Citat:
Ursprungligen postat av
Anvilcrack
Tycker religion som ämne är intressant även om jag inte är troende och har läst en del om det. En sak som fascinerar mig är hur viktigt det är att vara troende. Det är en av grundpelarna i de flesta stora religioner. Det är lag i många muslimska länder och brottet "kätteri" är ofta belagt med dödsstraff eller någon form av kroppsbestraffning. Vi hade det ju så i Europa med förr i tiden och även i Sverige.
Vi har också våra egna predikanter här på FB som vill att vi ska se "sanningen" och allt det där. Det verkar vara så oerhört viktig att få folk att tro. Och jag kan inte alls förstå det. Någon som har en bra och kanske historisk förklaring istället för svar av typen "all religion är skit"?
TL;DR: Varför är det så viktigt för troende att andra runtomkring ovillkorligen ska acceptera just deras tro?
Angående att stämpla individer som "kättare" eller bestraffa oliktänkare, så har jag två hypoteser.
1. Ur ett organisatoriskt perspektiv.
Min ena hypotes är att detta är ett drag hos vissa auktoritära organisationer (vilket kan vara religiösa, politiska, företag etc...) för att skydda maktstrukturen och den organisationella sammanhållningen. Om någon ifrågasätter maktelitens ”sanning” hotas i vissa organisationer maktstrukturen och den organisationella sammanhållningen, och måste därför ”isoleras” eller "avlägsnas".
2. Ur ett ideologiskt perspektiv
Min andra hypotes är att detta är ett drag hos enkelspåriga ideologier (religiösa såväl som politiska) som menar sig på ha tagit patent på ”sanningen” om den ”enda sanna vägen” till ett hypotetiskt utopiskt paradis (t.ex. det kommunistiska paradiset, fascistiska paradiset eller ett religiöst himmelrike). Den som ifrågasätter denna ”sanning” blir ju en ”fiende” till det utopiska paradiset, och måste därför ”isoleras” eller "avlägsnas" så att de inte hindrar andra eller samhället att uppnå detta hypotetiska paradis.
Jag ser en del likheter mellan enkelspåriga politiska ideologier och enkelspåriga religiösa ideologier. Enkelspåriga politiska ideologier (t.ex. kommunismen och nazismen) har gjort sig kända att bestraffa oliktänkare och kritiker till ideologin. Enkelspåriga religiösa ideologier har genom historiens gång straffat oliktänkare och kritiker till ideologin genom att stämpla dem som ”kättare” och bestraffa dem antingen socialt och/eller fysiskt. Dock så är skillnaden att t.ex. kommunismen och nazismen gjorde det på en skala som mig veterligen ingen religiös organisation lyckats göra, men beteendet är likartat.
Som Voltaire lär ha sagt: ”Den som kan få dig att tro på absurditeter, kan få dig att begå illdåd”.