Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-28, 18:39
Medlem
Jag tycker mig förmärka, att det under senare tid dykt upp allt fler trådstarter i psykologiforumet, som i grund och botten hör hemma i andra forum. Ett konkret exempel är tråden "Vad anser ni högintelligenta om medborgarlön?". Själva ämnet denna tråd behandlar, har ingenting med psykologi att göra. Visserligen skulle man kunna invända, att "högintelligent" är ett begrepp inom den differentiella psykologin - men, som sagt, ämnet tråden avhandlar är medborgarlön.

Jag försökte rapportera trådstarten, då ämnet inte har i psykologiforat att göra, och för att få tråden flyttad till politik - inrikes, där den kunde sammanfogas med befintlig tråd. Dock kom det upp ett meddelande, som gav vid handen att tråden redan rapporterats för fel forumval. Denna tråd har nu funnits i fyra dagar - är det för kort tid för moderatorer att agera, eller anser man verkligen att detta ämne ska behandlas i psykologiforumet? Varför, i så fall?

Ett annat exempel på trådar, som bort flyttas för ganska länge sedan, är "Är det bara jag, som har noll empati med invandrare?". Trådens topic har ju ingenting med psykologi att göra. Empati är knappast en ren psykologiterm, eller hur?

Listan skulle kunna göras längre, detta är bara två snabba exempel.

Vad har hänt med psykologiforumet egentligen?
Citera
2015-07-28, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Jag tycker mig förmärka, att det under senare tid dykt upp allt fler trådstarter i psykologiforumet, som i grund och botten hör hemma i andra forum. Ett konkret exempel är tråden "Vad anser ni högintelligenta om medborgarlön?". Själva ämnet denna tråd behandlar, har ingenting med psykologi att göra. Visserligen skulle man kunna invända, att "högintelligent" är ett begrepp inom den differentiella psykologin - men, som sagt, ämnet tråden avhandlar är medborgarlön.

Jag försökte rapportera trådstarten, då ämnet inte har i psykologiforat att göra, och för att få tråden flyttad till politik - inrikes, där den kunde sammanfogas med befintlig tråd. Dock kom det upp ett meddelande, som gav vid handen att tråden redan rapporterats för fel forumval. Denna tråd har nu funnits i fyra dagar - är det för kort tid för moderatorer att agera, eller anser man verkligen att detta ämne ska behandlas i psykologiforumet? Varför, i så fall?

Ett annat exempel på trådar, som bort flyttas för ganska länge sedan, är "Är det bara jag, som har noll empati med invandrare?". Trådens topic har ju ingenting med psykologi att göra. Empati är knappast en ren psykologiterm, eller hur?

Listan skulle kunna göras längre, detta är bara två snabba exempel.

Vad har hänt med psykologiforumet egentligen?
Enkelt, det är juli månad dvs industrisemester.
Citera
2015-07-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Enkelt, det är juli månad dvs industrisemester.

Industrisemester? Så du tror, att alla moderatorer är på semester? Även om så vore fallet, faller din förklaring platt, eftersom den ena trådstarten jag exemplifierade med tillkom redan i mars i år....
Citera
2015-07-29, 15:07
Medlem
Kate80s avatar
Jag tycker inte heller att tråden passar i Psykologi och har lyft frågan med andra moderatorer bl.a. från Politik Inrikes, men fick ett nej att flytta dit. Jag återkommer

//Mod i Psykologi
Citera
2015-07-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kate80
Jag tycker inte heller att tråden passar i Psykologi och har lyft frågan med andra moderatorer bl.a. från Politik Inrikes, men fick ett nej att flytta dit. Jag återkommer

//Mod i Psykologi

I så fall är väl det enda vettiga, att skicka tråden till papperskorgen! Men om du nu läste denna min trådstart, bör du ha sett att det inte enbart handlar om en enda irrelevant tråd i psykologiforumet, utan flera, kanske rentav många.

Ytterligare ett exempel: "Hur ska jag hantera min avundsjuka vän?". Den tråden finns sedan månader tillbaka i det forum du modererar - trots att det är hur uppenbart som helst, att tråden borde skickats till Relationer-forumet.

Hur kan man som moderator undgå att se detta? Har du någonsin läst en psykologibok? Att sådana där idiottrådar poppar upp titt som tätt, sänker ju nivån på psykologiforumet!
Citera
2015-07-29, 19:37
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Ytterligare ett exempel: "Hur ska jag hantera min avundsjuka vän?". Den tråden finns sedan månader tillbaka i det forum du modererar - trots att det är hur uppenbart som helst, att tråden borde skickats till Relationer-forumet.

Hur kan man som moderator undgå att se detta? Har du någonsin läst en psykologibok? Att sådana där idiottrådar poppar upp titt som tätt, sänker ju nivån på psykologiforumet!
Du har inte 0.02-Rapporterat någon sådan tråd. Gör det och vänta någon vecka innan du börjar rasa runt.

Du kan be om återkoppling i Rapporteringsrutan om du funderar över hanteringen av Rapporten.
Citera
2015-07-30, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Du har inte 0.02-Rapporterat någon sådan tråd. Gör det och vänta någon vecka innan du börjar rasa runt.

Du kan be om återkoppling i Rapporteringsrutan om du funderar över hanteringen av Rapporten.

Du verkar inte inse omfattningen av problemet. Det handlar inte om bara en eller två trådar, som uppenbarligen är helt off topic för underforumet, och som borde ha flyttats för länge sedan - utan det handlar om att moderatorerna underlåter att läsa trådrubrikerna, alternativt att moderatorerna saknar kunskaper i elementär psykologi, och därför inte KAN avgöra vad som har med ämnet psykologi att göra!

De trådstarter jag givit exempel på, kan jag peka ut som självklara att flytta från psykologiforumet - i princip räcker det med att läsa trådrubriken, för att inse att topic för tråden inte har ett skit med psykologi att göra.

EDIT: Jag har nu rapporterat gott och väl ett halvdussin trådstarter för olämpligt forumval - samtliga återfinns på den sista, aktuellaste sidan i psykologiforumet. Skulle jag gå igenom äldre trådstarter, skulle jag antagligen finna flera tiotals irrelevanta trådstarter, kanske ännu fler.
Att åtminstone läsa samtliga nya trådrubriker borde vara ett självklart minimikrav på moderatorerna. Att som du försvara passiviteten med "varsågod rapportera, om du är missnöjd", är enbart patetiskt.
Senast redigerad av intePK14 2015-07-30 kl. 10:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in