2015-09-25, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Svend Karlsen drog det som 17 åring, fullsmetad av steroider redan då.

Idag gör man det tydligen rent med en lägre kv och färre timmar investerat troligen runt samma ålder.

Men svend karlsen hade säkert dåliga gener bara och de som matchar det idag runt samma ålder har bättre gener. Det är så enkelt tydligen.

Han har ju bara vunnit världens starkaste man, europas starkaste man och X flertalet titlar. Så är nog dåliga gener, därför han fortfarnade lever, på grund av sina dåliga gener.
https://en.wikipedia.org/wiki/Svend_Karlsen

Eller så är steroider mer lättillgängligt än någonsin och alla kan preppa anonymt några veckor för att sedan testas på tävling och vara ren 1-2 år senare utan problem.

Eller så kan vi ju alla ta youtubes nya gullungen George Leeman som bollade med 250+ som 17 åring. Lite som Svend, bara sprutar steroider ur örona på killen med en HÖG kroppsvikt dessutom. Det matchar folk idag rent, lugnt! Vägandes waay less. Måste vara bättre gener.

Har för mig jag såg någon notis om att Leeman nyss drog 412 kg eller liknande och satt något rekord i powerlifting. Snart gör våra nordiska ungdomar det rent också, bara ge det 10-20 år så har vi nya och bättre träningsmetoder än då som nu. Ingen ifrågesätter något utan ryggdunkar och säger CLEAN!

Ja nu handlar tråden om hur stark man kan vara ren. Jag tror fortfarande att t ex Gu**amn är ren. Har ingen anledning att misstro honom. När man bedömer vem som är ren och inte utgår man ofta från sig själv. Om jag jämför vad jag tar i marklyft och vad SL eliten gör så får jag ingen anledning att misstro dem. Om jag är ca 120 kg ifrån svenskt rekord nu så utgår jag från att det absolut är möjligt att ta det ren. Varför inte? Jag är ren, jag äter inte speciellt "bra", jag är inte speciellt engagerad i mina lyft om man jämför med dem i eliten som analyserar och tränar svagheter och håller på varje dag. Jag är nog inte speciellt talangfull genetiskt. Jag kanske tillhör den lite "bättre sidan" men jag är ingen "tog 200 första gången jag markade".

Så utgår jag från mig själv ser jag det som snudd på 100%igt att det går att klämma ut 120 kg till i maxlyft i min vikt om man 1. har en än bättre genetik 2. tränar hårdare, mer tekniskt och får coacher och tips från andra i sverigeeliten 3. äter bättre 4. började när de var 14-15

Jag har som sagt ingen anledning att misstro dem.

För att återkoppla till de du sa så har jag all anledning att misstro många andra hetsiga typer på våra gym och jag säger verkligen inte att alla är rena. Men jag säger att det är möjligt att sätta svenskt markrekord ren som svar på frågeställningen i tråden.

Angående Karlsen så fattar jag ju också att det sprutade stereoider ur öronen på honom. Nog för att man kan dra svenskt rekord ren men man kan nog inte väga 180 kilo lyfta en mindre bilpark vecka ut och in. Årsjö har tex fulldratt upp 400 och de skulle inte Gu**amn kunna göra.

Edit: Täckte över lite namn. Gillar inte att blanda in SL folk i han är dopad han är inte här på FB men tog vår rekordhållare som exempel.
Senast redigerad av Tremadog 2015-09-25 kl. 01:57.
Citera
2015-09-25, 07:22
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomen
Är du hörselskadad eller? Han sa det finns inget som heter dåliga gener, BARA dålig inställning till träning. -Utifrån det du skriver gömmer du dig bakom generna. Det är GENERNA som kommer att göra jobbet för få drömkroppen Varför är det så många som är så trångsynta här? Gener spelar inte ett fan roll om man nu vill komma i form. Sluta å ge folk fel information!!!

Dessutom har Kenny styrketränat i 28 år. Vad har du gjort? träna 28 år för sen komma tillbaka hit och kolla hur fel du hade angående gener.
Jag fattar att Kenny blir lite ledsen när han har tränat så hårt och länge och folk bara rycker på axlarna och säger "gener". Ingen blir stor och stark utan att träna. Men den effekt träningen har varierar naturligtvis. Föreställningen att gener inte skulle spela någon roll är helt verklighetsfrånvänd och det skulle nog den gode Kenny också tillstå om man pressade honom. Och skulle han inte det är han helt enkelt dum i huvudet.

Däremot kan jag hålla med om att det i många sammanhang inte är så intressant att diskutera gener. Man har de förutsättningar man har och de blir liksom inte bättre av att gnälla. I princip alla kan fortfarande bygga en schysst kropp.
Citera
2015-09-29, 03:02
Medlem
eat2grows avatar
Det går absolut att bli stor utan anabola steroider, men jag skulle säga att det beror mer på dina gener än någonting annat. Har du dåliga förutsättningar så är det strunt samma om du preppar eller inte, tvärtom gäller också om du har bra gener, då kan du bli enorm även utan olagliga preparat.
Citera
2015-09-29, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Det går absolut att bli stor utan anabola steroider, men jag skulle säga att det beror mer på dina gener än någonting annat. Har du dåliga förutsättningar så är det strunt samma om du preppar eller inte, tvärtom gäller också om du har bra gener, då kan du bli enorm även utan olagliga preparat.

Nej du kan inte bli "enorm" utan aas. stor ja. men inte enorm
Citera
2015-09-29, 22:03
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow

Äsch man kan inte bli speciellt stor alls. Titta på riktiga natural bodybuilders när dom är deffade.
Dom flesta med medelbra gener eller ateletiska kan bli lika stor som Sylvester stallone i rocky 1 från 1976. Filmerna efter det var han mer vaskulär och börjat med doping.

https://pic.yify-torrent.org/1976/29...23968eaee5.png

Jag skulle säga sly stallones kropp där är exakt så stor och deffad man kan bli utan doping och tränat hårt 7-10 år.

Annan bild https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...d3cdba2411.jpg

http://static.tvguide.com/MediaBin/C...0602rocky1.jpg
Senast redigerad av slemhog 2015-09-29 kl. 22:11.
Citera
2015-09-30, 03:36
Medlem
Killer-queens avatar
Ny artikel av Greg Nuckols om hur stor du kan bli (utan steroider). Komplett med kalkylator där du kan knappa in dina mått och förutspå din maxpotential, både vad gäller kroppsvikt och styrketotal.
Citera
2015-09-30, 04:22
Medlem
TJudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tremadog
Ja nu handlar tråden om hur stark man kan vara ren. Jag tror fortfarande att t ex Gu**amn är ren. Har ingen anledning att misstro honom. När man bedömer vem som är ren och inte utgår man ofta från sig själv. Om jag jämför vad jag tar i marklyft och vad SL eliten gör så får jag ingen anledning att misstro dem. Om jag är ca 120 kg ifrån svenskt rekord nu så utgår jag från att det absolut är möjligt att ta det ren. Varför inte? Jag är ren, jag äter inte speciellt "bra", jag är inte speciellt engagerad i mina lyft om man jämför med dem i eliten som analyserar och tränar svagheter och håller på varje dag. Jag är nog inte speciellt talangfull genetiskt. Jag kanske tillhör den lite "bättre sidan" men jag är ingen "tog 200 första gången jag markade".

Så utgår jag från mig själv ser jag det som snudd på 100%igt att det går att klämma ut 120 kg till i maxlyft i min vikt om man 1. har en än bättre genetik 2. tränar hårdare, mer tekniskt och får coacher och tips från andra i sverigeeliten 3. äter bättre 4. började när de var 14-15

Jag har som sagt ingen anledning att misstro dem.

För att återkoppla till de du sa så har jag all anledning att misstro många andra hetsiga typer på våra gym och jag säger verkligen inte att alla är rena. Men jag säger att det är möjligt att sätta svenskt markrekord ren som svar på frågeställningen i tråden.

Angående Karlsen så fattar jag ju också att det sprutade stereoider ur öronen på honom. Nog för att man kan dra svenskt rekord ren men man kan nog inte väga 180 kilo lyfta en mindre bilpark vecka ut och in. Årsjö har tex fulldratt upp 400 och de skulle inte Gu**amn kunna göra.

Edit: Täckte över lite namn. Gillar inte att blanda in SL folk i han är dopad han är inte här på FB men tog vår rekordhållare som exempel.

Jag är rätt säker på att jag sett någon tävling där Årsjö drog 410.
Citera
2015-09-30, 13:30
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Ny artikel av Greg Nuckols om hur stor du kan bli (utan steroider). Komplett med kalkylator där du kan knappa in dina mått och förutspå din maxpotential, både vad gäller kroppsvikt och styrketotal.

Citat:
To convert that to fat-free mass, you’d multiply the result by .95 (to account for 5% body fat in stage-ready condition).

So, if you’re 160cm (5’3″), you should expect to be about 60kg, with 57kg of lean mass.

Herregud. Tror han att inälvorna, skelettet, hjärnan m.m. inte väger någonting..? Och hur realistiskt är det att banta ner sig till 5% kroppsfett utan droger..? Det finns säkert en formel, men att den skulle vara så perfekt bestämd till 160 cm = 60 kg, 170 cm = 70 kg o.s.v. (och för alla) låter för mycket som broscience.
Citera
2015-09-30, 13:47
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
Herregud. Tror han att inälvorna, skelettet, hjärnan m.m. inte väger någonting..? Och hur realistiskt är det att banta ner sig till 5% kroppsfett utan droger..? Det finns säkert en formel, men att den skulle vara så perfekt bestämd till 160 cm = 60 kg, 170 cm = 70 kg o.s.v. (och för alla) låter för mycket som broscience.
Nej, det vet han naturligtvis. Med fat-free/lean mass menar han fettfri vikt.
Citera
2015-09-30, 14:41
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paperboy85
"Fat free mass" betyder just fettfri. "Resten" är allt det andra kroppen består av, inklusive muskler.

5% kroppsfett utan steroider är förvisso en riktig utmaning, men du får tänka på att han åsyftar någon som är nära sin maximala muskelpotential. "5% fett" väger olika mycket beroende på hur stor personen är. Att föreställa sig procent och bråktal är förvisso det som är knepigast inom grundmatematiken har jag hört från en pedagog.

[Längd i centimeter - 100 = maximal vikt shredded] är en ganska etablerad formel, många refererar till den och den stämmer ofta bra. Nackdelarna med den tar ju Greg upp i artikeln? Och om man har så många hänvisningar till studier så är det lite svårt att vifta bort som broscience…
Citera
2015-09-30, 16:26
Medlem
paperboy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
[Längd i centimeter - 100 = maximal vikt shredded] är en ganska etablerad formel, många refererar till den och den stämmer ofta bra. Nackdelarna med den tar ju Greg upp i artikeln? Och om man har så många hänvisningar till studier så är det lite svårt att vifta bort som broscience…

Formeln bör bli problematisk ju längre ifrån genomsnittet på 180 cm en man är. Man avfärdar i stort sett människors olika naturliga kroppstyper: människor är olika grova och bredaxlade.
Det går att bege sig till köttdisken i en livsmedelsbutik med två likvärdigt vältränade personer där den ena är exakt tio cm längre än den andra (en relativt liten höjdskillnad), samla ihop tio kg kött och se det orimliga i att den längre personen av de två skulle bära på nästan all den mer muskelmassan.
Att svälta sig ner till fem procent kroppsfett är inte intressant för de flesta och ger utan droger ingen märkvärdig andel muskelmassa kvar, på det sättet är det inte heller relevant att använda sig av den formeln.

Bild.
Citera
2015-09-30, 19:10
Medlem
Killer-queens avatar
[quote=paperboy85|54873528]
Citat:
Formeln bör bli problematisk ju längre ifrån genomsnittet på 180 cm en man är. Man avfärdar i stort sett människors olika naturliga kroppstyper: människor är olika grova och bredaxlade.
Jag vet inte om jag orkar diskutera med någon som inte orkat läsa artikeln, eller som inte förstår de mest grundläggande koncepten i den.
1. "Längd minus 100"-formeln, även kallad Berkhan-Leangains-formeln. Den är skalbar.
2. Artikeln av Greg Nuckols som problematiserar den formeln.

Citat:
Det går att bege sig till köttdisken i en livsmedelsbutik med två likvärdigt vältränade personer där den ena är exakt tio cm längre än den andra (en relativt liten höjdskillnad), samla ihop tio kg kött och se det orimliga i att den längre personen av de två skulle bära på nästan all den mer muskelmassan.
Varför är det orimligt? Gör samma tankeexperiment fast med någon som gått ner 20kg. Föreställ dig det i fläskfiléer (cirka 30 stycken i en plastkasse). Inte kan väl så mycket fläsk ha suttit på kroppen?
Citat:
Att svälta sig ner till fem procent kroppsfett är inte intressant för de flesta och ger utan droger ingen märkvärdig andel muskelmassa kvar, på det sättet är det inte heller relevant att använda sig av den formeln.

Bild.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar nu. 1. Nej, det är inte aktuellt för de flesta att deffa ner sig till 5%. 2. Men vad har det med formeln att göra? Den handlar ju om att förutspå hur maximalt stor man kan bli i framtiden, inte något om att deffa ner sig till 5% i nuläget. Varför tar du då en bild på Bale där han är åratal ifrån sin maximala muskelpotential som exempel? Vad har det med saken att göra överhuvudtaget?

Det en medelgymmare kan använda formeln till är att få svar på frågan "hur stor kan jag bli utan sterodier?". Ta en titt på bilderna i Leangainsartikeln om du vill ha bildexempel på hur det kan se ut när man är nära sin maximala muskelpotential och deffat ner sig till den nivån att man är redo för scenen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in