• 1
  • 2
2015-09-02, 01:16
Medlem
Drozds avatar
Riktigt modig kvinna som vågar yppa sanningar som ligger utanför Sveriges ytterst smala åsiktskorridor. Tror det kallas civilkurage?

Tydligen har Marika tvingats(?) avsäga sig sin plats i Neos redaktionsråd: http://www.friatider.se/formgren-hoppar-av-neo

Önskar henne all lycka med ingenjörsstudierna!
Citera
2015-09-02, 01:21
Medlem
mrmoonlightss avatar
Orden "delar inte vår värdegrund" är en förskönande omskrivning på obekväm opposition.
Citera
2015-09-13, 13:31
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Äntligen har filmklippet kommit upp på denna föreläsning av Marika:
https://www.youtube.com/watch?v=449perMrLJg

Roligt att få se henne in action, det har jag aldrig gjort förut.

Här talar hon om SD, det jag citerar i TS.

En bonus med klippet är att det är 45 minuters Q&A med Marika efter föredraget. Jag har inte ens hunnit lyssna på det själv ännu, men det ska bli mycket intressant att höra.
Citera
2015-11-16, 19:14
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Äntligen har filmklippet kommit upp på denna föreläsning av Marika:
https://www.youtube.com/watch?v=449perMrLJg

Roligt att få se henne in action, det har jag aldrig gjort förut.

Klockren påminnelse om att lagar borde stå över kollektivt tyckande.
Tack för att du delar med dig. Hon ger ju SD-ledningen, som på ett sverigepolitiskt unikt vis lyssnar av folket, en IKEA-ritning på hur man kan byta plats på några skruvar och brickor mer jäsning i opinionsdegen.
Citera
2018-03-22, 22:20
Medlem
Senaste jag hittar är ett blogginlogg från juni 2016.

Citat:
Varför blev jag inte krönikör för Samtiden? Det handlar inte om Samtidens eller Sverigedemokraternas syn på invandringspolitiken. Socialdemokrater, moderater och borgerliga ledarskribenter kan anklaga SD för att ha en rasistisk invandringspolitik, samtidigt som de kopierar samma politik – jag är för hederlig för sådana skamgrepp.

Jag började följa SD mer intensivt och blev alltmer bekymrad över toppstyrningen och den bristande interndemokratin i partiet. Skulle ett sådant parti ge mig frihet att skriva vad jag ville, till exempel att kritisera just dessa tendenser? Jag har kritiserat ”värdegrundsdemokrati”, och som sagt betalat ett högt pris för friheten att skriva efter eget huvud. Jag var inte beredd att sälja denna frihet för 40 000 i månaden. Jag skrev ett kritiskt blogginlägg om SD, dåvarande tillförordnade partiordförande Mattias Karlsson skrev ett svar och jag skrev ett svar till honom. Sedan visste både jag och Samtiden att vi inte var ämnade för varandra.

http://www.marikaformgren.se

Synd att man inte hör av henne. Hade missat henne tills nu, men hon var en av de skarpaste konservativa rösterna. En "SD konservativ" som uppskattar såväl ansvarstagande gammal välfärdspolitik som marknadsekonomi.
Citera
2018-03-23, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Senaste jag hittar är ett blogginlogg från juni 2016.

Synd att man inte hör av henne. Hade missat henne tills nu, men hon var en av de skarpaste konservativa rösterna. En "SD konservativ" som uppskattar såväl ansvarstagande gammal välfärdspolitik som marknadsekonomi.

Ja, hon saknas!

Hennes artiklar brukade ofta publiceras i Gotlands Allehanda och för den som vet hur beckmörkt debattklimatet är på Gotland så var det som ett ljus.

Jag har läst "rasistsidor" i snart 20 år. De första var väl sådant som passagen debatt och Mild men hennes artiklar var verkligen sådana även på slutet av hennes karriär som fick en att tänka till.

Hon var väl en obotlig sanningsdsägare och det blev också hennes fall - samtidigt skulle hon funka som småbarnsmamma och hon gjorde väl ett klokt val när hon gick in i mediatystnad.

Det som verkligen gjorde att jag rent personligt började beundra henne var när jag fick läsa att hon gått "in i väggen" en gång tidigare och det var när hon arbetade på en kommunal personaltidning och stod på sig med att anställda skulle få säga hur de blivit behandlade av höga chefer (eller något mycket snarliknande). Hon var socialkonservativ och det kan man till exempel inte säga om så många i SD´s ledning.

Nu är jag faktiskt lycklig gift med en kvinna som mer än väl :-) matchar mig intellektuellt men annars...
Citera
2018-03-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Orden "delar inte vår värdegrund" är en förskönande omskrivning på obekväm opposition.

All större företag i Sverige har en värdegrund som man inte utan vidare kan bryta mot. Ofta är den internationalistisk och för raslig gemenskap. I bland ska man leva som en miljöasket, gå till jobbet eller åka kollektivt. Arbetslivet kan vara mer diktatoriskt än politiken.
Citera
2018-03-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannes.muller
Ja, hon saknas!

Hennes artiklar brukade ofta publiceras i Gotlands Allehanda och för den som vet hur beckmörkt debattklimatet är på Gotland så var det som ett ljus.

Jag har läst "rasistsidor" i snart 20 år. De första var väl sådant som passagen debatt och Mild men hennes artiklar var verkligen sådana även på slutet av hennes karriär som fick en att tänka till.

Hon var väl en obotlig sanningsdsägare och det blev också hennes fall - samtidigt skulle hon funka som småbarnsmamma och hon gjorde väl ett klokt val när hon gick in i mediatystnad.

Det som verkligen gjorde att jag rent personligt började beundra henne var när jag fick läsa att hon gått "in i väggen" en gång tidigare och det var när hon arbetade på en kommunal personaltidning och stod på sig med att anställda skulle få säga hur de blivit behandlade av höga chefer (eller något mycket snarliknande). Hon var socialkonservativ och det kan man till exempel inte säga om så många i SD´s ledning.

Nu är jag faktiskt lycklig gift med en kvinna som mer än väl :-) matchar mig intellektuellt men annars...

Hon dog väl (bildligt talat) när hon uppmanade till bojkott av DN och försvarade Julia Caesar? Undrar vad hon gör nu. De som insett sanningen - att invandringen till Sverige är en belastning - brukar inte ändra sig. Ännu vet jag ingen som gjort det.

Visst ja, du var väl med i SD Gotland om jag minns rätt.

Marika gick väl ett steg utöver vad som anses acceptabelt. Men kul se att hon åtminstone juni 2016 hade samma åsikter.

Jag kanske borde ha startat en ny tråd om henne inser jag nu. Ska fråga en moderator.
Citera
2018-03-23, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hon dog väl (bildligt talat) när hon uppmanade till bojkott av DN och försvarade Julia Caesar? Undrar vad hon gör nu. De som insett sanningen - att invandringen till Sverige är en belastning - brukar inte ändra sig. Ännu vet jag ingen som gjort det.

Visst ja, du var väl med i SD Gotland om jag minns rätt.

Marika gick väl ett steg utöver vad som anses acceptabelt. Men kul se att hon åtminstone juni 2016 hade samma åsikter.

Jag kanske borde ha startat en ny tråd om henne inser jag nu. Ska fråga en moderator.

När hon fick allt större problem med att bli publicerad valde hon en ny yrkesbana där fakta är viktiga. Teknikens bana. Jag vet inte men jag tror hon gjorde valet för sin egen och sina närmastes skull.

Julia Caesar, satt och skrev anonymt i godan ro på Gotland i en liten stuga ute i obygden år efter år, blev från början "avslöjad" av en gotlandsjournalist som är/var aktiv inom Expo. Jag vet inte hur Marika Formgren tänkte men nog tror jag man blir personligt berörd av sådana drev och jag tror faktiskt att Julia Caesar var äkta och genuint rädd en period.

Julia Caesar och jag är inte vänner, varken före eller efter jag fått veta hennes politiska sympatier men jag ringde faktiskt till en granne till henne och bad honom och hans vänner i trakten att hålla uppsikt över utsocknes bilar och besökare när det höll på att bli som värst.

SD på Gotland har aldrig nämnt Julia Caesar och jag tror aldrig haft någon kontakt med henne.

SD på Gotland har aldrig nämnt Camilla Sandelius annat än när hon var utsatt för ett drev och ordföranden sa att hon aldrig skulle få några förtroendeuppdrag och tog avstånd. Inte ens när hon så tragiskt avled.

SD på Gotland har aldrig någonsin mig veterligen nämnt eller på något sätt offentligt uppmärksammat Bernt Herlitz som nu utsätts för häxprocess av regionen för att han tipsat migrationsverket om felaktiga åldersuppgifter. De har inte ens länkat på sin facebook till den utmärkta intervjun i Samtiden.

Jag skäms faktiskt över att ha varit medlem i den föreningen. :-(

Nu drog jag iväg och började jiddra om några som är motsatsen till Formgren...
Citera
2019-02-25, 10:39
Medlem
Finns även denna tråd om Marika: (FB) Skvaller om Marika Formgren
Citera
2019-02-25, 11:23
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Jag skulle säga att du här beskriver just den elitistiska modell som Formgren kritiserar. Envägskommunikationen i hur SD-toppen "läser av" folkopinionen. Jomshof, Ekeroth m.fl. läser av folkopinionen "väldigt noga" och kommer fram till att de ska matas med t.ex. extrem pro-sionism. Det går sådär... (sen är förvisso SD i samklang med folkopinionen beträffande specifikt invandringsfrågan, men det där har ju varit en konstant sen 1988 och ingenting man håller på och "läser av").

Modellen som Formgren, jag själv och en hel kanon av politiska tänkare genom historien (bortsett från Rousseau då), förespråkar är FRI ÅSIKTSBILDNING. Folket ska inte "läsas av" - folket ska delta i åsiktsbildningen (fast det är ju det här man uppenbarligen är livrädd för i Sverige, vanligt folk ska inte vara aktiva, man vill ha en elit som styr).

Sen stämmer det inte att SD inte skulle vara värdegrundsdemokrater utåt. Tvärtom skulle jag säga att de har svalt modellen med hull och hår. Åkessons reaktion på händelserna i Jönköping förra året är väldigt talande:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5852757
(FB) Jimmie Åkesson hyllar vänsterextrema (som tar avstånd från SvP)

När extremvänstern idkar värdegrundsvåld emot Jimmie själv är det en "skamfläck". När extremvänstern på samma vis tystar Svenskarnas Parti med värdegrundsvåld så tycker Jimmie att det är "bra" och "det borde alla demokratiska krafter göra" (observera hur han använder ordet "demokrati"!).

Åkesson och SD missar här ett gyllene tillfälle att stå upp för en princip, den fria åsiktsbildningen. En princip som också kunnat bli en av SD:s paradgrenar. Inte ens nazister ska tystas, utan lyftas fram och besegras med argument, givetvis. Men i värdegrundstänket så ser man alla till höger om en själv som "nazister" som måste tystas. Här är det ingen skillnad mellan Åkesson och 7-klövern. Åkesson har anammat hela värdegrundsmönstret inklusive det "syntax error" som det innebär att exakt samma handling är en "skamfläck" när den begås mot honom själv, medan det är jättebra och föredömligt när den begås mot någon som han uppfattar som till höger om sig själv.

Man missar också det tillfälle till sympati som man annars hade varit värd. Det finns olika sätt för mobboffer att reagera den dagen de reser sig från förtrycket på skolgården. Vissa ansluter sig omedelbart till mobbarnas skara och beter sig likadant som dem. Det är naturligtvis moraliskt förkastligt och inte värt den minsta sympati. Ett ideologiskt paket som inte ens innehåller den gyllene regeln kan avfärdas direkt bara på denna grund.

Men jag förstår. Med tanke på att SD är det mest toppstyrda partiet i Sverige med minst interndemokrati, så har man inget val. Då kan man helt enkelt inte stå upp för fri åsiktsbildning utan tvingas att bli värdegrundsdemokratiska hycklare.

Förlåt men vad är poängen med den här tråden? Du sitter mer eller mindre och skriver av dig exakt samma innehåll som alla andra inlägg som gjordes under hela 2017-2018. Det blir väldigt torrt och tröttsamt eftersom du hela tiden försöker få fram "rätt svar" kring samma röd tråd och frågeställning. Dina trådar/inlägg handlar mer om skolning än diskussion och utgår hela tiden från samma perspektiv.

Alla vet att SD är oerhört toppstyrt och håller ett järngrepp på sina medlemmar.
Vi har också fattat att AfS är ett gäng bittra utkastade mobboffer och enstöringar som försöker ge igen på moderpartiet, men det räcker nu.
Det var ganska skönt när ni försvann i några månader efter valet men jag antar att det är dags för "hög energi" igen.
Senast redigerad av ReiseReise 2019-02-25 kl. 11:27.
Citera
2019-02-25, 12:39
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Förlåt men vad är poängen med den här tråden? Du sitter mer eller mindre och skriver av dig exakt samma innehåll som alla andra inlägg som gjordes under hela 2017-2018. Det blir väldigt torrt och tröttsamt eftersom du hela tiden försöker få fram "rätt svar" kring samma röd tråd och frågeställning. Dina trådar/inlägg handlar mer om skolning än diskussion och utgår hela tiden från samma perspektiv.

Alla vet att SD är oerhört toppstyrt och håller ett järngrepp på sina medlemmar.
Vi har också fattat att AfS är ett gäng bittra utkastade mobboffer och enstöringar som försöker ge igen på moderpartiet, men det räcker nu.
Det var ganska skönt när ni försvann i några månader efter valet men jag antar att det är dags för "hög energi" igen.
Du borde ta det lite lugnt med T-dojan, inlägget du svarade är från 2015-08-24 ...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in