2015-10-04, 11:58
Medlem
Enligt Migrationsverket registrerades 1071 asylansökningar den 1 oktober 2015

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-02-24-306-asylsokande-under-september.html

Man hann inte med att registrera alla asylsökande på fredagen, utan man skickade iväg knappt 20 bussar med asylsökande till olika orter i väntan på registrering.

http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv-2015/2015-10-02-Svart-att-fa-fram-boende-till-alla-asylsokande.html

Det uppges ingen siffra på hur många som fanns i bussarna, men en gissning kan vara 1000 personer (drygt 50 per buss).

Det blir alltså omkring 2000 asylsökare under fredagen den 1 oktober. Det är nästan en explosiv ökning av antalet under september. Det finns alltså skäl att antaga att det kommer ännu fler den närmsta tiden.

Migrationsverkets direktör och justitieministern uppger att det är mycket svårt att hitta bostäder till alla. Justitieministern sa att det kommer att bli ännu svårare innan det blir bättre, men samtidigt sa han att Sverige som land kommer att klara av detta. Tidigare har det med jämna intervaller kommit prognoser för antalet asylsökare. Men just nu ger man ingen prognos.

Vad anser ni om dessa data och justitieministern optimism?

Varför säger migrationsverket och regeringen ingenting om prognoser för framtiden?

Hur många tror ni att det kommer under nästa vecka, nästa månad, och månaden därpå?

Vad skulle kunna hejda inflödet av asylsökare?

Finns det skäl att oroa sig för nya händelser som ytterligare ökar inflödet av migranter?
Senast redigerad av Arne-Karlsson 2015-10-04 kl. 12:05.
2015-10-04, 12:07
Medlem
pampussas avatar
Det tar aldri slutt.... dette føles som et angrep på vårt land og våre verdier.

Men vi kastar ut dem som ljuger, gjør dere? Dem ljuger når de ber om beskyttelse!

http://www.nettavisen.no/nyheter/familie-kastes-ut-etter-farens-14-ar-gamle-lgn/3422818009.html
2015-10-04, 12:29
Medlem
Det är Migrationsverkets ansvar att göra prognoser. Med den nuvarande stora tillströmningen blir det extra viktigt att göra prognoser. Ändå gör dom ingenting i prognosväg just nu.

Det är givetvis svårt att göra träffsäkra prognoser i dagens läge. Det har aldrig tidigare varit en så stor och snabb ökning. Men det kan väl ändå inte vara någon ursäkt för att helt avstå från att göra prognoser?

Det svenska folket har rätt att få veta sanningen. Hur många nyanlända blir det det närmsta året, enligt den bästa gissning som kan göras?

Migrationsverkets och regeringens strutspolitik är helt oacceptabel. Det blir allvarliga och svåra konsekvenser för vårt land, och vi har rätt att få veta sanningen. Oavsett hur besvärande sanningen blir för regeringen.
2015-10-04, 12:43
Bannlyst
Massinvandringen är nära slutet nu.
2015-10-04, 13:29
Medlem
Här är mina gissningar:

september var cirka 24000, oktober blir 48000, november blir 96000, december 192000.

Summa till årets slut cirka 400.000. Sen kommer 3 ggr så många anhöriga, totalt 1,6 miljoner. Detta antal gäller alltså de som kommer 2015 plus deras anhöriga under följande år.

För 2016 gissar jag på ännu flera, dubbelt så många, alltså 800.000 plus deras anhöriga på 2,4 miljoner, totalt blir det 3,2 miljoner.

Summa för 2015 - 2016 blir 4,8 miljoner.

Jag gör dessa gissningar utgående från summan av alla fattiga (alltså fattigare än svenskar) i Afrika och Mellanöstern, vilket blir kanske 2 miljarder människor. Jag utgår alltså inte från antalet flyktingar i världen (60 miljoner enligt uppgift som cirkulerar). Det är ju inte huvudsakligen flyktingar som kommer, utan ekonomiska migranter.

Mina gissningar är ingen vetenskap, bara intelligenta gissningar utifrån tillgängliga fakta. Turkiet och Grekland har öppnat landvägen in i EU, flera länder bara skickar migranterna vidare med tåg, SJ ger till och med gratis tågresa liksom vissa rederier på Östersjön. Från svenska regeringen kommer inga signaler om att bromsa inflödet utan tvärtom eldar man bara på. Exempelvis Morgan Johansson som nyligen helt fräckt påstod att Sverige skall klara av detta som land.

Enligt regeringen kommer alltså Sverige att klara ta emot cirka 5 miljoner fattiga migranter från Afrika och Mellanöstern under 2015-2016 (med lite eftersläpning på anhöriga). Finns det någon som tror på den utsagan?

Kanske är det planerat att vi ska få kåkstäder liknande många megastäder i tredje världen? Byggda av pappkartonger, plåtbitar, presseningar och allsköns bråte? Om Morgan Johansson har minsta lilla intelligens så måste han förstå att det blir följden. Eller så ljuger han. Stoppar huvet i sanden och bara blånekar att problemet finns.
2015-10-04, 14:23
Medlem
Glauciuss avatar
Sista prognosen för året kommer den här månaden.
Om det sedan kommer vara närmare sanningen än tidigare prognoser eller ej kan jag dock inte uttala mig om. Hittills har i alla fall Migrationsverket misslyckats med sina prognoser för antalet asylsökande ganska grovt.
2015-10-04, 18:38
Medlem
Vansinnigt! Horribelt! Jag saknar ord. Regeringen påstår sig följa utvecklingen timme för timme, dag för dag! Men lyft blicken för helvete, och inse vad som håller på att hända! Miljontals migranter kommer att översvämma vårt land. Det finns inte bostäder ens för dem som kommer inom 2 dagar! Det blir tältläger först i Migrationsverkets regi, sen när många får avslag på asylansökan kommer det att växa upp kåkstäder överallt nära våra stora städer! Fyllda med fattiga, besvikna migranter, som kommer att hata oss svennar. Det blir rövarband som rånar alla de kommer åt: först avskilda hus på landet, sedan villor i i samhällen som saknar polisposteringar, sen villor i vanliga samhällen, sen alla som överhuvudtaget inte kan försvara sig mot rövarbanden. Jag kan med säkerhet påstå att detta kommer att hända, eftersom det är vardagen i många kåkstäder runt om i världen.

Fy fan för Löfven och Reinfeldt! De är ansvariga för det som kommer att hända! Hoppas de blir åtalade för landsförräderi och dömda till livstids fängelse, i isoleringsceller, för de andra fångarna kommer att slå ihjäl dem annars.
Senast redigerad av ByebyePK 2015-10-04 kl. 18:40.
2015-10-04, 19:58
Moderator
manamanahs avatar
Finns trådar om antalet asylsökande redan.

Tråd låst.

Mod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in