Utan att ha någon närmare koll på sossarnas mediestrategi så tror jag att Aida inspirerats lite av tramsprofessorn Hans Roslings pedagogik (han som, av någon outgrundlig anledning, borde debattera mot Jimmie Åkesson enligt den mentalt retarderade vänstern

).
Exemplet med matching är förstås mer än lovligt naivt. Vilka typer av arbeten är det som står utan kompetent folk och vilka är det som är arbetslösa idag? Min gissning är att den absoluta merparten av de arbetslösa är människor som varken kan eller vill bli dataingejörer, läkare inom något extremt nischat område, byggnadsingenjörer eller vilka andra områden som nu saknar kvalificerad arbetskraft.
Det är knappast så enkelt att, om vi nu har några hundra tusen arbetslösa, så plockar vi ut några av dem och skolar om dem till neurokirurger som tar typ 15 år att bli. Räknar vi dessutom med att en stor del av den arbetslösa skaran utgörs av invandrare från tredje världen med halvdana svenskkunskaper och utan grundskoleutbildning (vilket en stor del av de arbetslösa utgörs av om vi ska vara ärliga) så blir det hela ännu mer bisarrt. Att "matcha" somaliern Ahmed till arbetsmarknaden för neurokirurger eller annan högkvalificerad arbetskraft tar i princip 15-20 år. Om det nu ens är tekniskt möjligt att genomföra det så är det i vart fall ekonomisk idioti att försöka sig på något sådant.
"Lösningen" på problemet blir nog den klassiska: sjukpensionera folk, hitta på arbeten och slussa in folk på Komvux och i högskolan. Frågan är hur länge det till det är ekonomiskt möjligt att hålla på så när den produktiva delen av befolkningen minskar samtidigt som den improduktiva andelen ökar. Hittills har det funkar eftersom tillväxten kompenserat upp för bortfallet i produktivitet. Men frågan är om den strategin kommer att funka nu när befolkningsutbytet accelererar i rasande takt.
Däremot tycker jag inte att vi ska vara allt för elaka mot Aida. Hon är satt för att försvara en politik som är omöjlig och gör, utifrån denna premiss, ett bra arbete som säkert övertygar en och annan mindre begåvad TV-tittare.