2026-09-21, 19:07
Medlem
Lång artikel om Stordalens Viscaria village projekt i Kiruna. Ser i mitt tycke välplanerat och inbjudande ut till skillnad från andra entreprenörsboenden. Lätt att det blir fylleslag på sådana ställen men det här ser faktiskt fint ut. Viscaria är alltså koppargruvan som ska nyöppnas.

Citat:
Gruvbolaget Viscaria har fått tillfälligt tillstånd att ha ett boende på industriområdet. Under 24 månader ska de som bygger upp anrikningsverket och andra delar i gruvverksamheten kunna bo här. Sedan är planen att ha kvar en del av modulerna, till kontor och servicehus.

På gården finns utegym och fotbollsplan, som under vintern ska göras om till hockeyrink.

Gruvområdet är granne med LKAB:s gruvområde. Planen är att Viscarias koppargruva ska vara i full drift 2029.

– Vi har planerat det här i två år. Vi är inte helt färdiga än men jag tycker det är fantastiskt att vi kunnat bygga ett så här fint entreprenörsboende för våra byggnadsarbetare. Det är nu vi bygger mycket och har inne väldigt många som jobbar med de byggena, säger Jörgen Olsson, vd Viscaria.
.
.
Jörgen Olsson och Petter Stordalen inviger Viscaria village med ett träningspass i utegymmet.

– Tillsammans har vi velat ha människan i centrum. Och för Kiruna tror jag det här är en bra lösning, säger Petter Stordalen, vd för hotellkedjan Strawberry.

Fler planer i Kiruna?
– När kommunen kommer och säger att de har plats för oss, då vill vi gärna bygga ett större hotell i Kiruna centrum, det finns behov för det. Det har vi länge önskat, vi får se hur det går.

https://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel/viscaria-village-invigt-pa-industriomrade-i-kiruna/j82qymmj
Citera
2026-09-21, 19:50
Medlem
Haramadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Lång artikel om Stordalens Viscaria village projekt i Kiruna. Ser i mitt tycke välplanerat och inbjudande ut till skillnad från andra entreprenörsboenden. Lätt att det blir fylleslag på sådana ställen men det här ser faktiskt fint ut. Viscaria är alltså koppargruvan som ska nyöppnas.

https://www.nsd.se/nyheter/kiruna/artikel/viscaria-village-invigt-pa-industriomrade-i-kiruna/j82qymmj

Kirunabor nöjer sig med så lite, kvinnorna är nöjda om de slipper få spö av sina alkoholiserade och misogyna män och männen i sin tur är nöjda så länge de får sin lön från LKAB eller någon annan form form av statsfinansierat bidrag. Det är en ganska dyster plats för alla med huvudet ordentligt påskruvat och som inte är därifrån. Jag vet, har tillbringat mycket tid där (år!) och känner många Kirunabor i exil.

Stordalen borde, om han vetat bättre, hållt sig långt borta från Kiruna - precis som alla normalt funtade människor gör.
Citera
2026-09-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haramadan
Kirunabor nöjer sig med så lite, kvinnorna är nöjda om de slipper få spö av sina alkoholiserade och misogyna män och männen i sin tur är nöjda så länge de får sin lön från LKAB eller någon annan form form av statsfinansierat bidrag. Det är en ganska dyster plats för alla med huvudet ordentligt påskruvat och som inte är därifrån. Jag vet, har tillbringat mycket tid där (år!) och känner många Kirunabor i exil.

Stordalen borde, om han vetat bättre, hållt sig långt borta från Kiruna - precis som alla normalt funtade människor gör.

Nu var det nog inte tänkt att det var kirunabor som ska bo i dessa bostäder. Det är entreprenörer från hela EU som arbetar inom den speciella byggindustri som ex. gruvor och oljeplattformar utgör. Den förste som fick nycklar var en herre från Hannover. Familjen var givetvis kvar i Tyskland och när han är klar med anrikningsverket så ger han sig iväg till något annat liknande projekt.

De arbetar säkerligen inga åttatimmarsskift för att sedan lata sig hela helgen.

LKAB har inget med saken att göra utan detta är ett helt annat bolag, Viscaria.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in