2015-08-02, 21:31
Medlem
Hej!
Det är så att jag för ca två månader sedan provjobbade på en restaurang i Norge. Jag fick inte jobbet, men blev lovad lön för de timmar jag arbetade. Eftersom jag ännu inte skaffat mig norskt ID eller bankkonto, skulle skulle jag återkomma när jag hade detta, så att en lön kunde utbetalas. Nu är situationen mer ordnad för mig, problemet är att jag inte får tag på chefen. Denne svarar ej på varken sms, samtal eller mail. Hon är heller inte anträffbar på restaurangen.
Jag anar oråd!

Var skall jag vända mig? Någon som varit med om en liknande situation som vet hur man skall agera?
Tar tacksamt emot alla råd och tips!

Vänligen, everythingburns
Citera
2015-08-03, 07:29
Medlem
Nu gissar jag på att Norge har samma regler för detta som Sverige: Det finns inget som heter provjobb!

Antingen är det jobb eller inte. "Provjobb" är ett sätt för oseriösa arbetsgivare att utnyttja gratis arbetskraft i några dagar för att sedan ta in någon annan och upprepa samma cykel. Eventuellt nån gång då och då hittar man någon bra som man anställer, men faktum kvarstår att "provjobb" är olagligt och antingen är det provanställning eller inget alls som gäller. Får man inte fortsätta efter en upplärning ska man fortfarande ha lön.

Det är nog helt enkelt så att du är körd här. Arbetsgivaren drog en vals och nu när du försöker få ut dina pengar undviker arbetsgivaren dig. Se det som läropengar för att aldrig gå med på att "provjobba" igen.

Läs mer: http://ung.lo.se/los-krav-2/gratis-provjobb/
Citera
2015-08-03, 15:01
Medlem
Tack för ditt svar.
Det handlar inte om många kronor, men man vill ju bli rätt behandlad s.a.s. Som du säger får detta bli en lärdom inför framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in