Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-13, 20:57
Medlem
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Funktionsnedsattningsll/Fragor-och-svar/Fragor-och-svar-om-ovriga-fragor/Aspergers-syndrom-och-arftlighet/ D

Där har du iallafall ännu mera konkret info.
Citera
2015-09-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Funktionsnedsattningsll/Fragor-och-svar/Fragor-och-svar-om-ovriga-fragor/Aspergers-syndrom-och-arftlighet/ D

Där har du iallafall ännu mera konkret info.

ADD/ADHD ingår dock inte i autismspektrumet.

http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410

"Autismspektrumet omfattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning."
Citera
2015-09-13, 21:27
Medlem
Edward-Tellers avatar
Ska det göras ett "vetenskapligt" statistiskt test så ska du ha en hypotes som kan falsifieras. Sen ska det göra en statistisk undersökning med ett underlag som kan ge statistiks evidens. Sen ska eventuell felaktig korrelation uteslutas, till exempel att AS eller ADHD föräldrar under uppväxten ger sina barn ett beteende som påminner om AS, som alltså kan vara feldiagnosticerade.

Och vet du vad? Det har gjort oändligt många sådana här undersökningar, av människor som är smartare än vad din morsa någonsin har varit eller kommer att bli.
Citera
2015-09-13, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edward-Teller
Ska det göras ett "vetenskapligt" statistiskt test så ska du ha en hypotes som kan falsifieras. Sen ska det göra en statistisk undersökning med ett underlag som kan ge statistiks evidens. Sen ska eventuell felaktig korrelation uteslutas, till exempel att AS eller ADHD föräldrar under uppväxten ger sina barn ett beteende som påminner om AS, som alltså kan vara feldiagnosticerade.

Och vet du vad? Det har gjort oändligt många sådana här undersökningar, av människor som är smartare än vad din morsa någonsin har varit eller kommer att bli.

Vart vill du komma?

Om det finns oändligt med vetenskapliga undersökningar som studerar det genetiska sambandet mellan ADHD och Aspbergers som också tar i åtanke andra faktorer, som du nämnde, kan du inte hänvisa mig till en sådan? Jag hittar nämligen inga sådana vetenskapliga undersökningar. Jag hittar inte ens några icke-vetenskapliga påståenden kring ämnet, jag hittar ingenting.

Hennes intelligens är knappast relevant över huvud taget. Jag tror att hennes påståenden inte stämmer, men jag hittar inga källor som varken motbevisar eller bevisar det hon påstår.
Senast redigerad av 0-43 2015-09-13 kl. 21:39.
Citera
2015-09-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0-43
ADD/ADHD ingår dock inte i autismspektrumet.

http://www.autism.se/content1.asp?nodeid=19410

"Autismspektrumet omfattar diagnoserna autism, Aspergers syndrom, atypisk autism och desintegrativ störning."

Man får såkallade påbyggnads drag på sina diagnoser. Som i mitt fall ADD med Autistiska drag.. Tror det är att man på något vis lutar åt ett håll lite mera men inte riktigt uppfyller alla kriterierna fullt ut.

Men jag är ganska säker på att alla dessa är genetiskt ärftliga.
Citera
2015-09-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
Man får såkallade påbyggnads drag på sina diagnoser. Som i mitt fall ADD med Autistiska drag.. Tror det är att man på något vis lutar åt ett håll lite mera men inte riktigt uppfyller alla kriterierna fullt ut.

Men jag är ganska säker på att alla dessa är genetiskt ärftliga.

Såvitt jag kunnat läsa mig till verkar en del symptomer överlappa varandra mellan de två. Att symptomer överensstämmer tyder dock inte på att det är samma sak/har ett genetiskt samband. Tyder snarare på att det kanske i vissa fall kan vara svårt att säga säkert vilken av diagnoserna det gäller, att det kan bli svårt att ställa dubbeldiagnos även om en sådan skulle förekomma... Jag spekulerar dock bara, jag har inga källor.

Bra att du är säker på det. Utan källa är jag inte ett dugg övertygad dock.
Senast redigerad av 0-43 2015-09-13 kl. 21:57.
Citera
2015-09-14, 08:49
Medlem
SkepticalHippos avatar
Känns inte som att nästan någon svarar på frågan om en förälder med asperger har högre risk att få ett barn med ADHD/om en förälder med ADHD har ökad risk att få ett barn med asperger.

Jag har bara några funderingar men tyvärr inget svar. Det är ju inte helt självklart vad som rent fysiskt orsakar varesig asperger eller ADHD, det verkar kunna vara många olika saker vad gäller både neurologiska skador och/eller problem med signalsubstanser till exempel. Frågan är om det inte kan beröra liknande saker i hjärnan och att till exempel ärftlig, fysisk ADHD kan svänga lite hos en avkomma så att symtomen i stället landar inom diagnosen asperger.

Jag memar helt enkelt att även om det inte är inom samma spektrum så kanske ärftligheten av det rent fysiska kan göra att man överhuvudtaget löper större risk för diagnoser, oavsett vilka? Bara en tanke.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in