2005-10-27, 21:22
Medlem
lars-görans avatar
Jag söker böcker om Marxism, finns det några givna man bör läsa?
Jag är nybörjare inom området bör tillägas.
Citera
2005-10-28, 00:47
Medlem
Kommunistiska manifestet är väl rätt givet?
Citera
2005-10-28, 18:46
Medlem
J.Ns avatar
Denna är relativt nyutkommen och borde vara lätt att få tag på: http://www.ordfront.se/Bocker/PolitikoDebatt/KarlMarx.aspx

EDIT: köp /sälj eller överlåtande förbjudet och är raderat ur etta inlägg/ tim hedlund moderator
Citera
2005-10-29, 03:18
Medlem
a4swes avatar
Citat:
Kommunistiska manifestet är väl rätt givet?

Mjae, så viktig är den inte och någon allmän introduktion är det inte.
Vill du förstå den kommunistiska ideologin, läs kapitalet.
Vill du ha en kort introduktion, läs de två första texterna i, Lenin, Valda verk i tre band.
Läs då även Stalins Den dialektiska och historiska materialismen.
Vad finns det mer för viktiga skrifter?
Givetvis får man inte glömma att tillängna sig den anarkistiska och borgerliga kritiken av den kommunistiska ideologin.

Ta även en titt på: www.marxists.org och speciellt: http://www.marxists.org/subject/students/index.htm

Och ett varningens ord, rör aldrig något som bourgeoislakejerna ordfront står för.
Citera
2005-10-29, 18:38
Medlem
Hednings avatar
Jag hittade en rolig gammal bok för en vecka sedan: "Marxist-leninistisk grundkurs för kommunistiska partiet" utgiven av Proletärkultur 1978 för KPML(r). Ett spännande tidsdokument.
Citera
2005-11-03, 17:51
Medlem
Bultmans avatar
För några år sedan läste jag en bok som heter "Den historiska materialismens inre motsättningar". Den var mycket bra och faktiskt inte så kritisk som titeln kanske ger sken av. Efter att ha läst den kändes det som om man hade grepp om det mest grundläggande inom marxismen.
Citera
2005-11-03, 20:18
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning
Jag hittade en rolig gammal bok för en vecka sedan: "Marxist-leninistisk grundkurs för kommunistiska partiet" utgiven av Proletärkultur 1978 för KPML(r). Ett spännande tidsdokument.
Den har jag med, läs avsnittet om orsakerna till andra världskriget. Väldigt underhållande må jag säga.

Finns ju "Marxist Leninistisk grundkurs", inte samma som Hedning refererar till, den hittar du nog på de flesta antikvariat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in