Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Ett oförskämt och undanglidande svar på mitt tidigare inlägg. Det är inte så att jag ingår i en mobb mer än du gör. Och visst vet jag varför jag vill stänga gränserna: Sverige tar en högst oproportionell del av de som flyr. Vi har inte ens bostäder att erbjuda och vi har inte infrastruktur att möta en sådan plötslig ökning av folkmängden. En rimlig fördelning av de med asylskäl mellan EU-länder och även andra länder är i högsta grad rimlig. Och flyktingarna i sin tur ska respektera Europas regler och registrera sig enligt de bestämmelser som finns. De har inte rätt att bestämma vilkrt land de vill komma till.
Och om Sverige inte följer de bestämmelser vi lagstiftat om är det synnerliga illa. Myyndigheterna måste handlägga detta enligt de bestämmelser som finns. Att registrera flyktingar är väl ändå inte inhumant?
Jag tolkade ditt svar som ett inlägg med bristande motivering men all right.
Folk har all rätt i världen att bestämma vilket land de vill komma till, landsgränser existerar endast på kartor och i vår fantasi och inget ska kunna hindra en människa från att rör sig fritt.
Skulle inte kalla det inhumant att registrera folk (det är i högsta grad mänskligt), skulle snarare kalla det omoraliskt och etiskt fel eftersom när du registrerar människor kopplar du dom till ett system där dom övervakas och deras friheter blir inskränkta. Precis som när vi tilldelas ett personnummer så fort vi föds, vi är allt annat än fria.