Citat:
Ursprungligen postat av
RDM90
Ah jo, hör varje dag hur sverigedemokrater vill se ut som en arab och heta Ahmed för då ökar deras chanser till arbete.
Nej, men du har ofta Sverigedemokrater klaga över hur mycket bidrag invandrarna får, hur lite pension deras morfar har, som slitit hela livet, medan "Muhammed" glassar runt med en iphone, full pension+extrabidrag även om han inte jobbat en dag i Sverige. Invandrarna får förut till jobb/bostad! osv. Dom lever helt enkelt i föreställningen att invandrare är mer priviligierade än dom själva. Testa gå in på avpixlat och läs kommentarerna, folk kallar tex invandrare för "den nya adeln".
Du hör även antifeminister klaga över att kvinnor har all makt i samhället och dessutom "felaktigt" anses som offer och därmed får ännu mer förmåner.
Citat:
Ursprungligen postat av
RDM90
Det har aldrig varit mer jämställt än vad det är nu(fortfarande mycket kvar). Det enda som för oss bakåt i tiden är såna åsikter som dina.
Du tycker det är tråkigt för kvinnorna att de upplever sliskiga blickar som negativa? Hör du dig själv ens?
Exempelvis kan en främlingsfientlig person känna sig "hotad" när han möter en grupp invandrare på gatan, återigen en reaktion som är synd och det tycker jag är "tråkigt".
Tycker du inte själv det hade vart mycket bättre om exempelvis den automatiska reaktionen på en stirrande blick var att man började skratta för att man tycker det uppfattas som desperat? Bara för att nämna en helt slumpmässig annan reaktion än att uppfattade det som just nedvärderande? En stirrande blick representerar många saker, vilken vinkel som man själv uppfattar som den dominerande kan man väl kalla ett slags socialt arv. Tolka mig inte fel, jag fattar att i princip alla upplever en sliskig blick som en negativ sak, men det är en bit att gå därifrån till att uppleva det som en aktiv kränkning. Dessutom var väl den initiala diskussion om att överhuvudtaget ens ge en blick och inte sliskigt stirrande..
Det optimala hade vart om folk sluta stirra sliskigt och att folk inte blandade ihop ge en blick med samma känslor som sliskigt stirrande. Dessutom är det ovanligare bland män att reagerar negativt på blickar eller hur? Med andra ord en social konstruktion, som man kan ändra. Lite att jobba på för båda könen för att få det mer jämställt helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RDM90
Vad baserar du det på? Har du läst några vetenskapliga artiklar? Läst genusvetenskap? Eller hänger du bara på exponerat och sväljer all blaska därifrån? Att du ens skriver "mer än vad dom borde göra" visar vilken nivå du ligger på med din kunnighet.
Du kan säkert använda Google. "Genusvetenskap" är en bred och bra början.
Återigen så förstår jag inte hur du kan missförstå helt uppenbara förklaringar.
Min poäng var att grupptillbehörighet påverkar din reaktion på diverse handlingar. När en djupt troende muslim ser en teckning av Muhammed känner han sig otroligt kränkt, en sekulariserad muslim hade kunnat skratta bort det.
Jag är helt övertygad om att inget inom genusvetenskap kommer motbevisa detta. Det verkar för övrigt som att du enbart läst genusvetenskap och därmed sett "ljuset" vilket gör dig mer förstående än andra. Personligen har jag läst kurser social antropologi, psykologi och filosofi i tillägg till min övriga utbildning dvs, vilken dock inte är lika relevant för det här ämnet.(och vem fan bryr sig? helt irrelevant)
Återigen, du inser väl att du enbart provocerar genom att bygga hela dina inlägg på:
1: Citera person
2: Idiotförklara ovanstående citat utan att ge någon konkret förklaring överhuvudtaget
3: Avsluta med några random personattacker
Tror du det någonsin kommer få mig att kunna närma mig någon av dina föreställningar? Jag är varken Sverigedemokrat eller ens "höger", jag har dessutom ingenting emot feminism över huvud taget, även om jag tycker att vissa(egentligen mest relativt unga personer) tar det så långt ifrån den allmännyttiga diskursen att det snarare kan göra så att en mer moderat feminist drar sig för att ens benämna sig som feminist eller identifiera sig själv som feminist vilket är synd, men inte ett jätteproblem.
Ett tips för framtiden, vissa personer är här för att diskutera och utvecklas. Personligen är jag en av dom och jag har ingen som helst övertygelse om att allt jag tänker och tror är den absoluta sanningen, så nästa gång om du någonsin svara på något jag skriver igen så ser jag gärna att du åtminstone gör ett försök på att motivera dina svar. Läs igenom ditt eget inlägg och försök hitta ställen du ger några ordentliga förklaringar.
Dina inlägg är i praktiken: "lol what? sluta häng på exponerat! "citat" hör du dig själv ens? läs på!"
Jaha! Då fattar jag vad du menar... med alla kurser du tagit i genusvetenskap så har du alltså kommit fram till att sluta hänga på exponerat (en sida jag kanske besökt 1 gång någonsin) är det som kommer få mig att kunna förstå ditt perspektiv.. eller att jag Googlar på en otroligt bred term.. mm.. Fungerar möjligtvis att diskutera på det sättet när du sitter med dina kompisar och argumenterar mot någon random person på lunchrasten i gymnasiet. Dina kompisar kommer säkert tycka du "ägde" personen du diskuterade med, men den personen kommer knappast gå vidare med någon ny insikt.
Poängen med diskutera är inte att vinna någon tävling i att framstå som "överlägsen" och idiotförklara människor. Debatt-teknik kanske kan vara ett bra komplement till dina genusstudier?
edit: jävlar blev rätt så långt, är inte helt nykter :S