2015-09-28, 09:31
Medlem
Sverige är den ohotade världsmästaren i kategorin "Länder-som-glatt-sågar-av-grenen-som-de-sitter-på".

Vad gymnasieministern tar sig an, är en av alla dessa "utmaningar" som Sverige står inför (vilket i själva verket är en förskönande omskrivning för självförvållade och olösliga problem).

Säga vad man vill om själva TV-inslaget men det illustrerar oavsiktligen vad det handlar om och varför det på sikt kommer att gå åt pipsvängen.

Att utbilda "upp" människor med en krukväxts kunskaper och förmåga till att bli anställningsbara i Sverige är ett omöjligt uppdrag.

Konsekvenserna av den förda politiken och det garanterade misslyckandet i det föreslagna projektet kommer att bli lika ödesdigra som underhållande att beskåda.
Citera
2015-09-28, 09:46
Medlem
Fris avatar
Vad i he-te, kan ju inte vara sant!? Jävla kvotblatte.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Vid 23 års ålder blev hon 2010 kommunalråd i Halmstads kommun
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aida_Had%C5%BEiali%C4%87
Citera
2015-09-28, 12:08
Moderator
Siegfrids avatar
Politik - Inrikes --> Politiker
/Moderator
Citera
2015-09-28, 12:32
Medlem
Vilka högkvalitativa analyser och redovisningar våra invandrare har och fortsätter ge vårt land. Vi är sannerligen på en stadig utvecklingsvåg in i framtiden.

Sverige går i bräschen.
Citera
2015-09-28, 13:52
Medlem
Abortakutens avatar
Utan att ha någon närmare koll på sossarnas mediestrategi så tror jag att Aida inspirerats lite av tramsprofessorn Hans Roslings pedagogik (han som, av någon outgrundlig anledning, borde debattera mot Jimmie Åkesson enligt den mentalt retarderade vänstern ).

Exemplet med matching är förstås mer än lovligt naivt. Vilka typer av arbeten är det som står utan kompetent folk och vilka är det som är arbetslösa idag? Min gissning är att den absoluta merparten av de arbetslösa är människor som varken kan eller vill bli dataingejörer, läkare inom något extremt nischat område, byggnadsingenjörer eller vilka andra områden som nu saknar kvalificerad arbetskraft.

Det är knappast så enkelt att, om vi nu har några hundra tusen arbetslösa, så plockar vi ut några av dem och skolar om dem till neurokirurger som tar typ 15 år att bli. Räknar vi dessutom med att en stor del av den arbetslösa skaran utgörs av invandrare från tredje världen med halvdana svenskkunskaper och utan grundskoleutbildning (vilket en stor del av de arbetslösa utgörs av om vi ska vara ärliga) så blir det hela ännu mer bisarrt. Att "matcha" somaliern Ahmed till arbetsmarknaden för neurokirurger eller annan högkvalificerad arbetskraft tar i princip 15-20 år. Om det nu ens är tekniskt möjligt att genomföra det så är det i vart fall ekonomisk idioti att försöka sig på något sådant.

"Lösningen" på problemet blir nog den klassiska: sjukpensionera folk, hitta på arbeten och slussa in folk på Komvux och i högskolan. Frågan är hur länge det till det är ekonomiskt möjligt att hålla på så när den produktiva delen av befolkningen minskar samtidigt som den improduktiva andelen ökar. Hittills har det funkar eftersom tillväxten kompenserat upp för bortfallet i produktivitet. Men frågan är om den strategin kommer att funka nu när befolkningsutbytet accelererar i rasande takt.

Däremot tycker jag inte att vi ska vara allt för elaka mot Aida. Hon är satt för att försvara en politik som är omöjlig och gör, utifrån denna premiss, ett bra arbete som säkert övertygar en och annan mindre begåvad TV-tittare.
Senast redigerad av Abortakuten 2015-09-28 kl. 14:04.
Citera
2015-09-28, 15:08
Medlem
Sveamusselands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/h%C3%A4r-visar-ministern-hur-fler-ska-f%C3%A5-jobb-med-blomvaser-3205060

Fick just syn på det här klippet(Tino Sanandaji länkade det på Facebook) och blev givetvis nyfiken på att höra mer om Hadzialics storartade planer. Eftersom jag sliter med att förstå vad det är hon försöker säga så vill jag höra vad andra människor tror och tänker om denna intressanta blomvas-strategi som alltså ska hjälpa oss på vägen till EU:s lägsta arbetslöshet om fem år.

Som jag förstår det utifrån andra artiklar, och intervjuer av gymnasieminister Aida Hadzialic så ligger nyckeln till arbetslösheten i skolan. Det pratas om PISA-testerna, att digitaliseringen av skolan inte har hanterats på rätt sätt och att lärarna ska få högre löner. Att kunna gå gymnasieutbildningar helt och hållet på engelska har hon också föreslagit.

Vad tror ni om gymnasieministerns planer?
Eftersom hon säger att "det jag nu gör är att se till att de som har fel utbildning får rätt utbildning så att de 80.000 ej tillsatta tjänsterna kan tillsättas, matchas", så verkar det som vi fått en en sjutusans duktig minister , äntligen.
Citera
2015-09-28, 16:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Haha, verkar som att Aida har hämtat inspiration från Hans Rosling! Fast hon får nog jobba lite mer på pedagogiken, det framgick inte riktigt vad hon ville ha sagt med den eleganta blomvas-manövern.
Jag får seriöst intrycket att hon inte vet ett smack om vad det är hon försöker att förklara. "If you can't explain it simply you don't understand it well".
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Vilka högkvalitativa analyser och redovisningar våra invandrare har och fortsätter ge vårt land. Vi är sannerligen på en stadig utvecklingsvåg in i framtiden.

Sverige går i bräschen.
Man kan ju fundera på om hon bara är en nickedocka och mannekäng. Hon är inte folkvald, S har anställt henne som minister. Hon är jurist, inte statsvetare. Varför är hon gymnasieminster? Och varför sitter gymnasieministern i TV och förklarar hur vi ska lösa arbetslösheten?
Citat:
Ursprungligen postat av Sveamusseland
Eftersom hon säger att "det jag nu gör är att se till att de som har fel utbildning får rätt utbildning så att de 80.000 ej tillsatta tjänsterna kan tillsättas, matchas", så verkar det som vi fått en en sjutusans duktig minister , äntligen.
Mm, verkar vara en jätteduktig blattetjej! - Svensson runt frukostbordet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in