2015-07-20, 18:05
Medlem
Hej,

Nu undrar jag hur man gör sitt mobil nummer dolt från olika sökmotorer? Jag har varit i kontakt med min operatör och det tar upp till 3 månader för dom att ordna detta.

Kan man snabba upp processen på något sätt?

Jag vill alltså att man inte ska kunna spåra mitt nummer, men att folk ska kunna se mitt nummer på displayen när jag ringer dom.

Over and out
K
Citera
2015-07-20, 18:18
Medlem
vtcs avatar
Smidigast är antagligen att köpa ett nytt kontantkort utan att registrera det. Eller behöver du få bort listningar av ditt befintliga nummer från diverse sidor där du redan är registrerad?
Citera
2015-07-20, 21:18
Medlem
Ja, exakt - det är vad hemligt nummer innebär. Dolt nummer skiljer sig ifrån det då det inte visas på displayen hos personen man ringer till.

Vilken operatör har du? För en vän tog hela ärendet bara någon timma.
Citera
2015-07-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Ja, exakt - det är vad hemligt nummer innebär. Dolt nummer skiljer sig ifrån det då det inte visas på displayen hos personen man ringer till.

Vilken operatör har du? För en vän tog hela ärendet bara någon timma.

Jag vet inte riktigt vad man ska kalla det, därför jag använde både dolt och hemligt i inlägget.

Jag vill inte att sökmotorer/nummerupplysningar etc ska kunna hitta mitt mobilnummer. Men jag vill att folk ska kunna se att det är ett telefonnummer på displayen när jag ringer och inte att det står hemligt nummer.

Jag kör Telia! Jag har redan hört av mig till dom under dagen och de sa att det kommer ta ca 3 månader tills det är 100% genomfört. Men jag vill påskynda processen lite.
Citera
2015-07-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K4pt3n
Jag kör Telia! Jag har redan hört av mig till dom under dagen och de sa att det kommer ta ca 3 månader tills det är 100% genomfört. Men jag vill påskynda processen lite.
Låter väldigt konstigt då min vän också gjorde det via Telia. Ännu konstigare blir det när man kan läsa på deras hemsida, under rubriken "Mobil telefoni", att man kan aktivera eller avaktivera tjänsten "hemligt nummer" via "Mina Sidor" helt själv:
https://www.telia.se/privat/support/info/hemligt-nummer?p=telia-bas

Det skulle ju kunna vara så att själva raderingen av ditt nummer hos hemsidor och diverse register tar tre månader att genomföra - men min vän sökte på sitt nummer dagarna efter och hon kunde inte hitta något som kopplade henne till sökresultaten. Möjligt är då att Telia i så fall har kontrakt med de företag som för register om att de får behålla informationen i tre månader. Det sista är jag inte alls säker på, men det skulle ju förklara den långa väntetiden - för det tar inte tre månader att ändra nummertyp och rensa samma nummer ifrån lättåtkomliga hemsidor.
Citera
2015-07-21, 01:21
Medlem
Lacerdas avatar
Testa att kontakta hitta.se och Eniro på egen hand. Jag lyckades få bort mitt nummer på några dagar via den vägen.
Citera
2015-07-21, 01:35
Medlem
LilAardbeis avatar
Om det är sådan panik får du börja kontakta t.ex eniro på egen hand, var och en för sig.

Dock för mig var jag helt borta efter en dag när jag hörde av mig till min operatör. (Halebop) Det var ca 4 år sedan.
Citera
2015-07-21, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilAardbei
Om det är sådan panik får du börja kontakta t.ex eniro på egen hand, var och en för sig.

Dock för mig var jag helt borta efter en dag när jag hörde av mig till min operatör. (Halebop) Det var ca 4 år sedan.

Wow, gick det så fort för dig? Har inte hänt mycket för min del än. Jag drog iväg två mejl till Eniro och Hitta. Jag har inte fått någon respons än, hoppas på bättre resultat senare under dagen.

Hur är det med Ratsit då? Finns det några fler stora sökmotorer?
Citera
2015-07-21, 09:32
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Wow, gick det så fort för dig? Har inte hänt mycket för min del än. Jag drog iväg två mejl till Eniro och Hitta. Jag har inte fått någon respons än, hoppas på bättre resultat senare under dagen.

Hur är det med Ratsit då? Finns det några fler stora sökmotorer?

hitta: http://kontakt.hitta.se/org/hittase/d/hur-kan-man-dolja-sina-uppgifter-pa-hittase/

Eniro: 020 - 88 12 00
Citera
2015-08-09, 00:11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Hej,

Nu undrar jag hur man gör sitt mobil nummer dolt från olika sökmotorer? Jag har varit i kontakt med min operatör och det tar upp till 3 månader för dom att ordna detta.

Kan man snabba upp processen på något sätt?

Jag vill alltså att man inte ska kunna spåra mitt nummer, men att folk ska kunna se mitt nummer på displayen när jag ringer dom.

Over and out
K

TS Hur har det gått?

Har själv haft en del tankar på att aktivera Telias "hemligt nr" Det har dock fallit på att enligt Telias butik där jag frågat om detta så så blir även nummret "dolt" när man då ringer upp någon, vilket jag inte vill ha.
Enligt vad dom påstod var tjänsterna Hemligt nr resp. Dolt nr samma sak....??

Jag förklarade att Telenor har en tjänst som heter "Ej sökbart nr" vilket är exakt det jag (och TS?) är ute efter dvs nr syns vid uppringning men är ej sökbart i telefonkataloger online.
Dock påstod Teliabutiken då att sådant tjänst har dom inte.

Förbaskat dåligt om så är fallet.
Citera
2015-10-05, 19:36
Moderator
Tystnads avatar
Uppdaterar lite om detta....

Hade kontakt med Telia och den personen var väldigt trevlig och verkade veta vad som gällde.
Man kan aktivera/avaktivera tjänsten "hemligt nummer" själv via Telias Mina sidor.
Vill man dock att nr skall fortsätta synas i displayen hos den man ringer till så måste man kontakta kundtjänst.
SMS blir aldrig hemliga, nr syns vem som skickat.

Nämnde dock inget om hur lång tid det tar innan man är borta ur eniro och hitta.se men tydligen kan det ta tid.
Citera
2015-10-08, 16:22
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Uppdaterar lite om detta....

Hade kontakt med Telia och den personen var väldigt trevlig och verkade veta vad som gällde.
Man kan aktivera/avaktivera tjänsten "hemligt nummer" själv via Telias Mina sidor.
Vill man dock att nr skall fortsätta synas i displayen hos den man ringer till så måste man kontakta kundtjänst.
SMS blir aldrig hemliga, nr syns vem som skickat.

Nämnde dock inget om hur lång tid det tar innan man är borta ur eniro och hitta.se men tydligen kan det ta tid.

Upp till fyra arbetsdagar via tele2 för dolt nummer på nätet. Borde inte vara någon skillnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in