Citat:
Ursprungligen postat av
weseeyou
Jag tvivlar på att israeliska barn får samma våldsbejakande "jihaduppfostran" i skolan, via barnprogram, i hemmen etc. Inte tror jag att de talar särskilt gott om palestinier (HAMAS) heller med tanke på alla raketbeskjutningar mot Israel och terrordåd, men i intervjuer och dokumentärer har jag hört fler bosatta i Israel som uttryckt sig empatiskt om palestinier än vice versa.
Det som visas upp i videos är extrema grupperingar inom det palestinska folklagren, precis som det finns extrema israeliska grupperingar, ultraortodoxa och bosättare.
Ta dig till en av bosättningarna så kommer ungarna och kastar sten efter dig. Ta dig till samma palestinska område så sker säkert samma sak.
Var själv i Afula, norra Israel 2009 och gick en promenad under en av kvällarna. Stötte på ett gäng små judiska pojkar med kippa, kan inte ha varit mer än 7-10 år.
Jättesöta tänkte jag, innan de helt oprovoerat började skrika till mig "fuck you!" när de insåg jag inte var jude.
Var med en israelisk familj (har en vän därnere) och vi åkte till jordan floden för att paddla kanot.
Vid ingången till anläggningen var det bråk, och man antog utan grund att det säkert var en arab som bråkade om entrepriset.
Jag blev provocerad och frågade hur de kunde veta att det var en arab och inte jude, och de sa att " det bara är så"