2015-07-27, 21:37
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Hur djupt ligger båtjäveln?

Inget officiellt. Här är en ganska detaljerad kart över djupet i Österpölen: http://data.bshc.pro/#3/59.07/19.15

Med tanke på att ubåten skall ligga knappt 3 km från land, så kan du leta efter sannolika platser på den.
2015-07-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://www.google.se/search?q=Seehund&biw=1280&bih=901&source=lnms&tbm= isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIqcbyxoL8xgIVIb1yCh0 oAQTl#tbm=isch&q=seehund+submarine&imgrc=Abd9QoREb aGUEM%3A

Seehound är endast 12 meter lång och den här påstås vara 20 meter. Kan dom ha mätat helt galet eller är det en uppskattning?
Nej, det hann jag inte se. 12 meter och 20 gör de inte fel på, skulle tro att de är +-2meter, inte så stor skillnad som närmare 100%. Njae jaja kanske det är en Cosmos, enda jag tycker liknar eller seehound, men det ser ut att vara mer ålder på den de har hittat än 20-30år, djäkla massa rostavrinning på tornet, kanske det är några typer av organiska påväxter, men är det kemisk vittring är det rätt lång tid tycker jag.
2015-07-27, 21:38
Medlem
Hardgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Kan man inte med AIS-historik se var ocean x team befann sig i förra veckan? Vad heter deras fartyg?

Även om de har AIS, finns inga krav att den måste vara påslagen för den typen av båt. 300+ ton, då måste den vara på.

Tror de har avstängningsknappen rätt lätt tillgänglig med tanke på vad de sysslar med.

Edit: Men ja, har de varit påslagen tror jag Marinetraffic ser så långt bak.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Hur djupt ligger båtjäveln?

Det har vad jag vet inte nämnts. Värt att notera är dock att x-team verkar inte
varit nere och dykt , utan har skickat ner en fjärrstyrd miniubåt.
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
1915 spåret gav inte mycket. Närmaste match var en Holland klass (20.0x3.5x2.9) ubåt kallad SOM(?). Lost in collision with SS Ångermanland near Aaland Islands 1916-17.

Tveksamt.

Så här ser den klassen ut:
https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Sudak_%28submarine,_1907%29#/media/File:Russian_submarine_Sudak.png
Kolla kupolen på tornet.
Medlem
lirareflashbacks avatar
Ja, jag undrar ocksa hur fan islannningarna fick reda pa det.
OCH varfor inte svenska forsvarsmakten kontaktades asap?
2015-07-27, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddell
https://en.wikipedia.org/wiki/Som-class_submarine

20m lång och 3.5 m bred, exakt som på bilden.
Rysk ubpt från 1 vkr.
Fast ödet för alla inom denna klass är ju kända enligt Wikipedia.
2015-07-27, 21:40
Medlem
RonaldoUtds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Finns nog bättre kuststräckor att göra en sådan operation på isf tror jag. Nu antar jag bara att det inte handlar om en plats allt för långt från Stockholm, vilket ändå får ses som en av de mest strategiskt viktigaste platser vi har i Sverige. Hade dom bränt på lite längre norröver så hade det kanske kunnat vara en dedikerad knarksmugglare.
På vilket sätt finns det bättre kuststräckor när båten kommer ifrån Finska viken?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jag är rädd för att du kan ha rätt...
Jag har för mig att Östersjön är det vrak-tätaste området i världen. Siffran 20 000 vrak eller kanske t.o.m. 200 000 vrak i Östersjön är något jag läst någon gång. Det låter otroligt men det är tätt trafikerat och man inkluderar då båtar sedan åtminstone vikingatiden.

Östersjön saknar trämasken så vrak äts inte upp och förhållandena är optimala främst för träfartyg därav har vi många vrak i Östersjön. I Karibien finns/fanns det nog väldigt många vrak det också men de bryts ner av väder och vind och korallrev och skeppsmask..
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lirareflashback
Ja, jag undrar ocksa hur fan islannningarna fick reda pa det.
OCH varfor inte svenska forsvarsmakten kontaktades asap?

(FB) Främmande ubåt hittad i svenskt vatten
Medlem
Smurfhunters avatar
Hur ser det ut i utländsk media, har amerikanarna nappat?
Vart ju skriverier förra året i utländsk media när det jagades ubåt.
2015-07-27, 21:41
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonaldoUtd
På vilket sätt finns det bättre kuststräckor när båten kommer ifrån Finska viken?

Kusten närmre Stockholm är garanterat bättre bevakad än vad den är norröver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in