Gjorde lumpen på KA3 som vaktgruppbefäl, numera nerlagd.
Måste säga att det var jäkligt kul faktiskt! GSU:n var av standardmodell med en jävla massa krälande och onödigt spring och gapande befäl.
Men sen när man väl kom upp till vakten och började "jobba" (för det är det man faktiskt gör, jobbar åt militären för pisslön) så var det guld. Inne en vecka (7man) och hemma en vecka. Riktiga sängar och eget kök i vakthuset med tv och hela köret, en egen villa kan man säga. Men sängen blev inte använd mycket då jag hitta en fjälla och sov ute i byn...
Enda kravet vaktofficeren hade var att jag skulle vara klar för att åka på larm inom 10 minuter!
Mycket dötid blir det, det ska man inte sticka under stol med. 2 vaktpass om dagen hade vi 3h på dagen och 2h på natten, resten var ledigt. Träna som fan och käka bra mat, förutom den vanliga maten så fick vi beställa upp det vi ville till vakten två gånger i veckan har jag för mig. Jävligt soft att stå och grilla och sola när markstrid knatar förbi efter en fältvecka totalt sönderkörda...
Lökigt? javisst, MEN sen har vi de skarpa insatserna som man måste åka på lite då och då. Det är en adrenalinkick som heter duga första gångerna. Ett gäng unga grabbar med skarpladdade AK5or, lasersikten, goggles osv bränner iväg... det slår allt löspluggslekande som de stridande befattningarna har flera hundra gånger om!
Insatsstyrkan såg ut så här:
Insatschef - glock
Gripare 1 o 2 AK5 med maglite och lasersikte (ir) samt mörkergoggles.
Spärr 1 o 2 AK5 med kikarsikte och vid mörker ljusförstärkare på det.
Spärrarna säkrar objektet på avstånd och ser rycker griparna samt vaktchef fram och undersöker närmare.
Lite rörigt inlägg kanske men så såg det ut i stort för oss...
EDIT: Någon undrade vilka vapen man fick utb på. AK5 naturligtvis. Sen fick vi själva be om att få testa andra vapen när vi kom upp till vakten. Vi drog ut med KSP58 med enbart spårljus, gissa om det såg ut som starwars...haha. Och så fick vi en snabbutb på GRG i form av "här siktar ni, och här stoppar ni in granaten" tog ca 5 minuter sen var det fullbumpa direkt... ni som skjutit GRG vet att det är ingen kinapuff man drar av. Helt klart det manligaste vapnet svenska militären har!!
Synd att man inte får lägga in bilder...
Måste säga att det var jäkligt kul faktiskt! GSU:n var av standardmodell med en jävla massa krälande och onödigt spring och gapande befäl.
Men sen när man väl kom upp till vakten och började "jobba" (för det är det man faktiskt gör, jobbar åt militären för pisslön) så var det guld. Inne en vecka (7man) och hemma en vecka. Riktiga sängar och eget kök i vakthuset med tv och hela köret, en egen villa kan man säga. Men sängen blev inte använd mycket då jag hitta en fjälla och sov ute i byn...
Enda kravet vaktofficeren hade var att jag skulle vara klar för att åka på larm inom 10 minuter! Mycket dötid blir det, det ska man inte sticka under stol med. 2 vaktpass om dagen hade vi 3h på dagen och 2h på natten, resten var ledigt. Träna som fan och käka bra mat, förutom den vanliga maten så fick vi beställa upp det vi ville till vakten två gånger i veckan har jag för mig. Jävligt soft att stå och grilla och sola när markstrid knatar förbi efter en fältvecka totalt sönderkörda...
Lökigt? javisst, MEN sen har vi de skarpa insatserna som man måste åka på lite då och då. Det är en adrenalinkick som heter duga första gångerna. Ett gäng unga grabbar med skarpladdade AK5or, lasersikten, goggles osv bränner iväg... det slår allt löspluggslekande som de stridande befattningarna har flera hundra gånger om!
Insatsstyrkan såg ut så här:
Insatschef - glock
Gripare 1 o 2 AK5 med maglite och lasersikte (ir) samt mörkergoggles.
Spärr 1 o 2 AK5 med kikarsikte och vid mörker ljusförstärkare på det.
Spärrarna säkrar objektet på avstånd och ser rycker griparna samt vaktchef fram och undersöker närmare.
Lite rörigt inlägg kanske men så såg det ut i stort för oss...
EDIT: Någon undrade vilka vapen man fick utb på. AK5 naturligtvis. Sen fick vi själva be om att få testa andra vapen när vi kom upp till vakten. Vi drog ut med KSP58 med enbart spårljus, gissa om det såg ut som starwars...haha. Och så fick vi en snabbutb på GRG i form av "här siktar ni, och här stoppar ni in granaten" tog ca 5 minuter sen var det fullbumpa direkt... ni som skjutit GRG vet att det är ingen kinapuff man drar av. Helt klart det manligaste vapnet svenska militären har!!
Synd att man inte får lägga in bilder...