2005-10-21, 15:40
Medlem
Om jag förstått det rätt så innebär det att man blåser att värdet i själva fallet blir en uppskattning. Man kan helt enkelt inte bestämma promillen genom ett vanligt utandningsprov i och med att det inte tar hänsyn till personens blodvolym.

Är jag helt ute och cyklar?
Citera
2005-10-21, 16:58
Medlem
Trogdors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Om jag förstått det rätt så innebär det att man blåser att värdet i själva fallet blir en uppskattning. Man kan helt enkelt inte bestämma promillen genom ett vanligt utandningsprov i och med att det inte tar hänsyn till personens blodvolym.

Är jag helt ute och cyklar?

Polisen tar ju utandningsprov på plats. om någon blåser positivt så åker dom och tar blodprov.
Citera
2005-10-23, 01:17
Medlem
Jag tänkte t.ex. alkolås i bilar.

Nu är det faktiskt lagligt att ha 0,19 % i blodet och fortfarande köra.
Då kan apparaten inte mäta antal partiklar per liter luft, för det är en jävla skillnad om pinn-Anna på 38 kilo sitter där eller tjock-Bosse på nätta 234 kilo.
Citera
2005-10-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Jag tänkte t.ex. alkolås i bilar.

Nu är det faktiskt lagligt att ha 0,19 % i blodet och fortfarande köra.
Då kan apparaten inte mäta antal partiklar per liter luft, för det är en jävla skillnad om pinn-Anna på 38 kilo sitter där eller tjock-Bosse på nätta 234 kilo.
Halten alkohol i utandningsluften skall vara en funktion av alkoholhalten i blodet, då alkoholen i blodet passerar ut i utandningsluften via lungorna. Dock får man väl för högt värde om man precis druckit, då alkohol är kvar i svalget.
Citera
2005-10-23, 02:09
Medlem
Snövits avatar
De mätare polisen har ute på plats tar inte så exakta värden. Men på stationerna har de utandningsmaskiner som mäter exakt och de får man blåsa i om man har blåst positivt ute. De är också de utandningsmaskinerna som finns på stationerna som är rättsligt giltiga.
Citera
2005-10-23, 02:10
Medlem
Borde inte stora lungor spela någon roll? Eller nedbrytning av etanol och så vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in