2015-07-17, 21:24
Medlem
Tjena!

Köpte en begagnad dator som funkar flawless fram till igår. Efter en timma frös den och efter lite funderingar misstänkte jag hårddisken.
Googlade extra och hittade att mitt Crucial M4 SSD har ett känt fel och krävde uppdatering av firmware. Gjorde så via Crucials hemsida och när jag sen startade om hittas inte operativsystemet.
Svart skärm och sen texten "operating system not found"

Hjälp! Hur gör jag? Ingen Windowsskiva i min ägo eftersom den är begagnad men 8.1 finns där nånstans.

Taxk på förhand!
Citera
2015-07-18, 08:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du kontrollerat under Bios så uppstarten ligger rätt?
Citera
2015-07-18, 09:33
Medlem
Hej och tack för svar! Önskar att jag visste hur jag gjorde det! Jag är inte den skarpaste kniven på detta..
Citera
2015-07-18, 09:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Datormodell och tillverkare på denna dator?
Citera
2015-07-18, 09:41
Medlem
Jag har köpt den begagnad och han har byggt själcäv.
Det här sitter i:

Chieftec Libra LF-02B
i5 3570k(Delidded) @ 3.8Ghz S1155
CM Hyper 212 CPU COOLER (PUSH'n'Pull config)
MSI Z77-G43 S1155
A-DATA 8GB RAM (2x4GB) @ 1600Mhz
Crucial M4 SSD 64GB 6/Gbps
Spinpoint F1 1000GB HDD 7200RPM
Thermaltake TOUGHPOWER 750W
Sapphire R9 280X DUAL X OC 3GB
Senast redigerad av Cheech_ 2015-07-18 kl. 09:44.
Citera
2015-07-18, 09:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheech_
MSI Z77-G43 S1155

Det är detta moderkort som du har i datorn. När du slår på strömmen och POST börjar komma upp på bildskärmen, står det ingen snabbkommando där som leder till Bios?

Det kan te.x vara F2, F8, F10, F11, Del

När POST börjar så ska du trycka på detta alternativ som då visas på uppstarten. Man får vara lite uppmärksam här så inte POST har skrivit färdigt och innan Windows börjar läsa in skrivbordet.

När du väl har kommit in under Bios så bör detta alternativet som har med uppstarten att göra ligga under Anvancerat.
Citera
2015-07-18, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det är detta moderkort som du har i datorn. När du slår på strömmen och POST börjar komma upp på bildskärmen, står det ingen snabbkommando där som leder till Bios?

Det kan te.x vara F2, F8, F10, F11, Del

När POST börjar så ska du trycka på detta alternativ som då visas på uppstarten. Man får vara lite uppmärksam här så inte POST har skrivit färdigt och innan Windows börjar läsa in skrivbordet.

När du väl har kommit in under Bios så bör detta alternativet som har med uppstarten att göra ligga under Anvancerat.

TACK!! Ska kika på detta.
Citera
2015-07-18, 10:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Slår gärna en sökning på "operating system not found"

Man finner olika tips och åtgärder beroende på modell och märke på datorn. Men man får en hänvisning på vad detta kan beror på.
Citera
2015-07-18, 11:09
Medlem
Hejsan, jag återställde mitt lösenord just för dig,så du får känna dig lite speciell idag du,I vilket fall så är lösningen att stänga av datorn,ta bort chassit, och dra ut&sätta tillbaka kablarna till din ssd, Har hänt mig ett flertal gånger och det har alltid hjälpt, kan bero på att du råkat stötta till din data eller liknande, testa gärna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in