i7 4790K och 16 GB RAM är rimligtvis hjälpsamt för streamande.
Det är negativt för plånboken =P
Men jag ändrade ju på saker som inte spelade någon roll och gav dig råd med det ändå,.
Dock kunde du ju få ner priset på ditt ursprungliga bygge med 3000 kr utan att göra någon större försämring i det.
Ja, den jag länkade var bättre.
* i5 4690K mot i7 4790K - Första är på 3.5 GHz den andra på 4.0 GHz. Den senare har stöd för hyper-threading och kan köra åtta "trådar" / program samtidigt istället för fyra, det gör att den utnyttjas något bättre vilket ger ytterligare prestanda. Skall vara positivt för streaming.
* 8 eller 16 GB RAM - 16 GB RAM kostar 350-400 kr mer, anses inte behövas för spelande men är ju trevligt när man har mycket program igång samtidigt, kan kanske gynna streamingen något. Billigt.
* Dyrt eller billigt moderkort - Sålänge det är ett Z97-moderkort har det ungefär samma grundläggande funktion. De dyrare kan ha bättre kondensatorer och lite extra funktioner.
* 2 eller 4 GB videominne på grafikkortet - I benchmarks spelar det mindre roll på R9 380. Mer är bättre för större texturer men skall man pressa priset kan man ju alltid ta ett med mindre. I det här fallet valde jag ju ASUS-komponenter på grafikkortet och det skillde bara 40 kr på de två korten så då är ju valet givet.
* GTX 960 eller R9 380 - R9 380 har presterat bättre i benchmarks jag har sett, eventuellt kanske det kan prestera bättre med DirectX 12 och Vulcan vilket är nyare grafiklösningar-/"drivrutiner." GTX 960 drar lite mindre ström och folk anser att Nvidia är lite bättre på att göra drivrutiner generellt men det kanske spelade större roll på de äldre (DirectX 11 och OpenGL.) Framförallt kommer GTX 960 normalt med 2 GB VRAM och eftersom det skillde så lite i pengar ovan på R9 380 med 2 eller 4 GB VRAM tog jag ett GTX 960 i ena paketet för att presssa priset. Det är inte ett så mycket svagare kort.
* Fractal Design Edison M eller EVGA SuperNova G2 - Jag vet inte om det förstnämnda är direkt sämre. De kostar lika mycket så jag ser ingen mening med att ta det när jag vet att det senare är bra.
* 550, 650 eller 750 watt nätagg - För det nuvarande bygget räcker 500 watt. 650 watt räcker till nästan alla grafikkort som finns så det är kanske lite mer framtidssäkert. 750 är ännu mer, i fallet med SuperNova G2 vet jag att det på 750 watt är lite större vilket är ett problem i små lådor. Du hade väl inte tagit en liten låda så.
* SSD - 120 GB räcker för Windows och swap, 250 GB kostar ju inte mycket mer. Jag tog en EVO 850 eftersom den var billigare och jag vet att den är bra.
* Låda - Du hade tagit en Fractal Design Define R5 som kostar 1200 kr, en Antec GX500 kostar 500 kr, en Fractal Design Core 1100 kostar 400 kr men kommer bara med en chassifläkt medan Antec kommer med tre. Personligen hade jag tagit en micro-ATX-låda (mindre) och ett micro-ATX-moderkort (mindre) för att jag inte vill ha en stor dator. Gör som du vill.
* Optisk läsare - En DVD-brännare kan du vilja ha eller inte. Mest behov till att installera Windows, jag har många spel och har inte installerat ett enda från skiva.
* Chassifläktar - Behöver du antagligen inte fler. Skall du köpa dem hade jag varit nyfiken på att jämföra med Noctuas fläktar, de har för samma pris och 199 kr / st. Jag vet inte skillnaden ännu och vet inte om de är bättre. De går ju att spara pengar på att inte ta några.
* CPU-fläkt - Behöver du ingen, det ingår en. Två billiga alternativ är EVO 212 och AR1, de är antagligen lite bättre än den som följer med. Dyrare alternativ är Noctuas och vattenkylningssystem. De kostar rätt mycket. Noctuas är ganska framtidssäkrade med gratis uppgraderingar vid nya socklar men de kostar mer pengar.
* Windows 7 eller 10 - Eventuellt kan du uppgradera från 7 till 10 gratis. Jag skulle köra 10 istället för 7 eftersom 10 har stöd för DirectX 12. Vulcan kanske man får stöd för på båda plattformarna, kanske Microsoft ångrar sig om DX12 på Windows 7 och 8 med om Vulcan fungerar där? Jag vet inte.
* Windows home eller pro - Jag hade antagligen sparat pengarna på att ta home istället. Jag vet inte vad skillnaden är. Pirater betalar inte alls.
Exakt hur du vill göra vet jag inte
Det går att finna billigare komponenter på olika sidor men då får man det inte monterat och klart.
Med ASUS-moderkort och grafikkort får du gratis montering hos Inet om du beställer rätt snart (går väl ut imorgon), x12 här säger att ASUS brukar ha dåliga drivrutiner / ge knepig installation vilket även syns på omdömmena hos Inet. Dock med montering gjord av Inet slipper du ju bry dig om det då de kommer installera Windows åt dig också! Så av den anledningen är det ju lugnt att köra på ASUS-komponenter.
Att ta R9 380 2 GB för 40 kr mindre ser jag ingen mening med. Så det är GTX 960 2 GB eller R9 380 4 GB som gäller om det skall vara ASUS-grafikkorten.
På moderkortssidan får du ta ett dyrare moderkort om du vill, ASUS Z97-P är det billigaste de har. Det fungerar antagligen det också.
Chassifläktar tycker jag att du kan skita i, du får med lådan du hade valt två och köper du GX500 får du tre (fast kanske mindre), det fungerar med 2-3 st, behöver inte vara 4 (eller 5.)
Hade du velat bygga med säg Corsair Air 240 (en mindre låda) och ett micro-ATX-moderkort kan jag välja andra saker för det. Corsair Air 240 brukar komplett ibland sälja för under 700 kr, jag tycker det är riktigt gulligt och ett SuperNova G2 650 får väl plats i det. Största Noctuafläktarna gör det inte men Intel stock eller en mindre Noctuafläkt går att ha - Eller en vattenkylningsvariant.