2015-08-25, 20:39
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Listos89
Säg mig, är inte skattetabell 33 den absolut vanligaste? 20000kr x 33% = 6600kr. 20000-6600= 13400. Alltså inga 16000kr netto.
Så fungerar inte skattetabellerna, du har glömt kompensera för jobbskatteavdrag och liknande. Om vi faktiskt tittar på skattetabell 33 så ser vi att en bruttolön på 20 000 kr ger efter dragen preliminärskatt en nettolön på 15 614 kr och att en bruttolön på 15 000 kr ger en nettolön på 12 093 kr.
Citera
2015-08-25, 20:48
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
LAS behövs inte i kommunistländer, där har alla rätt till ett jobb. Sysselsättningsutvecklingen är alltså extremt god i kommunistiska länder
Sysselsättningen är inte den enda viktiga faktorn i arbetslivet. Viktigt för den anställde är också anställningstrygghet och lönenivåer.

Det där sköter sig själv, uppför dig och gör det du ska och du är trygg i din anställning. LAS är i mina ögon en bromskloss men det är väl iofs bara en tidsfråga innan den avskaffas.
Citera
2015-08-25, 20:50
Medlem
Vad ska sossarna kalla aktiviteten som dessa långtidsarbetslösa ska hamna i när de två åren har gått? Blir det en ny volta eller förtidspension kanske? Lite märkligt att man sätter just två år. Det innebär ju att alla ramlar ur detta projekt hösten 2017. Ett år till valet och tid att analysera hur många riktiga jobb det blev...
Citera
2015-08-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Menar du att skattetabell 33 innebär 33% skatt..? Kolla en gång till...
Jag skattar enligt tabell 29, men det är en annan sak

Självklart inte, men jag säger detsamma, kolla en gång till. Skatten antas alltid vara 33% i brist på övrigt, det är "medel" och har varit oförändrat jävligt länge i Sverige. Se här och lär: http://www.skattetabell.com/ Jag har tagit 20000kr/mån som en absolut högsta gräns som kommuner och landsting kanske kommer att betala för att en människa genomför "enklare arbeten" inom vård/skola. 75% är alltså 15000kr/mån.

Citat:
Skatten på 15000 är 2647 i tabell 30, det ger en nettolön på 12353.

Och? Varför väljer du nu helt plötsligt tabell 30? Kommunalskatten bestämmer såklart vad som gäller på de olika inkomsterna, men som sagt, medelnivån på skatten är 33% Är din kommunalskatt 32,50% = skattetabell 32, är din skatt 32,51 = tabell 33 osv. Här, testa och räkna ut 15000kr/mån vetja: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/

Citat:
Det är väl självklart att man har a-kassa om man bara har 75% arbetstid, precis så funkar det med deltidsjobb idag.

Ja, men som sagt, du kommer att arbeta 75%, och de övriga 25% ska du lägga på plugg eller söka jobb enligt kommande regler. Du kommer inte kunna ansöka om a-kassa/aktivitetsstöd om du är med i den här satsningen för långtidsarbetslösa.
Citera
2015-08-25, 21:02
Medlem
Citat:
Jag har tagit 20000kr/mån som en absolut högsta gräns som kommuner och landsting kanske kommer att betala för att en människa genomför "enklare arbeten" inom vård/skola..

Jag tror 20000 är lite i överkant faktiskt. För 25000 får dom ju en fullt fungerande kommunalanställd som kan jobba på riktigt. Vi får anta att dessa långtidsarbetslösa redan har sökt jobb hos sin kommun men blivit ratade av någon orsak.
Citera
2015-08-25, 21:21
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Och? Varför väljer du nu helt plötsligt tabell 30? Kommunalskatten bestämmer såklart vad som gäller på de olika inkomsterna, men som sagt, medelnivån på skatten är 33% Är din kommunalskatt 32,50% = skattetabell 32, är din skatt 32,51 = tabell 33 osv. Här, testa och räkna ut 15000kr/mån vetja: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
Om du testar din länk så ser du att hen har ungefär rätt, det blir 12k plus lite växel netto beroende på kommun (11,9k i de värsta högskattekommunerna).
Citera
2015-08-25, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Om du testar din länk så ser du att hen har ungefär rätt, det blir 12k plus lite växel netto beroende på kommun (11,9k i de värsta högskattekommunerna).

Absolut, MED jobbskatteavdraget så blir det en bra peng. Något som dock inte kommer att tillämpas enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson. På samma sätt jobbskatteavdraget inte tillämpas på ersättning från a-kassa och försäkringskassan . Kolla här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jobbskatteavdrag
Citera
2015-08-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Det där sköter sig själv, uppför dig och gör det du ska och du är trygg i din anställning. LAS är i mina ögon en bromskloss men det är väl iofs bara en tidsfråga innan den avskaffas.

Exakt, låt oss alla lita på våra arbetsgivare som alltid är godheten och ärligheten personifierade, som vet vårt bästa och som kommer att respektera våra muntliga avtal och löften.

Tycker du ärligt talat att vi inte ska ha något slags skydd mot att kunna bli utnyttjade?
Citera
2015-08-25, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Så fungerar inte skattetabellerna, du har glömt kompensera för jobbskatteavdrag och liknande. Om vi faktiskt tittar på skattetabell 33 så ser vi att en bruttolön på 20 000 kr ger efter dragen preliminärskatt en nettolön på 15 614 kr och att en bruttolön på 15 000 kr ger en nettolön på 12 093 kr.

Joo, så fungerar dem, men precis som du nämner så läggs jobbskatteavdrag och liknande på. Efter uträkningen av skatten. Det "plussas" på efteråt. Se hur uträkningen har gjorts här så förstår du: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/
Citera
2015-08-25, 21:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vad ska sossarna kalla aktiviteten som dessa långtidsarbetslösa ska hamna i när de två åren har gått? Blir det en ny volta eller förtidspension kanske? Lite märkligt att man sätter just två år. Det innebär ju att alla ramlar ur detta projekt hösten 2017. Ett år till valet och tid att analysera hur många riktiga jobb det blev...

Vadå riktiga jobb, alla kan inte få riktiga jobb från privata arbetsgivare i det här landet, så enkelt är det. Ska arbetslösa istället tvingas fortsätta springa runt och jobba gratis i Fas3 som alliansen tyckte var lysande, hur fan kan det vara bättre än att människor får en vettig försörjning?

Det här är hundrafalt bättre än Fas3. Skillnaden mellan alliansens politik och rödgröna är att alliansen öste miljarder över externa aktörer som förvarade Fas3are, detta innebar att dessa gjorde stora vinster och kunde leva som kungar. Jag ser hellre nu att man öser dessa pengar över arbetslösa så att dessa får en vettig försörjning och kan leva drägligt.

Jag antar att du anser att anställda på Försäkringskassa, Arbetsförmedling och diverse politiker också har låtsas jobb. Det mesta som staten själva skapar på myndigheter är just låtsasjobb, förutom några få yrkesgrupper inom kommun och landsting, exempelvis sjuksköterskor, undersköterskor, läkare etc.
Citera
2015-08-25, 21:59
Medlem
FFVs avatar
Roligast är ju att Moderaterna vågar uttala sig om att Sossarna inte gör bra nog med att skrota Fas 3, då det liksom är deras skit de städar upp...
Citera
2015-08-25, 22:04
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Exakt, låt oss alla lita på våra arbetsgivare som alltid är godheten och ärligheten personifierade, som vet vårt bästa och som kommer att respektera våra muntliga avtal och löften.

Tycker du ärligt talat att vi inte ska ha något slags skydd mot att kunna bli utnyttjade?

Vem har sagt något om muntliga avtal, inte jag iaf.

Ett företag är - även om du inte verkar tro det - väldigt beroende av sina anställda för att det ska snurra på, således är inte missnöjd personal mycket att sträva efter.

Men inte helt förvånande reser alla arbetsskygga latmaskar ragg när det blir tal om att luckra upp deras rättigheter som de gömmer sig bakom.
Senast redigerad av sajebis 2015-08-25 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in