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Men även du ser väl ett tydligt mönster:

Vellinge - 0,3 - 9,7
Hammarö - 1,2 - 5,4
Piteå - 2,3 - 4,3
Luleå - 3,1 - 4,9
Lilla Edet - 5,6 - 16,5
Nybro - 14,9 - 11,7
Avesta - 32,4 - 10,0
Vingåker - 48,7 - 17,3
Flen - 58,2 - 18,9
Ljusnarsberg - 117,4 - 23,8

Om du nu inte skulle se det, så är korrelationskoefficienten r = 0.83.

Visst finns det ett tydligt mönster, det har jag aldrig förnekat, men vad är orsak till vad ?
Vad är hönan och ägget i detta ? Det kan och vill jag inte uttala mig om, med den information som finns.

Ljusnarsberg är ju extremt i detta
- Avfolkning
- Hög invandring
- Högt SD stöd
- Dåligt skolresultat
- Sannolikt låg studietradition
- Låg medelinkomst
- Hög arbetslöshet
Citera
2015-10-14, 14:11
Medlem
Midus avatar
Citat:
Du har tyvärr mycket faktafel som grund för dina påståenden

- Undersökning mäter inte förändring i studietradition
- Tror du att studietraditionen är starkare i Ljusnarsberg än i Uppsala och Lund ?
- Undersökningen visar inte om resultaten har minskat eller ökat mht invandring.
- Bruksorterna hamnar i bakvattnet, inte på grund av invandring, utan pga att många unga med kompetens lämnar. Invandringen är nödvändig för dessa kommuners överlevnad. Jmf Ljusnarsberg, Degerfors, Storfors, Hedemora, Hagfors, mfl mfl

Ditt retoriska knep fungerar inte.
Jag har inte presenterat någon fakta i ämnet; du har lagt fram statistiken, därav kan du inte anklaga mig för att besitta faktafel.
Du tog upp begreppet "studietradition" i ett försök att koppla detta till problemet. Det jag gjorde var att ifrågasätt denna koppling.
Men låt oss ta ditt angreppssätt. Malmö är en storstad. Hur ser studieresultaten och SD-sympatierna ut där? Är det en avfolkningsbyggd?
Nej, det är möjligt att undersökningen inte visar studieresultatens utveckling i förhållande till invandring. Det är du som har presenterat data och tes. Visa din källa och din tankegång.
Det är samtidigt du som, efter samma material, drar slutsatsen att högre sympati med SD genererar sämre studieresultat...

...hur...i...hel-ve-te... kan du då dra den slutsatsen, på exakt samma grunder?

Du är knappast mindre kålsupare än dina opponenter.
Du kan inte hantera statistik och du kan inte heller föra ett hållbart resonemang.

Nej, din tes att "fattiga, rasistiska och inavlade bönder som röstar på SD genererar sämre skolresultat" håller fortfarande inte. Bevisa den.
Citera
2015-10-14, 14:12
Medlem
Det är lärarförbundet som gör rankingen.

Hög lärarlöner ger bra placering. Höga boendekostnader ger höga lärarlöner. Där man har kunnat få in många flycktingar är det oftast bostadsöveskott. Det vill säga billigt att bo därför kan lärarna ha lägre löner med bibehållen köpkraft.
Citera
2015-10-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Ditt retoriska knep fungerar inte.
Jag har inte presenterat någon fakta i ämnet; du har lagt fram statistiken, därav kan du inte anklaga mig för att besitta faktafel.
Du tog upp begreppet "studietradition" i ett försök att koppla detta till problemet. Det jag gjorde var att ifrågasätt denna koppling.
Men låt oss ta ditt angreppssätt. Malmö är en storstad. Hur ser studieresultaten och SD-sympatierna ut där? Är det en avfolkningsbyggd?
Nej, det är möjligt att undersökningen inte visar studieresultatens utveckling i förhållande till invandring. Det är du som har presenterat data och tes. Visa din källa och din tankegång.
Det är samtidigt du som, efter samma material, drar slutsatsen att högre sympati med SD genererar sämre studieresultat...

...hur...i...hel-ve-te... kan du då dra den slutsatsen, på exakt samma grunder?

Du är knappast mindre kålsupare än dina opponenter.
Du kan inte hantera statistik och du kan inte heller föra ett hållbart resonemang.

Nej, din tes att "fattiga, rasistiska och inavlade bönder som röstar på SD genererar sämre skolresultat" håller fortfarande inte. Bevisa den.

Jag drar ingen slutsats jag visar bara att min tes är precis lika rätt eller fel som tesen att fler invandrare ger sämre skolresultat.
Citera
2015-10-14, 14:49
Medlem
Nomis2000s avatar
Citat:
Eller också försämras det för att invånarna i kommunerna inte har studietradition, inte har kunskap och därmed inte kan bistå sina barn i skolarbetet.

Dessa lågutbildade faller därför lätt för SD:s populistiska utspel.

Vi får väl se vad framtiden säger om det nu när Hammarö öppnar och börjar ta emot asylsökande. Jag förutspår att SD kommer att stiga rejält bland Hammaröborna fram till nästa val som en följd av detta. Vågar du betta emot?
Citera
2016-10-04, 12:09
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Vellinge toppar återigen listan - Bästa skolkommun 2016 - och Vellinge är även den kommun i Sverige som tar emot minst antal flyktingar per 1000 invånare.

Ljusnarsberg som är Sveriges sämsta skolkommun är den kommunen som tar emot flest flyktingar per 1000 invånare

Bästa skolkommun - Flyktingar per 1000 invånare

Vellinge - 0,4

Sämsta skolkommun - Flyktingar per 1000 Invånare

Ljusnarsberg - 134
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem