Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-30, 16:00
  #1
Medlem
Hej!
Jag undrar om någon vet vart man kan köpa sådana pennor som många konstnärer som Vermeer, Da vinci och liknande använde. Jag har hört rykten att det är silver stiftpennor (eller på engelska Silverpoint pencil). Om någon känner till några bra sidor eller någon annan bra penna, så skulle jag vara högst tacksam om ni kunde dela med er.
Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av Johnketo96 2015-07-30 kl. 16:04.
Citera
2015-07-30, 17:18
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Det är nog en stålpenna du menar. Dessa doppar man i bläck. Om du inte vill behöva doppa pennan hela tiden kan du köpa en reservoarpenna (även kallad fontänpenna) istället. Dessa brukar dock ha betydligt mindre flex i spetsen, men det finns undantag.

EDIT:

Eller så antog jag bara att det var det du menade, men det jag nämnde är nog värt att kolla upp ändå.
Citera
2015-07-30, 17:55
  #3
Medlem
Är inte sådana pennor enbart för att skriva eller för att rita manga/cartoon, jag vill helst ha för att teckna svartvit människoansikten o liknande(inte cartoon stile/Manga stile)
Citera
2015-07-30, 20:07
  #4
Medlem
TrampLOLs avatar
Hitta inga svenska återförsäljare, men hitta denna: http://www.jacksonsart.com/Art_Depar..._campaign=blog

Det är sådan du menar väl? Annars klicka runt på sidan. Dom har galet mycket.
Citera
2015-10-23, 00:12
  #5
Medlem
Idomeneos avatar
Mästarna använde kol för det mesta, samt stålpenna och pensel med tusch. Men dessa är bara verktyg. Man kan åstadkomma enormt mycket med en vanlig kulspetspenna om man kan teckna.
Citera
2015-11-24, 02:17
  #6
Medlem
123qazs avatar
Blyerts fanns inte då så det är helt rätt att det är silvertip. Och det är helt enkelt en penna med en spets av silver, jag har aldrig sett att det går att köpa idag.

Fast man kan nog få nästan samma känsla/resultat av att använda en jättehård blyertspenna, 9H eller hårdare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback