Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-08, 11:45
  #1
Medlem
steeps avatar
Hej Alla FB:are,

Jag har ett problem som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig att lösa.

I vår replokal har jag ett mixerbord (Behringer Xenyx X1832 USB), SM57:a, SM58:a, rörstärkare, trumsätt, gitarrer, bas och bra ljudisolering. I Teorin skulle denna replokal ganska enkelt kunna fungera som en studio om det bara fanns en dator som kunde spela in alla ljudfiler via mixerbordet och redigera filerna i ett program, tillexempel Logic.
Nu är det så att jag har en dator hemma som skulle vara utmärkt för detta om den inte hade varit stationär och skitjobbig att flytta på. Det bästa vore om jag kunde spela in i repan (med någon liten, smidig och billiga sak) ta med mig filerna hem och föra över filerna till den stationära datorn för spårläggning och mixning.

Denna lilla, smidiga och billiga sak måste alltså gå att koppla till mixerbordet, kunna spela in och skapa ljudfiler, gärna kunna spela upp ljudfiler och spela in samtidigt och slutligen kunna migrera sina filer till en dator.
Finns det något liknande som jag beskriver som inte är en liten laptop.

Tacksam för svar.
Citera
2015-10-13, 15:54
  #2
Medlem
Någon form av diktafon med ljudingång? Väldigt osäker dock ifall en sådan skulle klara flera ljudkanaler.

Annars raspberry pi, svinbillig dator (kring 300 kr), som definitivt klarar det du behöver. Bara koppla in en mkt liten skitskärm (går ju också att hitta mycket billigt) och tangentbord för att sedan använda någon typ av enkel ljud-programvara för att spela in via mixerbordet. Bör ju kosta runt 5-600 totalt.

Enda nackdelen är att ni måste använda linux men det hävdar väl en annan som jag är rena rama välsignelsen.
Citera
2015-11-20, 15:44
  #3
Medlem
Kernelpanics avatar
DAT-band eller Minidisc... om de inte helt ute nu
Citera
2015-11-21, 13:36
  #4
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Du vill ha något som en Zoom H4.
http://www.4sound.se/studio/inspelare
http://www.4sound.se/studio/inspelar...handy-recorder
Citera
2015-11-21, 19:46
  #5
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steep
Hej Alla FB:are,

Jag har ett problem som jag hoppas att ni ska kunna hjälpa mig att lösa.

Vad är din budget, eller har du helt övergivit din egen tråd?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback