2015-07-27, 21:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ubåten lär ligga någonstans mellan Västervik och Norrköping. Vattendjupet är där max 25 meter. Jag gissar på att vattendjupet är kanske 10 meter då den låg 1,5 sjömil, 2 750 meter, från land.

Det är ju ganska varierande djup där, utanför öarna. Eniro kartor har ju sjökort.
2,7 km ut från land så kan det vara allt från i princip noll till 60 meter djupt.
2015-07-27, 21:46
Medlem
TheFinals avatar
Putin lär nog reagera 100% identiskt nu när han ser hur Sverige återigen pekar på Ryssland med diverse experter i media

https://www.youtube.com/watch?v=8ux3oiWELIQ
2015-07-27, 21:46
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Kusten närmre Stockholm är garanterat bättre bevakad än vad den är norröver.
Min gissning är att detta är en bit norr om Stockholm. Uppsala-Gävle. Vilken typ av ubåtsbevakning har man där.
2015-07-27, 21:47
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Känner ni? Det här är början på antiklimaxet.
Som vanligt då det gäller Ocean X Team.

Snart kommer det:
Känt objekt sedan tidigare. VK1 eller VK2.

Isåfall har jag följande fråga:
Fanns det inga andra bilder i Ocean X teams materiel som bekräftade (eller i alla fall talade för) detta innan man horade loss med Expressen?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Alla länder ser till att bärga ubåten först. Sedan går man ut i media och berättar att man hittat en u-båt och ser till att värdens media får veta att man beslagtagit en främmande ubåt. På så vis har man ett försprång och ett övertag.
Men inte Sverige då. Där går man ut och berättar innan i media så att ev bevis kan undanröjas eller politikerna blir skrämda och överlämnar u-båten till Ryssland. Sverige har ju aldrig en vågat attackera när man haft chansen.

Sverige är värdens fegaste land.. Bärga u-båten omgående och se till att hota Ryssland om det är deras.

Vi kan väl tvinga dom att ta emot ensamma barn med skägg som hot. Borde skrämma Ryssland fet

Den som hittar ett vrak har enligt internationella regler ensamrätt om att dyka och bärga vill jag minnas förutom i vissa falls om dessa.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
jo, men det hör väl till saken att om den sjunkit utanför svenska kusten hade ju KGB/GRU raderat all info kring individen. Men jag tycker inte linjerna stämmer riktigt. Kan den vara så gammal då? Ja varför inte? kemiska processer går grymt långsamt på östersjöns botten, låg syrehalt osv.
Varför då?
De sjönk/sänktes direkt efter kriget.
Sovjet hade inget att göra med att Tsar-Ryssland varit ute på olydigheter. Det var helt enkelt inte deras problem.
2015-07-27, 21:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Forstar inte varfor xteam och alla andra inte omedelbart forbjuds dyka i omradet och att forsvarsmakten inte DIREKT satter in resurser pa plats och s a s sparrar av omradet?

Ja, det är märkligt. De borde göra så, bara för att upprätthålla den viktiga respekten för försvarsmakten. Ta över området omedelbart, och sköta saken själv och ta upp ubåten. Detta oavsett om den är från 1914, 1944, 1984 eller 2014. Så hade Frankrike, USA, UK, Japan, Norge gjort.
Medlem
lirareflashbacks avatar
Det faktum att ubåten ser ut att vara tungt lastad kan innebära att det rör sig om en forskningsubåt.

– Det ser ut att vara mycket prylar på den. Mycket utrustning som kan användas för undersökning. Det liknar starkt ett forskningsubåt på det sättet, säger Göran Frisk.
Medlem
Hegamons avatar
Göran Frisk talade precis här:
http://www.expressen.se/nyheter/frammande-ubat-hittad-i-svenskt-vatten/

Enligt Frisk är det en rysk ubåt, det är politiskt motiverat av ryssarna att göra krigsförberedande uppdrag. Som sabotage. Mot svenska radiomaster och marinens fartyg. Ryssarna kan underhålla gamla fartyg om de vill så skicket på ubåten kan förklaras av den orsaken. Enligt Frisk.

Jag är skeptiskt och tror det är en privat sunkubåt som sänks.
Medlem
Lawlines avatar
Har någon mer begåvad reporter frågat på vilket djup den ligger?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Ja, jag undrar ocksa hur fan islannningarna fick reda pa det.
OCH varfor inte svenska forsvarsmakten kontaktades asap?

En teori. Någon islännskbåt har sett något konstigt objekt på ekolodet eller liknande, som iprincip
kan vara vad som helst, men som kan vara något vrak.. Dom har själva inget intresse eller/och ingen möjlighet att undersöka det, så dom tipsar x-team (som kanske betalar en slant om fyndet skulle vara intressant) som åker dit.
2015-07-27, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Någonting som slår mig gällande Ocean X Team är att de alltid verkar "osäkra" på sina fynd och att de alltid "måste åka ut en gång till". Kan de inte göra lite mer rätt första gången? Mediahoror.

Dom lär veta mer än dom säger..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in