2015-09-20, 22:50
Medlem
Brandnewgames avatar
Hej!

Jag letar efter en mindre bil att pendla med till jobbet och ha i storstadsvardagen och har fastnat för Ford Focus årsmodell 2008-2012. Jag har en budget på 75 000 kronor.

Nu till mina frågor...

Vad ska man se upp för?
Hur ser driftsäkerheten ut?
Hur är servicekostnaderna jämfört med t.ex. japanska bilar i samma klass?
... Hade ni kunnat tänka er att köpa en?

//Brandnewgame
Citera
2015-09-20, 23:09
Medlem
Det är andra generationen så bättre rostskydd än gen 1 men kolla rostskyddet på Vi Bilägare. Satsa på en motor med kamkedja. Ford har inte haft problem med sina motorer pga kamkedja, men vissa har alltså rem. Googla kända fel + modell och LÄS TESTER! Både ny- och begtester.
Citera
2015-09-21, 08:47
Medlem
My name is Earls avatar
Modellen kom ut 2005. Jag köpte en 06a för ett tag sedan och är supernöjd, har kört 4-500mil med den och har bara fyllt på soppa och spolarvätska, den har nu rullat 13k mil. Köp en 2.0 (125hk) så slipper du spekulera i kamremsbyten, och se till att den är reggad som miljöbil, så kommer du undan med 998:- i fordonsskatt.
Citera
2015-09-21, 11:21
Medlem
Kolla vad kamremsbyte kostar.
Nu känner inte jag till den generationen. Men den innan hade riktiga fantasipriser på kamremsbyte o då pratar jag till kundens fördel. Det var löjligt billigt i jämförelse med många andra bilar.

I övrigt så är det en prisvärd bil. Billig drift. O i drift räknar jag in både fasta o löpande kostnader.
Den berömda Fordkvaliteten är sedan -00 ett minne blott även om mileniemodellerna hade mer att önska. Men runt -05 så har de faktiskt tagit fram riktigt bra bilar sett till priset.

Tyvärr, om jag får gå lite offropic så har de nu tagit sig vatten över huvudet. Letar själv ny bil o då fabriksny o en Mondeo kostar ungefär som en Volvo V70. Så för mig ser Fords framtid dyster ut. De har ju aldrig o kommer aldrig sälja bilar på kvalitet utan bra priser.
Citera
2015-10-09, 02:55
Medlem
rex144s avatar
vilken motor funkar bäst? flexifuel 1.8 eller 1.6
ar ffv motorn lika bra som den vanliga?

1.8 ger 125 hästkrafter så den är piggare än 1.6

den här kedjan som alla hyllar kan töja ut sig och då får man problem, den kommer inte hålla livet ut,
men man får hoppas att det händer först efter 20.000 mil

det jag inte fattar är varför har ford inte lyckats täta till baklyktor , många bilar även från 2010 har problem med att det rinner vatten in i baklyktor och mögel uppstår,

annars ska det vara en toppen bil, den är 20-25.000 billigare än golfen och roligare att köra

vet nån vilka årsmodeller elelr utföranden har en grön respektive röd display

själv föredrar jag grön, den röda blir jobbig i längden tror jag
Citera
2015-10-09, 10:10
Medlem
Flexifuel har korta serviceintervaller. Det är nackdelen.
Så jag vet inte om jag kan rekomendera den längre då de drar lite över litern på E85 samt att priset på det bränslet gått upp så pass att det inte finns lönsamhet i det längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in