• 2
  • 3
2015-08-15, 15:10
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Det är Hysteria90 som är helt ute och cyklar när det gäller moms här. Slutkunden betalar momsen. Moms är ingen kostnad för ett företag utan bara något de fått i uppdrag att administrera eftersom det skulle vara för jobbigt att hantera för gemene man. Om restaurangmomsen höjs eller sänks spelar inte restaurangen någon roll om man bortser att färre kunder troligen kommer att komma dit ifall momsen höjs eller fler ifall den sänks. Fler kunder leder ju till mer pengar för restaurangen, men inte p.g.a. att de får betala mindre moms, utan att slutkunden får betala mindre moms.
Beror som sagt på hur man ser det. Det är klart att priserna är som dom är pga vår moms. Lustigt dock om du inte tror sänkt moms spelar roll för restauranger?

Prata med vilka krögare som helst så ska du se att alla har fått det bättre sedan momsen halverades. Ja per definition så betalar kunden momsen men i praktiken vinner affärer på sänkt moms och inte kunerna - därför kan man inte se det så enkelt att moms helt handlar om kundens ekonomi - så är det inte.

TS kan klaga hur mycket han vill på att han betalar skyhöga skatter varje gång han köper något - men för mig är moms något jag betalar som näringsidkare, inte konsument.
Citera
2015-08-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Beror som sagt på hur man ser det. Det är klart att priserna är som dom är pga vår moms. Lustigt dock om du inte tror sänkt moms spelar roll för restauranger?

Prata med vilka krögare som helst så ska du se att alla har fått det bättre sedan momsen halverades. Ja per definition så betalar kunden momsen men i praktiken vinner affärer på sänkt moms och inte kunerna - därför kan man inte se det så enkelt att moms helt handlar om kundens ekonomi - så är det inte.

TS kan klaga hur mycket han vill på att han betalar skyhöga skatter varje gång han köper något - men för mig är moms något jag betalar som näringsidkare, inte konsument.

Betalar dina anställda inkomstskatt? För de inbetalningarna gör du väl också? Så enligt dig betalar inte vanliga mäniskor skatt alls.
Citera
2015-08-15, 17:20
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det beror ju på hur man ser det. Nog har resutranger fått mer pengar i kassan efter den sänka krogmomsen och inte kunderna. Därför faller ditt resonemang.
Nej, mitt resonemang håller. Det är inte ett "resonemang" för övrigt. En vara eller en tjänst har ett pris, plus moms.
Citera
2015-08-15, 17:27
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utlandssvensk
Betalar dina anställda inkomstskatt? För de inbetalningarna gör du väl också? Så enligt dig betalar inte vanliga mäniskor skatt alls.
Eftersom vanliga människor får deklarera sin inkomst och göra avdrag skiljer sig det ut från momsen. En privatperson kan inte göra momsavdrag.

Inkomstskatten styr den anställde över i slutändan. Den slutliga momsen styr företaget över.
Fast om man ser det som du betalar vare sig jag eller någon anställd skatt - bara kunderna genom köp ^^
Senast redigerad av Hysteria90 2015-08-15 kl. 17:35.
Citera
2015-08-15, 17:28
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Nej, mitt resonemang håller. Det är inte ett "resonemang" för övrigt. En vara eller en tjänst har ett pris, plus moms.
Ja där säger jag inte emot. Känns däremot som att momsen är en skatt för företag och att det sägs att "kunderna betalar" gör bara att den framstår som mindre tung för företagare att betala.
Citera
2015-08-15, 17:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja där säger jag inte emot. Känns däremot som att momsen är en skatt för företag och att det sägs att "kunderna betalar" gör bara att den framstår som mindre tung för företagare att betala.
Att kunden betalar moms blir uppenbart i tex USA där priser anges ex moms, och ännu tydligare om man importerar in till EU, då kunden inte får ut sin vara från posten innan tull och moms betalats.
Citera
2015-08-16, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Att kunden betalar moms blir uppenbart i tex USA där priser anges ex moms, och ännu tydligare om man importerar in till EU, då kunden inte får ut sin vara från posten innan tull och moms betalats.
Är det inte så för att de helt enkelt inte väljer att betala momsen och då får slutkunden stå för den. Är väl samma i Sverige, har du som näringsidkare ingen f skattesedel så är det kunden som själv måste betala in momsen, på samma sätt som om man importerar något.

I det fallet hade man som kund betalat momsen, men i normala fall så är det företaget som betalar momsen. Sen att de självklart höjer priserna för att de vill tjäna mer är en annan femma. Då kan vi ju lika gärna säga att man som slutkund även betalar lönen till de som jobbar på McDonalds, för de måste ha en nivå på priserna för att kunna betala ut lönerna. Eller elen, eller lokalen, eller...
Citera
2015-08-16, 12:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Är det inte så för att de helt enkelt inte väljer att betala momsen och då får slutkunden stå för den.
De administrerar momsen precis som här.
Citat:
Då kan vi ju lika gärna säga att man som slutkund även betalar lönen till de som jobbar på McDonalds, för de måste ha en nivå på priserna för att kunna betala ut lönerna. Eller elen, eller lokalen, eller...
Ja, kunden betalar givetvis alla kostnader, precis som jag skrev tidigare.

Men lön och el betalas oavsett om du handlar av företaget eller ej. Företaget måste till och med betala sina räkningar om de går med förlust eller inte har några kunder alls.

Momsen däremot, den betalar du som kund när du köper en vara eller tjänst.
Citera
2015-08-16, 13:01
Medlem
Ödlans avatar
Säg att du tjänar 100 kr. 100*0.75=75 (-25%), 75*0.75=56.25 (-25%), inte 50. Du kan inte addera ihop % på det sätt du gör. Och glöm inte bort att redan innan du fått din lön har din arbetsgivare beskattat den.
Citera
2015-08-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ödlan
Säg att du tjänar 100 kr. 100*0.75=75 (-25%), 75*0.75=56.25 (-25%), inte 50. Du kan inte addera ihop % på det sätt du gör. Och glöm inte bort att redan innan du fått din lön har din arbetsgivare beskattat den.
Och inte heller beräknar man momsen så s du gjort nu. Korrekt blir 75/1.25 för att få fram exklusive moms. Momsen utgör ju 20÷ av totalpriset....
Citera
2015-08-16, 15:41
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av premium123
Och inte heller beräknar man momsen så s du gjort nu. Korrekt blir 75/1.25 för att få fram exklusive moms. Momsen utgör ju 20÷ av totalpriset....

Eller 100 kr / 1.25 = 80 kr
Citera
2015-08-16, 23:28
Medlem
50% känns i underkant.. först ska du ha ut lönen och redan där dras 40-50% grovt räknat.
om vi räknar 40%.. så har du 6000:- kvar om du startade med 10 000:-
nu köper du ett kylskåp och lite mat för totalt 6000:- . Vips har du betalat 1000:- och kvar har du hälften av lönen och visst är det rimligt att stanna här

men om vi tänker efter..
när du köpte det där kylskåpet så hade det inte kostat i närheten av lika mycket att producera om skatterna hade vart lägre eller hur? Och hur är det med statsskulden egentligen? Och din egen lön? hade inte företaget behövt ägna tid och kapital att administrera skatteinbetalningar så hade ditt löneutrymme varit högre. Så jag tycker 50% skattetryck är förvisso rimligt men ändock generöst räknat
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in